Un operator aerian este interesat să cumpere Blue Air, potrivit surselor Gândul, compania aflată de cinci luni în insolvență fiind preluată în portofoliul Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), pentru că nu și-a mai achitat obligațiile după încasarea ajutorului de stat, Președintele AAAS, Daniel Geantă, a confirmat, în exclusivitate pentru Gândul, că a purtat discuții cu o companie care și-a arătat insistent interesul pentru a prelua Blue Air.
O companie aeriană cu capital mixt, spaniol și portughez, și-a exprimat oficial intenția de a prelua controlul asupra Blue Air, potrivit surselor avizate ale Gândul. Operatorul a contactat autoritățile responsabile, respectiv Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS, fost AVAS), cea care deține majoritatea pachetului de acțiuni al Blue Air, conform Gândul.
Compania românească Blue Air a intrat în insolvență, după ce Tribunalul București a aprobat procedura, în 22 martie. Instanța a constatat că procedura concordatului a eșuat.
„Am avut într-adevăr discuții cu un operator aviatic, care este foarte interesat să preia Blue Air”, a confirmat Daniel Geantă, președintele AAAS, pentru Gândul, fără să spună numele operatorului.
În urma discuțiilor, șeful AAAS a decis să transmită datele financiare ale operatorului către autoritățile responsabile, pentru a verifica sursa fondurilor, conform legii, respectiv Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.
„Suntem într-o fază incipientă, dar pot spune că au fost foarte insistenți”, a mai spus Daniel Geantă.
Dat fiind că Blue Air este în insolvență, compania poate fi preluată de la stat prin acoperirea datoriilor.
Cum a ajuns Blue Air în picaj
Statul este principalul acționar al companiei după ce, date fiind pagubele înregistrate de operatorul aerian low-cost în starea de urgență din pandemie, autoritățile au intervenit și au acordat un ajutor de stat substanțial, de peste 61 de milioane de euro. Abia după ce compania nu și-a mai respectat obligațiile, iar statul a executat scrisoarea de garanție, devenind, din decembrie 2022, acționarul majoritar, cu 75%, responsabilii au descoperit amploarea operațiunilor care au dus compania în colaps.
Compania Blue Air a strâns restanțe fiscale de zeci de milioane de lei, pe lângă cele 336 de milioane de lei ce reprezintă obligații de plată ce au rezultat după de a primit ajutor din partea statului și ANAF a pus poprire pe șase avioane ale operatorului low-cost. Suma pe care statul a garantat-o pentru Blue Air este de 300.775.000 de lei, ceea ce înseamnă peste 61 de milioane de euro.
Unul dintre momentele dificile pentru Blue Air a fost în septembrie 2022, când Administrația Fondului pentru Mediu a luat decizia de poprire a conturilor operatorului de zbor, iar acesta a anunțat apoi sistarea tuturor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a peste 54.000 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.
Peste 54.000 de români au fost afectați de decizia Blue Air, conform detaliilor date de companie, după anularea tuturor zborurilor.
Pe 17 noiembrie 2022, statul a anunțat că execută scrisoarea de garanție, pentru neplata datoriilor, și că devine acționar majoritar la Blue Air.
La acel moment, capitalul societății era deținut de Airline Invest S.A., cu 76,182%, Teodor Cristian Rada, cu 23,809% și Mihai Călin Rada, cu 0,009%.
Din 8 decembrie 2022, ziua preluării în portofoliul statului, acționarii au devenit Ministerul Finanțelor Publice, prin AAAS, cu 75% din acțiuni, alături de Teodor Cristian Rada, cu 23,8%, și Airline Invest S.A., cu 1,9%.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News