Skip to content
Politică

Ziua Libertății Presei. Silviu Mănăstire denunță o metodă de intimidare a politicienilor contra jurnaliștilor EXCLUSIV

facebook.com

Data de 3 mai este Ziua Mondială a Libertății Presei, iar 2018 este un an special, întrucât marchează a XXV-a ediție consecutivă de celebrare a acestei zile. Inițiativa instituirii amintitei sărbători a apărut în 1991, la Conferința Generală UNESCO, și a fost promulgată la data de 23 decembrie 1993 de către Adunarea Generală ONU.

În acest context, PSnews.ro a stat de vorbă cu mai mulți jurnaliști care au făcut istorie în presa scrisă și în televiziunea de știri din România, pentru a vedea în ce măsură mass media se bucură acum de o libertate mai mare decât în momentul în care ei și-au început carierele.

Ziaristul cu care deschidem seria articolelor este Silviu Mănăstire. Realizatorul emisiunii „Dosar de politician” de la B1 TV a povestit miercuri pentru PSnews.ro cum arăta peisajul mediatic la începutul anilor 2000 (când el și-a început cariera) și ce s-a schimbat între timp.

Concret: Mănăstire a deplâns radicalizarea presei, concomitent cu scăderea libertății gazetarilor pe fondul preluării a diverse publicații de către companii străin, care au pus și pun accent pe obținerea de profit.

„Când am intrat eu în presă (în 2001, la Monitorul de Cluj), 2000, mare parte din presa scrisă – atât centrală, cât și locală – era deținută de patroni care aveau background de jurnaliști. Ei bine: mulți dintre oamenii aceia au decis – din motive financiare – să-și vândă proprietățile, în special către companii străine (Ringier, Lagardere etc.). În mod paradoxal, munca jurnalistului într-o redacție deținută de un patron jurnalist român era mult mai liberă decât munca de după aceea a unui ziarist într-o redacție deținută de o companie multinațională. Realitatea așa a arătat. Să ne aducem aminte de plecarea jurnaliștilor de la Evenimentul Zilei după ce fuseseră preluați de Ringier în 2005 și multe alte episode!

Nu există nicăieri în lume o presă liberă și independentă după standardele unei democrații liberale. Presa este și o instituție fundamentală pentru democrație, dar în același timp trebuie să fie și o afacere. Iar cele două componente întotdeauna se bat cap în cap. Și redacțiile și jurnaliștii întotdeauna sunt la mijloc în conflictele dintre interesul public (misiunea presei de a fi un avertizor de integritate publică) și interesele de afaceri ale patronilor (misiunea presei de a aduce randament, profit).

Bref: acum, în 2018, presa românească este, din păcate, cel puțin la fel de radicalizată și de împărțită politic așa cum a fost și în trecut (parcă mai mult, totuși, decât în trecut)”, a afirmat Silviu Mănăstire în discuția cu PSnews.ro.

De altfel, nici peste ocean lucrurile nu stau mai roz, iar Mănăstire a dat ca exemplu polarizarea din SUA, dintre presa republicană și cea democrată.

„La nivel global, se observă chiar și în instituții de presă puternice din Statele Unite poziționarea politică explicită. Sunt celebre cele două televiziuni de știri: Fox News (alocată republicanilor) și CNN (anti-Trump, pro-democrată, anti-republicană). La fel și titlurile importante din America sunt colorate ideologic la dreapta sau la stânga: site-ul Breitbart este pro-republican, în timp ce Huffington Post este de partea democraților”, a punctat realizatorul de la B1 TV.

Același Silviu Mănăstire a atras atenția că independența deplină a presei rămâne o utopie, mai ales în spațiul online, odată ce opinia publică mondială a asistat la scandalul Cambridge Analytica.

„Pe de altă parte, a vorbi despre o presă independentă 100% e o utopie – nu a existat și nu va exista niciodată! Există, în schimb, tot felul de «apostoli» ai presei, așa-ziși «jurnaliști», care – folosind Internetul și rețelele sociale, în special – propovăduiesc că ei sunt legatarii independenței jurnalismului – ceea ce este o mare gogoașă! E suficient să ne uităm la scandalul Facebook ca să vedem cum companiile de Internet (Facebook, Google) au fost penetrate și și-au vândut datele către alte companii, care făceau manipulare electorală.

Deci a vorbi despre independență jurnalistică în spațiul online – cu precădere în rețelele sociale – este o utopie și o mare minciună. Dacă-ți faci o pagină de Facebook și înjuri pe cineva, asta nu înseamnă că ești liber. Înseamnă, de exemplu, că cineva foarte deștept va canaliza ura ta către adversari și o va monetiza, fiindcă se fac foarte mulți bani din manipularea asta”, a opinat Mănăstire.

În continuare, Silviu Mănăstire a atras atenția că procesele intentate de către politicieni ziariștilor reprezintă o armă într-o luptă inegală și mai ales „cea mai la îndemână formă de intimidare”.

„Astfel de procese sunt o armă, iar politicienii români au folosit-o și o folosesc în continuare, pentru că este cea mai la îndemână formă de intimidare. Practic, este o luptă inegală, pentru că, în timp ce un politician poate accesa resurse, poate angaja avocați foarte scumpi, presa din România nu este la fel de bogată și de puternică la fel ca în țările civilizate, ca să se apere. Și ei folosesc chestia asta de regulă ca să închidă gura sau să încerce să cadă la o înțelegere, să intimideze ca să oprească dezvăluiri”, a subliniat gazetarul.

În ultima parte a disccuției, Silviu Mănăstire a pledat pentru ca instituțiile media din România să își asume orientarea ideologică (așa cum fac unele din străinătate) și mai ales să nu își înșele publicul.

„Cred că ne aflăm cu presa într-un moment de cumpănă. Cred, pe de altă parte, că ar trebui și presa să încerce să iasă din ipocrizie, să își asume mulți jurnaliști în mod clar poziții ideologice (de dreapta, de stânga, conservatoare, progresiste șamd), să nu-și înșele publicul în numele unor idealuri și ale unor principii în care nu cred și pe care le folosesc doar declarativ. Pentru România, ar fi mult mai sănătos să se respecte se toate codurile deontologice și toate chestiunile de etică profesională, dar ar fi de bun augur ca – pe modelul american sau francez, de exemplu – presa să-și decline orientările ideologice. Nu este o rușine: de exemplu, abordezi subiectele într-o viziune de dreapta, dar respectând toate condiționalitățile etice ale profesiei. La fel pentru cei de stânga și așa mai departe. Nu de alta, dar în momentul de față toți se dau fete virgine, în timp ce de fapt realitatea e alta.

Pe de altă parte, noi ne adresăm consumatorilor, publicului. Publicul este cel pe care nu trebuie să-l înșelăm niciodtă. El trebuie să ne fie totdeauna în minte atunci când redactăm știri, când producem informație pentru el. Dacă ești onest, toate lucrurile decurg în mod natural după aceea”, a conchis Mănăstire.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *