{"id":92606,"date":"2024-01-15T13:30:39","date_gmt":"2024-01-15T11:30:39","guid":{"rendered":"https:\/\/psnews.ro\/?p=92606"},"modified":"2024-01-15T13:30:39","modified_gmt":"2024-01-15T11:30:39","slug":"consiliul-concurentei-porturile-constanta-si-galati-pot-deveni-platforme-importante-de-hub-si-tranzit-la-marea-neagra","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/psnews.ro\/consiliul-concurentei-porturile-constanta-si-galati-pot-deveni-platforme-importante-de-hub-si-tranzit-la-marea-neagra\/","title":{"rendered":"Consiliul Concuren\u0163ei: Porturile Constan\u0163a \u015fi Gala\u0163i pot deveni platforme importante de hub \u015fi tranzit la Marea Neagr\u0103"},"content":{"rendered":"
Porturile Constan\u0163a \u015fi Gala\u0163i pot deveni platforme importante de hub \u015fi tranzit la Marea Neagr\u0103, cu rol major \u00een re\u0163eaua de transport transeuropean (TEN-T), atr\u0103g\u00e2nd fluxuri comerciale noi prin investi\u0163ii \u00een modernizare \u015fi digitalizare, se arat\u0103 \u00een studiul realizat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) din cadrul Consiliului Concuren\u0163ei.<\/strong><\/p>\n \u201dPorturile Constan\u0163a \u015fi Gala\u0163i pot deveni platforme importante de hub \u015fi tranzit la Marea Neagr\u0103, cu rol major \u00een re\u0163eaua de transport transeuropean (TEN-T), atr\u0103g\u00e2nd fluxuri comerciale noi prin investi\u0163ii \u00een modernizare \u015fi digitalizare\u201d, se arat\u0103 \u00een studiul realizat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) din cadrul Consiliului Concuren\u0163ei.<\/p><\/blockquote>\n CSDN a analizat, \u00een cadrul studiului, 44 de activit\u0103\u0163i relevante desf\u0103\u015furate \u00een portul Constan\u0163a de c\u0103tre 639 de companii \u015fi 10 activit\u0103\u0163i relevante desf\u0103\u015furate de 26 de firme din portul Gala\u0163i.<\/p>\n Astfel, CSDN a constatat c\u0103 traficul maritim din portul Constan\u0163a a crescut cu circa 12% \u00een anul 2022, comparativ cu anul 2021, pe fondul r\u0103zboiului dintre Rusia \u015fi Ucraina, \u00een timp ce traficul din portul Gala\u0163i a sc\u0103zut, din cauza cre\u015fterii costurilor rutelor de transport maritim prin canalul Sulina, ca urmare a major\u0103rii pre\u0163ului la combustibil \u015fi a asigur\u0103rilor \u00een domeniul maritim. \u00cen acest context, fluxurile logistice de marf\u0103 s-au reconfigurat, fiind alese rute feroviare sau rutiere.<\/p>\n \u00cen primul trimestru al anului 2023, traficul de m\u0103rfuri a ajuns s\u0103 reprezinte 54% \u00een portul Constan\u0163a, respectiv 37% \u00een portul Gala\u0163i din traficul aferent anului 2022, pe fondul r\u0103zboiului de la grani\u0163a Rom\u00e2niei. M\u0103rfurile sunt, \u00eens\u0103, limitate, \u00een cazul portului Constan\u0163a, la cinci mari categorii de produse, respectiv\u00a0cereale, petrol brut, articole diverse, produse petroliere \u015fi minereuri, ponderea lor trec\u00e2nd de 76% \u00een al doilea trimestru din 2023.<\/p>\n \u00cen portul Gala\u0163i, minereurile\/c\u0103rbunele\/cocsul, laminatele, cerealele, fierul vechi \u015fi produsele petroliere sunt principalele m\u0103rfuri din traficul maritim, reprezent\u00e2nd peste 90% din total, \u00een timp ce produsele de carier\u0103 \u015fi balastier\u0103 reprezint\u0103, \u00een trimestrul II 2023, 67% din traficul fluvial. \u00cen plus, traficul fluvial al materiilor prime desc\u0103rcate \u00een portul Gala\u0163i a sc\u0103zut, iar capacitatea de produc\u0163ie a o\u0163elului pe platforma siderurgic\u0103 din port s-a redus, dup\u0103 ce importurile \u015fi exporturile de materii prime din Rusia au fost interzise.<\/p>\n Pentru a evita dependen\u0163a porturilor de aceste m\u0103rfuri, CSDN recomand\u0103 atragerea de noi fluxuri comerciale, fapt ce se poate realiza prin modernizarea infrastructurii din cele dou\u0103 porturi, digitalizarea opera\u0163iunilor \u015fi sc\u0103derea tarifelor percepute de administra\u0163ie.<\/p>\n