VIDEO Mihai Daraban, președintele CCIR, despre evenimentul Maritim Business Week

În perioada 25-28 iunie, va avea loc a treia ediție a evenimentului Maritim Business Week. Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, a explicat, în cadrul emisiunii Puterea Știrilor, ce-și propune primul eveniment internațional dedicat industriei navale organizat la noi în țară.

„În primul rând, vrem să punem Constanța pe pe harta acestui gen de evenimente. Așa cum e Posidonia în Grecia o dată la 2 ani, așa cum este Mare Time Cyprus, cum e Nor Shipping, cum este Europort, care e și la Rotterdam și la Istanbul. Sunt evenimente care aduc laolaltă comunitate aceasta portuară, comunitatea de armatori, comunitatea de constructori navali cu scopul unic de a pune pe agendă importanța acestui domeniu de activitate. Pentru că că tot vorbeam înainte de Taiwan și de alte zone îndepărtat, trebuie să acceptăm că transportul naval este practic plămânul de dezvoltare al planetei. Nu s-ar putea dezvolta nicio țară din lume fără transportul naval, care pentru unii aduce materii prime, pentru alții facilitează exporturile de bunuri de larg consum. Fără fără acest comerț maritim nu putem exista. Și atunci, mai ales în contextul la ce se întâmplă la Marea Neagră cu acest război, contează foarte mult să punem Constanța pe hartă, pentru că, repet și cred că v-am mai spus în emisiune, eu am urmărit de mult timp evoluția traficului la Marea Neagră și vorbesc de perioada de dinainte de război. Acuma este un boom economic, profiturile operatorilor portuari sunt în creștere cu peste 100% dar este o perioadă limitată, adică trebuie să fim conștienți că nici acest război nu va dura la nesfârșit. Trebuie să admitem totuși că domnul Putin nu este nemuritor.

N-o să mai avem acest avantaj. Atunci trebuie să ne creăm din mers niște avantaje, pentru că înainte de război, vă spun și îi rog pe cei care ne ascultă și ne văd să se uite la hartă și să vadă că Marea Neagră este o mare de bypass. Este ca acel buzunar mic de la blugi, care dacă îl ai, bine, dacă nu-l ai, iar bine, blugii stau la fel. Marea Neagră nu este un aducător de trafic, din păcate, pentru că nu există la Marea Neagră un motor economic. O țară super dezvoltată economic, gen Coreea de Sud, gen Japonia, gen Germania sunt aducătoare de trafic. La noi, din păcate, la Marea Neagră riveranii sunt cam prăpădiți, ca să nu spun cuvinte mai dure”, a afirmat președintele CCIR.

Acesta a amintit faptul că, înainte de război, bulgarii aveau un PIB de 69 de miliarde de dolari, în timp ce noi aveam 255, Ucraina 155, Rusia 1486 și Georgia 15,8.  Cu alte cuvinte, navele evitau zona, preferând porturi ca Trieste, Rijeka.

„Gândiți-vă că noi n-aveam trafic de pasageri în portul Constanța, care să ne pună problema Schengen-ului aici. Da,  avem niște marinari de pe niște nave comerciale, nimic altceva. Dar revin, noi trebuie să creăm niște mecanisme est-vest la Marea Neagră, în speță acel celebru coridor Pan-european auto și feroviar și nu în ultimul rând Dunărea, care să creeze acest sprijin pentru portul Constanța, să trimitem marfa de la est la vest, pentru că altfel nu prea venim cu argumente. Noi le spunem la asiatici în general și la toți cei din Extrem-Orient. Domnilor, voi ca să ajungeți cu marfa în Europa este musai să treceți Canalul de Suez, că n-aveți altă soluție.

Dacă treceți pe la Constanța sunt 3,5 zile de navigare, deci iată că aveți o săptămână de economie în timp, bani, ș.a.m.d. Deci Constanța e mult mai atractivă. Problema este ce faci cu marfa în Portul Constanța, cum o trimiți către vest? Că și s-a mai vorbit în emisiuni de celebra viteză de pe calea ferată, iar la Dunăre, avem trei luni apă înaltă, trei luni ape joase, trei luni ceață, trei luni gheață. Deci aici vor trebui rezolvate niște probleme de infrastructură strict necesare, să ajutăm Portul Constanța și să să ajungem să contăm, Domnul Grindeanu, totuși face ce n-au făcut foarte mulți în ultimii 35. Practic, avem mult de recuperat. Este el, este singurul ministru și știți că greu. Scoateți o laudă de la mine de un ministru, dar se vede cu ochiul liber în Portul Constanța, adică reamenajarea zonei de cale ferată în Portul Constanța, șantierele deschise, deci efectiv e pentru prima dată când se vede” a mai spus Mihai Draban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: