Indezirabilul de la Cotroceni: Ce ar însemna alegerea lui Simion pentru relațiile României cu Moldova, Ucraina și UE

George Simion/ Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

George Simion se dorește a fi viitorul președinte al României, însă situația sa este una atipică. Liderul partidului AUR este interzis atât în Republica Moldova, cât și în Ucraina, două state vecine ale României, cu care avem relații diplomatice foarte bune. În eventualitatea în care Simion ar ajunge la Cotroceni, ne-am putea trezi în situația în care România să nu aibă relații bune cu doi vecini, lucru care cu siguranță ar genera o imagine negativă a țării și ar provoca dileme diplomatice greu de depășit.

Contextul interdicției

Simion a fost interzis atât în Republica Moldova cât și în Ucraina din cauza activităților sale considerate destabilizatoare sau provocatoare. În Republica Moldova, autoritățile au invocat un risc pentru securitatea națională, iar în Ucraina, Simion este asociat cu viziuni considerate pro-ruse de către autoritățile ucrainene, mai ales în contextul războiului ruso-ucrainean. Pe fondul acestor tensiuni, accesul liderului român pe teritoriul acestor două state a fost restricționat pentru o perioadă îndelungată.

Această situație delicată ar putea deveni o problemă complexă dacă George Simion ar ajunge președintele României. Cum o țară are dreptul de a refuza accesul anumitor persoane pe teritoriul său, situația ar deveni sensibilă dacă refuzul ar viza o personalitate publică de rang înalt, cum ar fi președintele unui stat vecin.

Implicații pentru politica externă a României

Dacă George Simion ar ajunge președintele României, implicarea acestuia în politica externă ar putea afecta semnificativ relațiile României cu statele vecine și chiar cu organizațiile internaționale precum Uniunea Europeană și NATO. Cazul său devine complex deoarece interdicțiile de acces în Republica Moldova și Ucraina impuse liderului român sunt o premieră diplomatică și ar necesita o strategie diplomatică adaptată pentru a evita escaladarea tensiunilor.

România a cultivat o relație foarte apropiată cu Republica Moldova, susținând constant parcursul european și democratic al acesteia. De altfel, România este un partener esențial în sprijinul Republicii Moldova pentru integrarea sa europeană, oferind ajutor economic, educațional și medical, dar și susținere politică în diverse foruri internaționale. Totuși, odată cu accesul lui George Simion la președinție, relațiile bilaterale ar putea fi puse sub presiune din cauza interdicției sale pe teritoriul moldovenesc, invocată pe motive de securitate națională.

În calitate de președinte, Simion ar trebui să coopereze îndeaproape cu Republica Moldova, dar interdicția sa ar reprezenta un obstacol semnificativ în desfășurarea unor întâlniri directe cu oficialii moldoveni. Acest lucru ar putea pune în dificultate realizarea proiectelor comune, ar descuraja colaborarea transfrontalieră și ar afecta imaginea de parteneriat strategic a României.

Pentru a menține relațiile calde și productive cu Chișinăul, România ar putea trebui să inițieze negocieri pentru ridicarea interdicției sau să dezvolte metode alternative de cooperare. O soluție ar putea fi ca Simion să desfășoare întâlnirile prin intermediul ambasadorilor sau prin oficiali guvernamentali de rang înalt care să-l reprezinte la Chișinău, însă această abordare ar transmite un mesaj de tensiune diplomatică.

În egală măsură, războiul în curs dintre Rusia și Ucraina face ca susținerea necondiționată a României pentru Kiev să fie crucială, nu doar din perspectiva umanitară și de securitate, dar și ca aliat NATO. Totuși, interdicția impusă de Ucraina lui George Simion complică lucrurile, mai ales că acesta este perceput de oficialii ucraineni ca având o atitudine cel puțin controversată în ceea ce privește poziția sa față de Rusia. Deși România a oferit sprijin concret Ucrainei, președinția lui Simion ar pune presiune pe acest angajament, iar colaborarea bilaterală ar putea fi afectată.

În contextul în care România joacă un rol cheie în sprijinul logistic și umanitar oferit Ucrainei, un lider perceput cu rezerve de Kiev ar putea pune în dificultate stabilitatea acestui sprijin. Ucraina ar putea privi cu suspiciune angajamentele României sub conducerea lui Simion, ceea ce ar putea dăuna eficienței colaborării transfrontaliere. Datorită statutului României ca membru NATO și UE, ar putea fi necesară o intervenție din partea acestor organizații pentru a menține unitatea frontului european și nord-atlantic față de Ucraina. România ar putea deveni obiectul unei atenții speciale din partea partenerilor occidentali, care ar dori să asigure continuitatea angajamentului său pentru sprijinul Ucrainei, în ciuda tensiunilor dintre președintele său și autoritățile de la Kiev.

Relația cu Uniunea Europeană și NATO

România, ca membru al Uniunii Europene și al NATO, este supusă unor standarde de cooperare și angajament pentru securitate și stabilitate regională. Odată cu alegerea unui președinte care nu este primit în două state vecine, politica externă a României ar putea intra într-o zonă de incertitudine, care poate afecta imaginea sa în cadrul acestor organizații.

Statutul lui Simion ar atrage atenția asupra României, forțând-o să demonstreze capacitatea de a respecta standardele NATO și UE în privința sprijinului față de Republica Moldova și Ucraina. Ar putea apărea așteptări ca România să colaboreze activ cu Republica Moldova pentru stabilizarea regiunii, iar acest lucru ar pune presiune pe instituțiile diplomatice și pe Ministerul Afacerilor Externe.

Dacă România nu poate depăși aceste blocaje, ar putea risca o izolare diplomatică parțială pe plan regional, limitându-și posibilitățile de colaborare. De exemplu, participarea României la evenimente internaționale organizate în Republica Moldova sau Ucraina ar fi pusă sub semnul întrebării.

Cazuri similare?

În Europa, situații similare în care un șef de stat sau un lider important al unui stat european să fie declarat indezirabil în țări vecine sunt rare.

În contextul politicii de sancțiuni față de Rusia și al tensiunilor cu Ucraina, unele state baltice și Ucraina au impus interdicții pentru politicieni europeni proeminenți care sprijină activ politica externă a Kremlinului. Un caz cunoscut este cel al Marinei Le Pen, lidera partidului francez de extremă dreapta, care a primit interdicții temporare de intrare în Ucraina după ce și-a exprimat sprijinul pentru anexarea peninsulei Crimeea de către Rusia. Deși această interdicție nu a avut un impact major asupra relațiilor diplomatice dintre Franța și Ucraina, ea subliniază potențialul unor tensiuni între lideri politici din state europene și statele aflate în conflict cu Rusia.

În cazul ipotetic în care George Simion ar deveni președintele României și ar rămâne indezirabil în două state vecine, situația ar fi aproape unică în Europa. Asta pentru că nu există cazuri recente de șefi de stat europeni interziși în țările vecine în mod oficial pe motive de securitate. Acest scenariu ar pune România într-o poziție fără precedent în cadrul UE și NATO, fiind primul stat din aceste organizații care ar avea un președinte în conflict diplomatic oficial cu două țări vecine.

În concluzie, alegerea lui George Simion în funcția de președinte al României, având statutul de persoană indezirabilă în Republica Moldova și Ucraina, ar genera o dilemă fără precedent în diplomația românească. Această situație ar impune nu doar o recalibrare a abordării lui Simion în ceea ce privește cele două state, dar și o regândire a relațiilor de vecinătate, necesare pentru stabilitatea regiunii. România s-ar afla în postura de a jongla între politica sa de sprijin pentru Ucraina și Republica Moldova și necesitatea unei relații stabile cu ambele state.

Autor

  • Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: