Skip to content
Politică

USR-PLUS continuă războiul pentru PNDL. Miza confruntării din sânul coaliției de guvernare

Inquam Photos / George Călin

Liderii coaliției de guvernare se află din nou într-un conflict politic. Miza o reprezintă PNDL-ul. După ce anterior șefii USR-PLUS au decis luna aceasta să nu susţină noul Plan Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), în valoare de 50 de miliarde de lei, supărându-i la culme pe liderii PNL, acum scandalul continuă cu un nou episod.

USR-PLUS și PNL se bat pe PNDL

Discuțiile de marți din coaliția de guvernare pe programul „Anghel Saligny”, văzut ca un nou PNDL, care prevede alocarea a 50 de miliarde de lei până în 2028 pentru investiții în drumuri, gaze și canalizare, nu au fost finalizate, motiv pentru care proiectul nu poate fi adoptat de Guvern. Problema e că cei din USR PLUS le-ar fi transmis partenerilor de guvernare că ei nu sunt printre beneficiarii PNDL pentru că au puțini primari, și prin urmare vor să le fie deblocat unul dintre proiectele lor.

Dan Barna, le-ar fi transmis partenerilor de coaliție că „varianta în care voi treceți prin Guvern tot ce vreți voi și noi aplaudăm ca pinguinii nu are cum să reziste”. Barna ar fi cerut ca și proiectele USR PLUS să fie discutate politic cu prioritate, cum ar fi desființarea secției speciale, amendamentele la programul Anghel Saligny, proiectul zero taxe și un program multianual de finanțare a infrastructurii (autostrăzi, căi ferate). Dar care este miza reală a scandalului dintre PNL și USR-PLUS?

Trebuie spus că PNDL este de facto un program care funcționează de multe ori, ca o mită către primarii din teritoriu. Este deja notorie povestea becurilor de 2000 de euro bucata, publicată de Recorder. Lucrările prin PNDL erau făcute de mântuială, cu prețuri de zeci de ori. PSD ajunsese sub Liviu Dragnea să perfecționeze mecanismul acesta. Nu e de mirare că social-democrații nu au vrut să renunțe la el. Vorbim de fapt despre un soi de simbioză între stat și autoritățile locale. Partidele au nevoie de filiale locale care să le aducă voturi în alegerile parlamentare și eventual în cele europarlamentare și prezidențiale. Aici, rolul predominant le revine primarilor care mobilizează populația din zonă. Ulterior, în cazul în care partidul respectiv ajunge la guvernare, trebuie să își răsplătească coaliția câștigătoare, din care fac parte și primarii din teritoriu. Există mai multe modalități de răsplată. Primarii pot fi susținuți direct de către oameni notorii din partid pentru o nouă funcție la alegerile locale. Totodată, primarii așteaptă însă și bani. Aici intervine PNDL, un mecanism prin care primarii pot să primească bani pentru dezvoltarea comunităților locale, dar care se transformă într-un mecanism de îmbogățire la nivel local. Din cauza supraevaluării prețurilor, ajungem la episoade precum cel legate de becurile pentru iluminat care ajungeau la 2000 de euro bucata.

Mecanismul funcționează așadar în dublu sens. Primarii obțin banii, iar autoritățile centrale primesc voturile. De aceea nimeni nu vrea să renunțe la PNDL. Dacă ar face asta, ar trebui să găsească noi mecanisme prin care primarii să fie răsplătiți pentru efortul lor. USR-PLUS acuză că se dau bani din pix, dar în realitate ar vrea și ei o bucată substanțială din PNDL pentru a putea plăti loialitatea primarilor USR-PLUS din teritoriu. Vorbim de fapt despre o confruntare pe PNDL. Cum USR-PLUS are mai puțini primari în teritoriu decât liberalii, aceștia își permit să joace o carte mai agresivă, arătând cu degetul spre PNL și încercând să-i decredibilizeze. În realitate, dacă USR-PLUS ar fi avut mai mulți primari decât PNL, rolurile s-ar fi inversat. Confruntarea este așadar una pentru bani și influență în teritoriu, iar în proces USR-PLUS speră să mai obțină ceva puncte electorale, atacând de data asta chiar partenerul de guvernare.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *