USR nu vrea cursuri de prim ajutor și defibrilatoare în școli: „Cam câte cazuri au fost în ultimii 20 de ani?”

Sigla USR
Sursa foto: INQUAM PHOTOS / OCTAV GANEA

Președintele USR Sector 3, viceprimarul Ștefan Judele, și consilierul local PNL Inocențiu Ioan Voinea au avut un schimb dur de replici în cadrul ședinței Consiliului Local. Totul a început după ce USR-iștii s-au opus introducerii cursurilor de prim ajutor în școli și dotarea unităților de învățământ cu defibrilatoare.

Ștefan Judele: Cum v-ați gândit că totuși, în Sectorul 3, când ați documentat acest proiect, ați spus că se întâmplă foarte multe accidente pe teren de sport și avem nevoie de un defibrilator? Cam câte cazuri au fost în ultimii 20 de ani când a fost nevoie de un defibrilator în Sectorul 3?

Inocențiu Ioan Voinea: Vezi că ați putea să spuneți, domnule, ce șanse erau să ia foc un tavan într-o discotecă? Iată că s-a întâmplat! (n.r.  – Liberalul a făcut referire la cazul Colectiv).

Tragedii care puteau fi evitate

Amintim că în 2021 un copil de 10 ani a murit după ce a intrat în stop cardio-respirator la o școală din Ploiești. El a fost resuscitat și dus de urgență la spital, dar din păcate nu a mai putut fi salvat.

Inspectorul școlar general al județului Prahova, Ilona Rizea, a declarat la Digi24 că au fost vizionate imaginile de pe camerele de supraveghere și nu a existat niciun incident care ar fi putut provoca tragedia. Copilului i s-a făcut rău în timpul orei de religie, acuzând dureri de stomac. A fost chemată asistenta medicală, care i-a făcut manevre de resuscitare. Ilona Rizea a spus că elevul nu era cunoscut la școală cu probleme de sănătate: „Școala nu a fost anunțată oficial și nu sunt acte medicale la cabinet că ar fi avut probleme medicale”, relata digi24 la acea vreme.

De asemenea, Mediafax relata în 2015 că un băiat de 12 ani a murit la școala din Măgurele, după ce a făcut convulsii și a intrat în stop cardio-respirator, echipajul medical încercând să îl resusciteze, însă fără a-l mai putea salva.

Băiatul a făcut convulsii la școală și a căzut, acesta find găsit în stop cardio-respirator de echipajul medical, care a ajuns la școală în aproximativ șase minute de la solicitare, a declarat, pentru MEDIAFAX, managerul Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, Alis Grasu. Echipajul medical a încercat timp de aproximativ o oră să îl resusciteze pe băiat. Copilului i s-a făcut rău la scurt timp de la începerea orelor, a declarat șeful Inspectoratului școlar Județean Ilfov, Coca Codreanu, precizând că va fi începută o anchetă în acest caz.

Iar în anul 2012, tot Mediafax relata despre cazul unui elevul care a murit la școală în urma unui stop cardio-respirator provocat de o lovitura în abdomen. Decesul elevului de 14 ani de la o școala din Filiași a fost o urmare a unui stop cardio-respirator, provocat de o lovitură în zona toraco- abdominală, potrivit legiștilor care au făcut necropsia.

PNL, petiție pentru inițierea de cursuri de prim-ajutor în școlile din Sectorul 3 și dotarea cu defibrilatoare automate

Peste 98% dintre cei aflați în stop cardio-respirator nu supraviețuiesc – mai ales din cauza faptului că nu li se acordă primul ajutor la timp, arată o petiție lansată în mediul online de PNL Sector 3.

Cei mai predispuși la astfel de riscuri sunt copiii mici, care se pot îneca involuntar, în cele mai banale moduri, chiar în timp ce se joacă. Dacă martorii unui astfel de eveniment intervin imediat și este folosit și un defibrilator, rata de succes a resuscitării este de până la 80%!

Copiii ar trebui să știe să reacționeze în situații care necesită acordarea de prim-ajutor, cum ar fi luxații, entorse, convulsii și chiar stop cardio–respirator. Din aceste motive considerăm oportun și absolut necesar să dotăm toate unitățile școlare din rețeaua de învățământ a Sectorului 3 cu defibrilatoare automate, precum și derularea unui program de instruire, informare și conștientizare privind acordarea primului ajutor.

Încă din anul 2010, Consiliul European de Resuscitare a aprobat recomandarea ca toți cetățenii europeni să fie capabili să recunoască stopul cardio-respirator, să poată efectua resuscitarea cardio-pulmonară (RCP) de bază și să poată utiliza defibrilatorul extern automat în urma parcurgerii unui modul de prim ajutor. Defibrilatorul extern automatizat (AED) este un dispozitiv electronic portabil, care diagnostichează în mod automat și este proiectat pentru a fi ușor de folosit, având comenzi audio și vizuale simple, inclusiv în limba română. În momentul în care electrozii sunt amplasați pe victimă, aparatul detectează ritmul cardiac, analizează și eliberează automat șocul de defibrilare corespunzător cu protocoalele prevăzute, influențând astfel decisiv succesul unei resuscitări.

Prezența unui astfel de dispozitiv în unitățile școlare va spori exponențial șansele de supraviețuire a unei victime ajunsă în stop cardio–respirator!

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: