Reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor afirmă că noua metodologie de acordare a burselor şcolare reprezintă „o schimbare binevenită”, ce aduce mai „multă echitate în sistem”.
În cursul săptămânii trecute a fost publicată în consultare publică metodologia-cadru de acordare a burselor şcolare.
„Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Coaliţia pentru Educaţie salută modificările aduse în criteriile de acordare a burselor şcolare, introducerea unor noi tipuri de bursă şi creşterea cuantumurilor acestora. (…) Până acum, bursa de merit era obţinută în urma atingerii unui prag minim al mediei. Această măsură era una discriminatorie, deoarece nu toţi elevii au aceleaşi oportunităţi în familie sau în comunitatea lor. (…) Acordarea procentuală a burselor de merit ar putea aduce beneficii în direcţia unei distribuţii mai echitabile a resurselor în sistemul public între elevii cu o situaţie socio-economică favorabilă şi cei proveniţi din medii nefavorabile. De asemenea, va diminua diferenţele în modul în care sunt alocate resursele şi sunt privite şcolile din mediul urban faţă de cele din mediul rural sau colegiile naţionale faţă de restul liceelor”, susţine CNE într-un comunicat remis presei.
Potrivit sursei citate, prin încurajarea şi recunoaşterea eforturilor şi a progreselor la nivel de clasă, modificarea adusă în noua reglementare contribuie la „creşterea motivaţiei” în rândul elevilor „care nu vor pot putea atinge niciodată” pragul minim de 9,50, informează agerpres.ro.
„Faptul că obţinerea bursei de merit este un obiectiv fezabil îi va încuraja şi pe elevii din medii vulnerabile să facă eforturi mai mari pentru a progresa şi a se afla printre primii din clasă, indiferent de sistemul de evaluare de la clasă sau de nivelul acesteia. Pe termen lung, o astfel de reglementare ar putea inclusiv să crească numărul de elevi din şcolile cu oportunităţi reduse care reuşesc să promoveze examenele naţionale, fiind constant motivaţi la nivelul clasei să fie printre cei mai buni. Având în vedere că, la momentul actual, nu se poate asigura o evaluare standardizată şi obiectivă a tuturor elevilor din România, este important ca performanţa elevilor să fie raportată numai la colegii lor de clasă”, afirmă aceeaşi sursă.
Conform aceluiaşi comunicat, reprezentanţii CNE apreciază modificările aduse prin noua metodologie de acordare a burselor şcolare „ca un pas în direcţia creării unui sistem mai echitabil. Cu toate acestea, considerăm că, deşi aceste măsuri pot contribui la reducerea segregării în sistemul educaţional, sunt necesare măsuri de intervenţie integrate în acest sens”.
CNE susţine că, în 2021-2022, aproximativ 35% din toţi elevii de gimnaziu şi liceu (aproximativ 1.280.000) au primit bursă non-socială: de merit (peste 8,50 – 369.946), de studiu (7,50-8.50 – 74.299) sau performanţă (651). În 2022-2023, aproximativ 34% din toţi elevii de clasele V-XII au primit bursă non-socială: de merit (peste 9,50 – 268.299) de studiu (7,50-9.50 – 95.612) sau performanţă (9.996).
Autor
-
Adrian Pavel, redactor PS News. Cu o experienţă de peste 10 ani în presă, Adrian Pavel se descrie ca fiind un împătimit al noutăţilor, practic dependent de ştiri. Încearcă de fiecare dată să fie la curent cu tot ceea ce se întâmplă în ţară şi în străinătate şi să ofere cele mai calde informaţii cititorilor. Este adeptul zicalei „Nimeni nu e sărac cu duhul, e doar mai puţin informat”.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News