Cel mai distrus drum județean, DJ 795 Salonta – Tinca, în reabilitare completă, la 80% execuție

Sursa foto: X

Lucrările la cel mai distrus drum județean din Bihor, primul drum județean reabilitat integral, ‘din gard în gard’, inclusiv cu îngroparea rețelelor de gaz, apă, canalizare și curent electric, au ajuns la un stadiu de execuție de 80%, DJ 795 Salonta – Tinca, lung de 23,3 km, făcând legătura cu Drumul expres Oradea – Arad, dar și cu Ungaria, către autostradă.

Drumul județean 795, cu o lungime de 23,3 km, leagă șase localități: municipiul Salonta, Tulca Nouă, Tulca, Căuașd, Gurbediu și Tinca. În prezent, pe o lungime de circa 20 de kilometri a fost turnat stratul de uzură, cel final, încă de anul trecut.

Demarat în toamna anului 2022, termenul de finalizare al proiectului de modernizare este primăvara anului 2026, lucrările derulându-se mai lent în două localități, Tinca și Tulca, unde autoritățile locale înființează rețele de canalizare și de gaze. De asemenea, se mai lucrează în Salonta.

‘Este o reabilitare completă pentru că se fac trotuare, piste de biciclete, accese la fiecare gospodărie sau companie, spații verzi. Carosabilul a fost reabilitat de la nivel de infrastructură, nu de la strat de uzură, apar câteva sute de noi locuri de parcare. Practic schimbă fața comunităților prin care trece acest drum. Lucrări de o asemenea complexitate nu s-au mai realizat la un drum județean până acum în județul Bihor’, a declarat, luni, pentru AGERPRES, președintele Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan.

Pe șantierul drumului, au participat luni la prezentarea lucrărilor, președintele CJ Bihor, Mircea Mălan, primarul municipiului Salonta, Torok Laszlo, primarul comunei Tinca, Vlad Popa și reprezentantul firmei clujene Diferit, care execută lucrările, Florin Man.

‘Este o lucrare foarte complexă, din punct de vedere al corelării tuturor lucrărilor, cele de gaz, apă, canalizare și curent electric, dar, printr-o bună colaborare, eu cred că se pot face lucruri importante și o să iasă o lucrare foarte bună în folosul oamenilor’, a declarat luni, pentru AGERPRES, șeful de șantier Florin Man

Președintele CJ Bihor, alături de șeful Direcției Tehnice a CJ Bihor, Filip Cheșeli, a menționat că este și a fost un șantier complex, cu lucrări ce s-au derulat în același timp cu alte lucrări ale Primăriei municipiului Salonta și ale primăriilor din comunele Tulca și Tinca.

‘Astăzi, stadiul fizic este de 80%. Nu am putut accelera ritmul lucrărilor pentru că nu putem asfalta înainte de a realiza canalizarea. Cei de la Digi își introduc canalizarea proprie; cei de la Electrica lucrează la demontarea stâlpilor. E o suprapunere de șantiere, însă am așteptat după fiecare tocmai ca să facem lucrurile în ordinea firească’, a precizat președintele CJ Bihor.

Proiectul presupune și amenajarea trotuarelor peste tot în intravilan; în Salonta – rezolvarea canalizării pluviale în întregime, iar în celelalte localități, în intravilan, s-au montat rigole în carosabil și s-au săpat șanțuri pentru colectarea apei, iar în afara localităților se amenajează șanțurile din pământ.

Primăria din Salonta a introdus canalizarea pentru curenții slabi, pentru dezafectarea tuturor stâlpilor, cablajele ajungând astfel în subteran. De asemenea, s-a reabilitat și iluminatul public. Consiliul Județean Bihor efectuează lucrări în Salonta pentru reabilitarea drumului atât în ceea ce privește infrastructura, unde a fost necesară devierea rețelelor din zonă. Sunt amenajate trotuare pe o lungime totală de 5,5 kilometri, piste de biciclete pe o lungime de 4 kilometri, precum și accesele către fiecare proprietate, dar și 268 de locuri de parcare pe marginea drumului.

În Tulca, se lucrează încă în satul Căuașd la introducerea canalizării menajere, urmând să se finalizeze până în 15 septembrie, după care constructorul să poată face lucrările de infrastructură și să toarne asfaltul. Mai urmează introducerea rețelei de gaz în Tulca, Gurbediu și Căuașd.

Potrivit președintelui CJ, proiectul de reabilitare a celui mai distrus drum județean din Bihor a demarat în anul 2019, când s-au depus ofertele în cadrul procedurii de licitație, s-a desemnat un câștigător, au fost formulate mai multe contestații, s-au parcurs toate etapele acestor contestații pentru ca, în final, Curtea de Apel să oblige Consiliul Județean să încheie contract cu firma Diferit, alta decât cea care fusese declarată inițial câștigătoarea licitației. În martie 2022, s-a dat ordinul de începere al lucrărilor, iar după câteva luni pentru proiectare, în noiembrie 2022 a început efectiv execuția lucrărilor.

În martie 2022, s-a dat ordinul de începere al lucrărilor, iar după câteva luni pentru proiectare, în noiembrie 2022 a început efectiv execuția lucrărilor.

Proiectul DJ 795 Salonta – Tinca are o valoare totală de 80 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ jumătate din această sumă fiind finanțată din fonduri europene, prin Programul Regional Nord-Vest 2021 – 2027, restul fiind din bugetul Consiliului Județean Bihor dintr-un împrumut. Ca urmare a ajustărilor de preț, estimarea finală a costurilor se ridică la circa 120 milioane de lei, fără TVA.

Termenul de finalizare este luna martie – aprilie 2026, dar drumul va fi finalizat în întregime în luna octombrie al acestui an și se va mai lucra doar la spații verzi și accese la gospodării.

Citeste mai mult AICI

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: