ANALIZĂ CFR, încotro? Infrastructură în service și condiții mizere

Sursă foto: CFR Călători

Că există probleme (grave și multe) la CFR se știe de ani de zile. Însă soluțiile (încă) întârzie să apară, deși promisiunile autorităților cum că se vor face investiții apar an de an. Iar între timp infrastructura scârțâie, iar trenurile deraiază de pe șine. Problema s-a cronicizat, iar siguranța călătorilor nu este deloc garantată. CFR Călători asigură peste 80% din traficul de persoane pe calea ferată, dar în ultimii ani nu a avut buget de investiții. Iar astfel, CFR Călători pune în pericol viața angajaților CFR, dar și a pasagerilor.

Întârzieri de sute de minute și probleme tehnice (defecțiuni la instalația de climatizare, probleme la firele de contact, garnituri și instalații vechi), accidente feroviare, „poticneli” din cauza caniculei sau a inundațiilor, personal activ îmbătrânit și condiții mizere pentru călători. Iar în tot acest timp, CFR-ul „se acoperă” cu comunicate și informări.

Din cauza infrastructurii învechite, existau și există multe zone cu restricții de viteză. Asta pare a fi una dintre soluțiile de „cârpeală” a autorităților. Există 1.100 de locomotive ale companiei de stat, dar doar 40% mai sunt în condiții acceptabile.

Chiar recent, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spunea la începutul lunii despre starea CFR, punând pe tapet problemele deja știute: „De 25 de ani nu s-a cumpărat niciun tren nou”, spune acesta, adăugând 161 de trenuri noi se află în procedură de achiziţie.

Problemele actuale din CFR

15 septembrie – Grevă de avertisment a ceferiștilor. Este a doua din mandatul lui Grindeanu

Mai multe trenuri au fost blocate în Gara Buzău ca urmare a protestului organizat de angajaţii Căilor Ferate Române (CFR), situaţie în care preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a oferit recomandări călătorilor care şi-au achiziţionat bilete şi, în acelaşi timp, a atras atenţia operatorului de transport vizavi de starea de igienizare a vagoanelor.

Patru trenuri au fost oprite pentru două ore în Gara Buzău, călătorii fiind nevoiţi să aştepte pentru a-şi relua călătoria. Garniturile au fost oprite în urma protestului declanşat de către angajaţii CFR, nemulţumiţi de faptul că nu li s-a încheiat contractul colectiv de muncă.

„CFR-iştii sunt într-o grevă de avertisment de două ore (…). Decizia de a declanşa greva de avertisment a fost luată pentru neîncheierea contractului colectiv de muncă. Contractul nu s-a aprobat din pricina neadoptării bugetului de venituri şi cheltuieli la companiile feroviare nici până la data de 15 septembrie, mai este puţin şi se încheie anul şi noi nu avem buget. După 5 zile, conform legii, putem declanşa greva propriu-zisă!, a declarat liderul de sindicat al CFR Buzău, Aurelian Manu.

August

Incendiu izbucnit vineri la un tren de călători din Bihor. Cei aproximativ 20 de pasageri au ieşit singuri din vagoane, fără a exista persoane rănite.

Iulie

Accident feroviar la Roșiori. Două locomotive s-au ciocnit. Una dintre acestea a deraiat.

Iar în perioada 17-18 iulie nu mai puțin de șapte trenuri care străbat țara s-au defectat în 48 de ore, ajungând la destinație cu întârzieri de sute de minute. Unii pasageri au leșinat ca urmare a căldurii insuportabile în vagoanele încinse, din cauza unei defecțiuni la instalația de climatizare. Un călător a fost luat cu SMURD-ul.

Tot atunci, trenul IRN 1654 a ajuns marți dimineață în Gara de Nord din București cu o întârziere de peste două ore, după ce a avut nu una, ci două locomotive defecte pe parcurs. Trenul circula pe ruta Vatra Dornei-București Nord, iar defecțiunile la ambele locomotive au apărut pe o distanță de doar un kilometru.

Probleme au fost și la alte trenuri, în special la cele de noapte care dimineața ar fi trebuit să ajungă la Constanța, scrie clubferoviar.ro.

Câteva zile mai târziu, au fost probleme și pe ruta Craiova-Pitești. Trenul 9259 a avut o osie blocată, iar echipele de intervenție au acționat pentru deblocarea liniei. Din această cauză, în stația Pârvu a fost blocat și trenul care venea din sensul opus, R-e 9262.

Apoi, au fost trenuri împotmolite în nămol în județul Suceava. Circulația a fost întreruptă, decalări majore în orarul trenurilor.

Mai

Accident feroviar în Giurgiu. Doi răniți după ce două locomotive au fost implicate într-un accident.

Tot în mai, CFR Călători informa că „din cauza unor probleme la nivelul firului de contact două trenuri București – Brașov, IR 1635 și RE 3003, au staționat pe perioada intervenției drezinelor pantograf. Trenul IR 1635 a plecat cu cca. 125 de minute întârziere”, se arată într-un comunicat dat publicității pe site-ul operatorului feroviar de stat. Ulterior, CFR Călători a informat că trenul RE 3003 a plecat la ora 20:29 cu o întârziere de cca. 226 de minute.

Martie

Locomotiva trenului IR 1822 a depășit, în Roșiori, cu o viteză de aproximativ 50 km/oră, semnalul de intrare în stație, aflat pe culoarea roșie. Ca urmare a coliziunii, marfarul a fost împins pe o distanță de aproximativ 200 de metri. În urma impactului, două vagoane din compunerea trenului de marfă au deraiat și s-au răsturnat.
În aceeași zi, tot în Roșiori, o locomotivă a deraiat după ce a fost lovită de o alta în timpul unei manevre.

Tot în martie, în Gara Galați, locomotiva care urma să tragă o garnitura de vagoane până la București a intrat direct în ele. Locomotiva s-a blocat în viteza de 75 km/h și conductoarea nu a mai putut opri. Trenul circula fără călători.

Femeia a murit la 10 minute după ce a ajuns la spital. Ceilalți patru angajați ai CFR Călători care se pregăteau să coordoneze garnitura de vagoane și locomotiva cu probleme au fost răniți. Doi au ajuns în stare gravă la spital.

2021

În iulie 2021 a avut loc unul dintre cele mai grave incidente. Atunci, un tren cu copii a rămas blocat mai bine de 8 ore în câmp și apoi, a rămas fără frâne într-o pădure, unde a mai petrecut încă trei ore. Sute de persoane, printre care zeci de copii, plecaseră din Mangalia și nu ajunseseră la destinație, în Timișoara, nici după 24 de ore.

„Trenul IR 1991 Mangalia – Timișoara Nord a fost oprit în stația Valea Albă din cauza defectării locomotivei. Trenul a fost pus în mișcare, cu o nouă locomotivă, în jurul orei 19:05. Facem mențiunea că în stația Roșiori călătorii au primit apa și croissant, în stația Valea Alba pe perioada staționării au primit apa, iar în stația Turnul Severin vor primi apa si croissant. Siguranța și securitatea călătorilor nu a fost afectată”, transmitea atunci CFR.

• revizii suplimentare pe reţea în regiunile aflate sub atenționare de temperaturi ridicate;
• însoțirea trenurilor cu personal de specialitate;
• măsurarea şi înregistrarea permanentă a evoluţiei temperaturilor la nivelul şinei;
• reducerea vitezei de circulaţie a trenurilor cu 20-30 km/h faţă de viteza normală pe anumite intervale de stații;
• avizarea permanentă a operatorilor de transport feroviar de călători şi de marfă (OTF) și transmiterea operativă a intervalelor de stații unde trebuie să reducă viteza de circulație.

Ca întotdeauna, se tratează efectele, nu cauzele.

Un raport al Corpului de Control al premierului, făcut public în 2020, prezenta, alb pe negru, dezastrul din rețeaua de căi ferate a statului. Viteza medie cu care se poate circula pe infrastructura feroviară este de doar 68,86 km/h. Asta ca o cauză a lipsei investițiilor mult trâmbițate de către autorități. Pe scurt, existau, la nivelul anului precizat, 1.236 restricţii de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km.

Salariile din CFR

Un șef serviciu ia 7.800 lei net lunar, un inginer de sistem in Informatică primește 5.600 lei, un șef birou ia 6.000 lei net (tichete de masă 200 lei). Apoi, un Mecanic locomotivă ia 4.200 lei net (tichete de masă 430 lei), inginer specialist (5.600 lei), un șef district primește 5.000 lei. Apoi, un revizor iar 2.855 lei, iar un inginer câștigă 2.500 lei.

Directorii din CFR

Director general este Traian Preoteasa, din 01.03.2023, Marcel Litră este Director General Adjunct din 29.09.2022, Mihail Victor Manole este Director Material Rulant din 16.11.2021, Robert Păstorel Niță este Director Operațional din 28.09.2022, Viorel Ștefan Condruz este Director Dezvoltare din 16.11.2021, Aida Hanganu este Director Financiar-Contabil, din 01.03.2023, Cristina Măntescu este Director Contabilitate din 03.05.2018, iar Cismaru Ionuţ – Sebastian este Director Achiziţii din 21.04.2023.

Până în 2021 inclusiv, CFR Călători era condusă de Ovidiu Vizante, care a fost numit în funcție în aprilie 2021. El ocupa funcția de director general al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători – CFR Călători și avea, potrivit Mediafax, o remunerație brută lunară de 28.300 de lei (5.775 euro). Acesta este de profesie inginer de tehnică a transporturilor.

Sindicatul CFR. Nemulțumirile care se tot strâng

Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, afiliată la Blocul Național Sindical, a anunțat public încă de pe 30 august că în data de 15 septembrie 2023 va declanșa o grevă de avertisment la calea ferată.

Federația sindicală condusă de Grigore Mare a detaliat motivele pentru care a decis să organizeze greva de avertisment din 15 septembrie:

– Lipsa bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
– Lipsa finanțării strategice și coerente a căii ferate. Pentru readucerea structurii feroviare românești la parametrii europeni este nevoie de un proiect de țară corect coordonat cu structurile europene și finanțat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanțat, iar deschiderea unor șantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul țării.
– Lipsa de investiții în material rulant de calitate, modern. Nu există un plan de investiții solid în ceea ce privește înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii cu greu se vor întoarce în vagoane în astfel de condiții. Politicienii aflați în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebui să știe că excepțiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiționat, nu rezolvă problema.
– Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generații de ceferiști. Se amintește din ce în ce mai rar că în astfel de condiții de salarizare, dar mai ales având în vedere relația greșită care se construiește între management și lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unități strategice pentru economia românească, vor rămâne fără angajați. Deja, deficitul de angajați depășeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
– Probleme din ce în ce mai multe și nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.

Ulterior, acestui protest i s-au alăturat și Federația Sindicală Drum de Fier și Federația Elcatel.

Grigore Mare (în 2021): Am pierdut bătălia cu drumurile, am pierdut bătălia cu calea ferată

Mare declarat, în 2021, că „după 30 de ani de la Revoluție, ne găsim într-o situație catastrofală. S-a spus că anul 2021 este Anul căii ferate, că vrem o cale ferată performantă. Dar nu s-a întâmplat în 2021 ceea ce ne-am dorit”, arată acesta. Sindicaliștii de la calea ferată, declarau în 202i că nu mai garantează siguranța transportului feroviar.

Protestul din decembrie 2021

Ultima oprire a lucrului la calea ferată a avut loc în decembrie 2021, la scurt timp după ce Sorin Grindeanu a preluat postul de ministru al Transporturilor.
Înfuriați că aplicarea întregului Statut al personalului feroviar a fost prorogată până la 1 ianuarie 2023, printr-o manevră făcută pe șest în Guvern, ceferiștii de la stat au oprit lucrul pe 20 decembrie. Până la finalul zilei însă, în urma negocierilor purtate, protestul s-a încheiat, iar trenurile și-au reluat circulația. Acum s-a declanșat o grevă de avertisment la CFR SA.

Datorii enorme

La finele anului 2020, CFR Călători înregistra datorii de 490 de milioane de lei și eșalonări de plată către bugetul de stat și bănci comerciale în suma de 460 de milioane de lei.

Autor

  • Chirciu Simona-Maria

    Simona-Maria Chirciu, editor coordonator. Simona-Maria Chirciu este Doctor în Științe Politice, autoare și expertă pe drepturile omului. Cu o experiență de peste 7 ani în presa scrisă și online, a ținut ateliere pe Media Literacy, tehnici de manipulare și Fake News.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: