Skip to content
Politică

Vai de Schengenu nostru! Cum își dă România cu stângu’ în dreptu’?

La finele anului trecut, dar și în primele săptămâni ale acestui an, toată lumea vorbea despre următorul raport MCV cu privire la România. Atât oficialii din România, cât și cei de la Bruxelles se arătau mai mult decât optimiști că România va avea un raport „beton”. Mai mult, bulgarii tremurau de teama ca țara lor să nu fie decuplată de România, datorită rezultatelor spectaculoase ale statului român.

Se zvonea că ar putea să apară acest MCV spre finalul lunii ianuarie. După vizita lui Iohannis la Bruxelles, lucrurile păreau sigure: România e cu un pas în Schengen și nimic nu mai poate pune piedici statului român. Bulgarii își trimiteau vicepremierul la București să învețe modalități prin care să îmbunătățească sistemul juridic din țara lor.

Toate bune și frumoase până în fatidicele zile de 21 și 22 ianuarie. În prima zi, un fost ministru de interne, care ocupa această funcție în perioada în care România se pregătea să adere la Uniunea Europeană, este săltat de DNA și pus în arest preventiv pentru luare de mită și trafic de influență. Cristian David s-a mai aflat în atenția procurorilor și în momentul în care a trebuit să renunțe la portofoliul de ministru al românilor de pretutindeni.

Însă, bomba cea mare și care a pus o pată uriașă pe justiția românească a venit tocmai de la CCR în data de 22 ianuarie. Toni Greblă, judecător CCR și fost senator PSD, cel care mai în urmă cu câteva zile votase cu privire la Legea Big Brother, este adus la DNA pentru trafic de influență și constituire de grup infracțional și plasat de procurorii anti-corupție sub urmărire penală.

Și brusc, granița cu Schengen parcă trece Atlanticul, depărtându-se tot mai mult de România. După un 2014 foarte bun, din punct de vedere al justiției, 2015 începe cu probleme pentru instanța supremă în materie de prevederi constituționale. Problemele lui Toni Greblă se transformă brusc în problemele României și ale Justiției, dar și ale politicienilor, care au numit judecător o persoană care are probleme.

Ultimele evoluții în materie de justiție ar putea fi folosite drept argument de statele potrivnice intrării României în Schengen. Motivul invocat ar putea fi acela că justiția mai are nevoie de ceva timp ca să curețe sistemul sau chiar pe ea, ridicând astfel, din nou, nivelul de neîncredere în statul român.

Cine câștigă? În primul rând, cei care ar trebui să fie în al nouălea cer, ca să spunem așa, ar trebui să fie bulgarii, pentru că au astfel siguranța că țara lor nu va fi decuplată de România. De asemenea, tot bulgarii sunt cei care beneficiază de aceste cazuri din România, deoarece, brusc, corupția din România o depășește, pentru moment, ca nivel pe cea din Bulgaria.

Câștigă și România, dar pentru la anul, în ideea că aceste cazuri arată că justiția este independentă și funcțională, iar poziția cuiva nu contează.

Cine pierde? Principalii pierzători sunt românii, deoarece trebuie să mai aștepte încă un an pentru a putea fi parte a spațiului de liber schimb. De asemenea, pierd și vecinii noștri bulgari, deoarece, după ce va trece acest val de atenție asupra celor două cazuri din România, se va spune din nou despre justiția lor că este nefuncțională și că are probleme serioase, în vreme ce România scoate la iveală cazuri de corupție la nivel înalt pe bandă rulantă.

România am observat că are un talent de a-și da cu stângul în dreptul exact când este pe care să obțină ceva important. Asta pățește cu Schengenul de câțiva ani și se pare că nu se învață minte.

Speranța românilor este aceea că oficialii europeni, poate, vor trece cu vederea peste ultimele evenimente și vor trata aceste cazuri ca fiind un lucru bun, la fel și statele europene. Deja la nivel european există o discuție cu privire la securitatea Spațiului Schengen, aceste probleme legate de sistemul din România nu sunt altceva decât paie pe foc pentru liderii europeni.

 

sursa foto radioiasi.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *