Skip to content
Societate

USR, mesaj populist de Black Friday. Cum a apărut în realitate ziua celor mai mari reduceri

Inquam Photos / Virgil Simonescu

Black Friday le-a dat ocazia useriștilor să apese pedala populismului până la capăt. În programul de guvernare, USR a promis că va pune în practică referendum-ul din 2009 privind reducerea numărului de parlamentari la 300. Neînțelegând pe deplin implicațiile unui astfel de demers, USR insistă să aducă în discuție ori de câte ori poate această temă, sperând la câștiguri electorale. Așa se face că de Black Friday, useriștii s-au gândit că ar fi amuzant să se folosească de un banner pentru a exemplifica mai bine mesajul.

facebook

Problema e că cei de la USR nu au înțeles nici care sunt implicațiile pentru sănătatea democrației din România ale unui asemenea demers și nici ce presupune „Black Friday-ul”. Dacă ar fi știut, poate că s-ar fi gândit de două ori înainte să afișeze un asemenea banner.

Black Friday, asociat cu evenimente tragice

Black Friday nu a fost dintotdeauna cel mai bună prilej pentru a te bucura. Inițial, termenul de Black Friday n-a fost asociat cu sesiuni de shopping, ci cu o criză financiară. Sintagma „Black Friday” a apărut prima oară pe 24 septembrie, în 1869. În acea zi, piața aurului din SUA a căzut, după ce schema făcută de doi economiști de pe Wall Street, Jay Gould și Jim Fisk, a mers prost. Cei doi au încercat să cumpere cât mai mult din aurul țării, în speranța că îl vor putea vinde la prețuri imense și că vor face profit. Doar că în acea zi fatidică de vineri, planul lor a fost dezvăluit, iar bursa de valori a căzut. Ca rezultat, toată lumea de pe Wall Street a devenit falită.

Versiunea cea mai populară – deși nu este tocmai completă – a Black Friday-ului așa cum îl cunoaștem noi este că, după ce magazinele ieșeau pe pierdere (sau „pe roșu”) în timpul anului, acestea își făceau profitul („se duceau pe negru”) în ziua de vineri, de după Ziua Recunoștinței, mulțumită oamenilor care cumpărau extrem de multe produse la preț redus.

Adevărata poveste din spatele Black Friday nu este însă foarte veselă. Prin anii 1950, în orașul american Philadephia se forma un haos de nedescris în ziua de după Ziua Recunoștinței, când nenumărați oameni – mulți dintre ei turiști – soseau în oraș înaintea meciului de fotbal care se ținea anual în sâmbăta de după Ziua Recunoștinței.

Polițiștii nu doar că nu puteau să își ia liber în acea zi, ci erau nevoiți să lucreze mult peste program, pentru a gestiona mulțimile haotice. Hoții profitau de haosul creat și furau din magazine. Astfel, polițiștii au denumit acea zi de vineri Black Friday.

Așadar, ironia e că pentru USR, Black Friday, chiar ar putea fi „vinerea neagră”, mai ales că dacă acest proiect se va pune vreodată în practică nu doar că va duce la slăbirea reprezentativității în Parlament ci îi va dezavantaja chiar pe useriști. Cum? Dacă se reduce numărul de parlamentari, numărul de voturi necesare pentru o persoană care dorește să ocupe un loc de parlamentar va crește. Asta înseamnă că partidele mari, bine-înrădăcinate vor fi cele avantajate. Astăzi avem două astfel de partide – PNL și PSD. Așadar, de ce vrea USR-ul să își dea foc la valiză? Aceasta e marea întrebare pentru Dan Barna & Co.

 

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *