Skip to content
Politică

Vasile Ştefănescu şi CARACATIŢA cesionărilor autorizaţiilor taxi. O afacere extrem de bănoasă EXCLUSIV

cotidianul.ro
" "

Măsura admisibilităţii cesionării autorizaţiilor taxi – instituită (prin intermediul Legii nr. 168/2010) de controversatul Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) ridică semne de întrebare asupra legalității ei.

Controversele ca urmare a unor prevederi normative pe baza cărora s-au operat aşa-zisele „cesionări” între operatori de taxi aparţinând aceloraşi companii din grupul arondat Camerei Naţionale a Taximetriştilor din România (CNTR), operaţiuni care – după toate aparențele – au favorizat instituirea unui veritabil monopol asupra licenţelor de funcţionare, în detrimentul concurenţei. Aceste „cesionări” s-au transformat, la nivelul filialei Bucureşti a CNTR, într-un veritabil fenomen.

" "
" "

Contextul juridic

Până la data de 28.02.2010, toţi operatorii din Bucureşti erau obligaţi să depună documentaţia necesară reînnoirii autorizaţiilor taxi la Direcţia Transporturi-Drumuri-Sistematizarea Circulaţiei (DTDSC) din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti (PMB). Facem precizarea că noile autorizaţii urma să fie emise cu data de 01.03.2010 – aşadar, în maximum 30 de zile de la împlinirea acestui termen. Conform unei măsuri administrative locale instituite prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti (HCGMB) nr. 178/2008, în vederea „vizării autorizaţiei de transport şi eliberării autorizaţiilor de taxi”, transportatorii autorizaţi trebuia să prezinte inclusiv „certificate de atestare fiscală – în original, eliberate de Direcţia Impozite şi Taxe Locale şi de Administraţia Financiară de Sector”.

Cum a scăpat Ştefănescu de plata datoriilor la buget

Surse din piață au declarat pentru PSnews.ro că, întrucât marea majoritate a companiilor de taxi afiliate organizaţiei conduse de Vasile Ştefănescu înregistrau datorii considerabile la bugetul local şi de stat, șeful COTAR ar fi iniţiat demersuri subterane de amânare a deciziilor nefavorabile din partea emitentului autorizaţiilor, PMB, până la publicarea în Monitorul Oficial din 21.07.2010 a Legii nr. 168/2010. În realitate, scopul lui Ştefănescu se pare că a fost unul singur: acela de a eluda plata datoriilor la buget, prin cesionarea autorizaţiilor taxi deţinute de operatorii agreaţi în favoarea unor angajaţi ai companiilor titulare – care, între timp, trebuia să dovedească dobândirea calităţii de transportator autorizat în regim de taxi, doar că în numele altor entităţi juridice nou-create. Drept urmare, în prima jumătate a anului 2010 (până la apariţia oficială a legii care permitea cesiunea contractelor de gestiune delegată), a fost înregistrat un număr ridicat de companii nou-înfiinţate şi s-au realizat diverse fuziuni sau divizări ale acestora.

Instaurarea monopolului

Potrivit unor informaţii obţinute din mediul operatorilor de profil, circa 90-95% dintre societăţile care înregistrau datorii la ar fi utilizat acelaşi mod de operare. În schimb, companiilor care NU erau reprezentate de Vasile Ştefănescu le-ar fi fost retrase autorizaţiile aferente (aproximativ 4000 de licenţe!), prin chiar decizia PMB.

Pionul Valentin Dobre

Simultan, datorită intervenţiilor lui Ştefănescu pe lângă edilul general din acea perioadă, Sorin Oprescu, majoritatea operatorilor afiliaţi acestui grup de interese au beneficiat de reînnoirea autorizaţiilor, începând cu data de 01.03.2010, deşi acestea au fost eliberate, în original, abia în luna octombrie 2010 (şi unele chiar la începutul anului 2011!), pe numele unor noi companii desprinse din cele care înregistrau datorii. Pentru a putea funcţiona din februarie 2010 până la înmânarea efectivă a autorizaţiilor, taximetriştii în cauză ar fi utilizat în trafic copii ale acestor documente, puse la dispoziţie chiar de către fostul director adjunct al Direcţiei Transporturi din cadrul Primăriei Capitalei, Valentin Dobre.

Tertipuri şi controverse

Au existat însă şi situaţii în care emitentul autorizaţiilor – PMB – a dispus retragerea acestora din portofoliul societăţilor de taxi ale grupului reprezentat de Vasile Ştefănescu. Urmarea? Actele administrative au fost contestate în instanţa de contencios administrativ, iar în baza acţiunilor depuse au fost emise certificate de grefă, utilizate de operatorii respectivi pentru derularea activităţilor curente. Există puncte de vedere ce susţin că ilegalitatea acestor activităţi e cauzată de simpla menţionare în certificatele de grefă a litigiilor respective dintre operatori şi PMB, care nu pot substitui ordonanţele preşedinţiale privind suspendarea măsurilor administrative până la soluţionarea definitivă a cauzelor.

Procese câştigate pe bandă rulantă

Unul dintre principalii operatori de taxi din zona București-Ilfov – Speed Taxi SRL – se numără printre iniţiatorii acţiunilor în justiţie îndreptate împotriva actelor emise de PMB, în scopul reactivării licenţelor retrase. În urma unei astfel de acţiuni (dosar nr. 19783/3/2013) Tribunalul Bucureşti a obligat PMB să emită un număr de 62 de licenţe. Într-un alt dosar (nr. 39575/3/2014), Primăria a fost obligată să emită alte 11 licenţele în contul Rodell Auto Company SRL. De fapt, între 2011-2013, Vasile Ştefănescu a iniţiat mai multe acţiuni similare în instanţă în numele unor societăţi de transport: Rodell Auto Company SRL, Rodell Express SRL, Rodell Group Evolution SRL şi Rodell Auto Service SRL.

Avocata lui Ştefănescu, fosta juristă a lui Oprescu!

Interesant este că, pentru reprezentarea intereselor personale şi de grup, Vasile Ştefănescu beneficiază, în prezent, de serviciile juridice ale avocatei Cristina Trelea, fostă angajată a PMB, chiar în perioada mandatului de primar general al lui Sorin Oprescu.

Fondatorii şi partenerii COTAR Bucureşti

Conform datelor înregistrate la Registrul Naţional al ONG-urilor, disponibile pe site-ul Ministerului Justiţiei, filiala COTAR Bucureşti – organism condus şi coordonat de Vasile Ştefănescu – a fost fondată de companiile Cristaxi Service SRL, Auto Cobălcescu SRL, Taxi Glucoza SA şi Rodell SRL. Ceilalţi fondatori sau parteneri ai COTAR Bucureşti sunt: Grant Taxi Service SRL, Grup AS 2000 Transcom SRL, Alexander SRL, Nic&Sun SRL, Agrirom International SA, Euroconstruct Trading 98 SRL, Ro Kura SA, Perrozzi Company, Nicolae Chirilă, Ioan Bivolaru, Dragoş Rada şi Giusepe Bacaliaro (divizia de taxi Auto Cobălcescu).

Mircea Manolache, „omologul” lui Ştefănescu

Dacă în Bucureşti cesionările fictive reprezintă un fenomen îngrijorător, un exemplu sugestiv referitor la situaţia autorizaţiilor taxi la nivel local a fost semnalat, recent, în mass-media din Iaşi. Potrivit dezvăluirilor presei locale, Mircea Manolache (reprezentantul filialei CNTR) ar transpune în teritoriu monopolul instituit asupra licenţelor de funcţionare, în detrimentul concurenţei şi cu prejudicierea bugetului de stat.

1 comentariu la “Vasile Ştefănescu şi CARACATIŢA cesionărilor autorizaţiilor taxi. O afacere extrem de bănoasă EXCLUSIV

  1. doresc sa va aduc la cunostinta urmatoarele: Vasile Stefanescu este [sau a fost]patronul Rodell, firma care se ocupa cu scoala de soferi, dar si reparatii in regim Service la masini care nu apartineau acestei firme. Am lucrat la Rodell ca vopsitor auto, fara ca masinile la care am lucrat sa aiba BON DE COMANDA pentru reparatiile respective, muncitorii erau obligati sa munceasca la reparatiile masinilor din afara firmei fara sa fie platiti si contabilizati.Ne spunea Stefanescu ca erau masini de la diverse persoane politice sus-puse si nu putea sa ceara bani.EL a inceput sa faca bani prin VANZARE ILEGALA DE CUPRU, dar si alte metale. Avea protectie de la diverse persoane din ministere,ne punea sa-i cumparam din salariile de muncitori cadouri masive si scumpe de ziua de nastere a lui sau a nevestei,[vezi restaurantul de pe Soseaua Grozavesti,pe partea cu Politehnica Bucuresti].Acum, vedeti ce fel de ,,om” este Stefanescu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *