Skip to content
Economie

Vin scumpirile. Creşteri de preţuri cu 23% în următoarele luni

Inquam Photos / Cornel Putan

Managerii companiilor comerciale estimează că în următoarele 3 luni de zile prețurile vor crește cu circa 23%, duă cum reiese dintr-o anchetă a Institutului Național de Statistică (INS). Specialiștii îi sfătuiesc pe români ca, pe termen scurt, să renunțe la orice cheltuială nechibzuită.

Vom intra într-o criză economică profundă, din care vom ieși destul de greu, dincolo de așteptările optimiste ale Guvernului Orban. Ne aflăm într-o zonă în care consumul, principalul motor al economiei, dă rateuri din ce în ce mai puternice”, subliniază, pentru Europa Liberă, Adrian Negrescu, managerul companiei de consultanță Frames.

" "

În acest context, creșterea prețurilor în comerțul cu amănuntul, așa cum reiese și din datele INS, este ușor de anticipat. În contextul economic dificil, românii sunt prudenți și cumpără mai puține produse și servicii, iar, prin urmare, companiile au încasări scăzute, dar și costuri în creștere. Consecința este o creștere a prețurilor.

Dincolo de estimările oficiale noi ne așteptăm ca în a doua parte a acestui trimestru, să vedem o creștere între 8-10% a prețurilor, în special pentru bunurile de folosință imediată, adică pe tot ce înseamnă consum agricol, bunuri din hipermarketuri, lucruri de zi cu zi pe care noi le cumpărăm. Toate acestea vin și într-o concordanță cu o potențială depreciere a leului”, spune analistul.

Românii s-au înghesuit la cumpărături în perioada pandemiei de coronavirus, iar magazinele au crescut prețurile. Încă de la finalul lunii februarie, românii s-au înghesuit în magazine pentru a-și face provizii, iar vânzările în magazine au crescut atunci cu 30%, arată raportul Retail Zoom, care centralizează datele din peste 3.000 de magazine, printre care lanțuri mari precum Mega Image, Cora, Profi, Lidl, Carrefour, Penny sau Metro. Decretarea stării de urgență din cauza pandemiei de coronavirus a făcut să explodeze vânzările în magazine, atât la produse alimentare, cât și la cele de îngrijire personală sau a casei.

Pentru produsele agroalimentare, dincolo de blocajul creat de pandemia de coronavirus, se mai adaugă și efectul secetei sau al inundațiilor, care afectează producția și, în consecință și prețurile. Aurel Tănase, președintele Organizației Interprofesionale Legume-Fructe din România, a explicat că producătorii nu sunt cei care cresc prețurile, existând situații în care produsele sunt vândute cu prețuri derizorii.

Trebuie să facem o opinie comună și să vedem ce se întâmplă pe lanț [lanțul de aprovizionare, n.r.] pentru că nu producătorul este cel care scumpește”, a spus Aurel Tănase. În acest an, pentru producția autohtonă, prețul cartofilor ar putea în viitor să crească ușor, din cauza suprafețelor mari compromise de ploile torențiale din ultimele săptămâni, însă o creștere semnificativă de prețuri la raft s-ar putea datora mai degrabă produselor alimentare care vin din import, mai ales în contextul în care România este net importator de astfel de produse.

Noi avem posibilitatea să satisfacem cererea consumatorilor pe producție românească”, dă asigurări Aurel Tănase, subliniind că românii ar trebui să cumpere produse autohtone și să încerce să cumpere din zona piețelor, pe cât posibil „de la prima mână”.

Toamna ar putea aduce disponibilizări

Cu toate acestea, venirea toamnei ar putea să nu vină cu o revenire economică, după cum explică Adrian Negrescu. Mai ales că veniturile românilor au fost și ele erodate de pandemie. În aprilie, de pildă, câştigul salarial mediu nominal net a fost 3.182 lei, în scădere faţă de luna precedentă cu 112 lei (-3,4%), potrivit datelor INS.

Din păcate, puterea de cumpărare va continua să scadă pentru că nu vedem măsurile economice care să vină să stimuleze consumul, reluarea activității esențiale pentru economie. (…) Situația în economie este dificilă. Iar primul efect este aceasta al creșterii prețurilor. Vor urma probabil, după încetarea programelor de susținere socială, cum ar fi șomajul tehnic, vor urma diponibilizări, iar pe fondul scăderii consumului situația se va agrava în lunile septembrie-octombrie”, spune managerul Frames.

Adrian Negrescu subliniază că, în prezent, atât companiile cât și românii, sunt „în zona de supraviețuire”, dar, spre finalul anului, vor apărea și facturile de plată. Toate amânările de care s-au bucurat și unii, și alții, de la ratele sau plata impozitelor amânate, vor veni din urmă.

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *