Ministrul Finanțelor: Vama – posibil comasată cu ANAF. Iau în calcul mai multe reorganizări

Sursa foto: Tánczos Barna

Ministerul Finanțelor ia în calcul mai multe reorganizări la nivelul instituției, dar și la nivelul celor subordonate, cum sunt ANAF și Autoritatea Vamală Română (AVR), anunță noul ministru de resort, Barna Tanczos, într-un interviu pentru Profit.ro.

În privința Vămii, ministrul afirmă că, în contextul actualelor comasări și reorganizări de instituții pentru reducerea cheltuielilor statului, vede posibilă o reintegrare a Vămii cu ANAF, urmând să analizeze în perioada următoare beneficiile și justificarea existenței separate a celor două instituții.

În privința Vămii, ministrul afirmă că, în contextul actualelor comasări și reorganizări de instituții pentru reducerea cheltuielilor statului, vede posibilă o reintegrare a Vămii cu ANAF, urmând să analizeze în perioada următoare beneficiile și justificarea existenței separate a celor două instituții.

În trecut, Vama a funcționat o perioadă lungă ca direcție în cadrul ANAF (perioada 2013-2022).

De asemenea, ministrul va analiza dacă structurile regionale ale ANAF, care se interpun între structura centrală și administrațiile fiscale de la nivel de județe, mai au rost sau ar trebui desființate, având în vedere că atribuțiile acestora au fost reduse repetat în ultimii ani.

Pe de altă parte, la Antifraudă, unde ministrul vizează intensificarea controalelor țintite pe bază de analiză de risc, vrea menținerea regionalelor tocmai pentru rolul acestora în coordonarea acțiunilor de verificare.

„Lucrurile sunt un pic mai complicate la Vamă. Ei au fost în ANAF, nu mai sunt în ANAF. Va trebui să înțeleg exact de ce aceste sisteme este bine să funcționeze independent, pentru că fac același lucru practic.

Au fost împreună și ar putea să lucreze împreună în aceeași instituție în continuare. Dar nu sunt luate decizii”, a spus Tanczos în interviul acordat Profit.ro.

Întrebat dacă vede cele două instituții funcționând din nou la un loc, acesta a răspuns că da.

„Da. Eu trebuie să înțeleg de ce au fost separate și care sunt avantajele și plusul adus de această separare, pentru că dacă au putut să funcționeze împreună, de ce nu ar putea să funcționeze împreună și în continuare, dacă tot vorbim de comasări?

Iau în calcul multe reorganizări în instituție, dar este prematur să discutăm despre ele. O să facem o analiză completă. Acestea sunt structurile mari (ANAF și AVR, n.r.) și aici lucrurile sunt … vorbim de 20.000 de oameni”, a declarat ministrul.

În 2013, activitatea Autorității Naționale a Vămilor de la acel moment a fost trecută la ANAF, unde a funcționat ca Direcția Generală a Vămilor. În 2022, Guvernul a hotărât să separe din nou Vama de ANAF, sub denumirea de Autoritatea Vamală Română (AVR).

Structura de conducere a Vămii a devenit în ultimii ani una mai stufoasă, fără o justificare în acest sens. O analiză care arată cum s-au înmulțit structurile de conducere ale AVR a fost publicată în trecut pe site-ul Profit.ro de către Dorel Fronea, vicepreședinte ANAF și conducător al Autorității Naționale a Vămilor (2012-2013 și 2016-2017). Fronea are și experiență internațională la nivel strategic în domeniul vamal, în mai multe instituții reprezentative (Organizația Mondială a Vămilor, EUHLAM Republica Moldova, UNOPS Jerusalem și EUAM Ucraina).

Regionalele ANAF vor fi analizate pentru desființare, dar la Antifraudă ministrul vrea ca acestea să rămână

„Regionalele ANAF au rămas fără obiectul activității în ce privește administrarea fiscală, practic fac coordonare și planificare la nivel regional. Aici chiar trebuie să facem o analiză și să vedem dacă în actuala construcție și actuala organizare a administrării fiscale își mai au rostul în această formă.

Coordonare trebuie pentru județe, întrebarea este de unde, planificare trebuie pentru județe, dar, la fel, întrebarea este de unde. Planificarea și coordonarea se pot face și de la București. Într-o lume digitalizată, coordonarea și planificarea se pot face mult mai ușor. Bazele de date sunt unice la nivel național, lucrurile se pot planifica și planifica mult mai ușor”, a răspuns ministrul la întrebările Profit.ro.

La nivel de Antifraudă, unde activitatea este una de control, ministrul vrea ca structurile regionale să rămână pentru o coordonare mai bună a acțiunilor de verificare.

„Antifrauda, de asemenea, trebuie gândită și trebuie să fie o instituție foarte eficientă, pe principiul punct ochit, punct lovit. Iar aici analizele de risc și sistemele informatice ajută foarte mult. La Antifraudă am văzut că există o propunere de descentralizare la nivelul județelor a Antifraudei, eu nu aș fi de acord cu acest lucru. Sunt scenariile de discuție, Antifrauda regională să fie dusă la nivel județean. Acolo eu nu voi fi de acord, pentru că Antifrauda trebuie să fie deasupra județelor, inclusiv analiza de risc, coordonarea, planificarea…”, a declarat ministrul.

Profit.ro a anunțat în noiembrie că operaționalizarea structurilor județene la Antifraudă are un nou termen limită, 1 martie 2025, față de 1 ianuarie 2025 anterior, decizia fiind luată în ședință de Guvern. În cadrul direcțiilor regionale Antifraudă ar urma să funcționeze structuri teritoriale județene cu sediul în județele din aria de activitate a acestora, astfel cum sunt stabilite prin hotărârea Guvernului de organizare și funcționare a ANAF. Operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene ar trebui, astfel, să aibă loc începând cu data de 1 martie 2025.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: