Funcția de ministru al Transporturilor este puternic contestată zilele acestea între PSD și PNL. Ambele partide și-ar dori să o păstreze la rotativa guvernamentală, însă în final doar un partid va reuși să facă lucrul acesta. În ultimii zece ani, transporturile au reprezentat un trofeu râvnit de mulți. Partidele s-au luptat adesea pentru această funcție. Începând cu anul 2012 și până în prezent, România a avut doisprezece miniștri ai Transporturilor. Iată o privire de ansamblu asupra lor și a circumstanțelor în care au ajuns să ocupe aceste funcții.
Cum au ajuns în funcții cei 12 miniștrii ai Transporturilor
În 2012, ministrul Transporturilor era liberalul Relu Fenechiu a fost ales în guvernul Victor Ponta, dar a demisionat în anul următor după ce a fost condamnat la închisoare pentru fraudă. În 2013, Ramona Mănescu a devenit prima femeie ministru al transporturilor din România. Ministerul rămânea la PNL, dar acesta avea să fie un an controversat pentru transporturile din România, cu proteste și scandaluri în jurul achizițiilor de echipamente și a supravegherii siguranței rutiere. Mănescu a rămas în funcție timp de mai puțin de un an și a demisionat în 2014, după ce și-a exprimat nemulțumirea față de conducerea partidului din care făcea parte, trecând ulterior la ALDE.
În 2014, Ministerul Transporturilor este preluat de PSD, prin Dan Șova, în timpul guvernului condus de Victor Ponta. După câteva luni însă Șova va părăsi funcția, fiind implicat într-un scandal de corupție. Ministerul va rămâne la PSD însă, prin Ioan Rus. În timpul mandatului său, Rus a trecut prin scandaluri privind achizițiile de trenuri și a fost criticat pentru încetinirea lucrărilor la autostrăzi. A fost demis în anul următor, în urma unui accident feroviar care a dus la moartea a zece oameni.
În 2015, Dan Costescu a preluat funcția de ministru al transporturilor, devenind astfel primul ministru desemnat în guvernul Dacian Cioloș. Acesta a reușit să îmbunătățească infrastructura rutieră și feroviară din țară, dar a fost criticat pentru modul în care a gestionat achizițiile de trenuri. Costescu a demisionat în 2017, după ce a fost implicat într-un scandal privind deturnarea unor fonduri europene destinate modernizării căii ferate București – Constanța.
În același an, funcția le revine social-democraților prin Alexandru-Răzvan Cuc. Guvernul era unul PSD-ALDE-UDMR, acestea având o majoritate covârșitoare și în Parlament. Până la finalul anului însă, Cuc va fi înlocuit cu Felix Stroe, tot din tabăra PSD. Acesta a devenit responsabil pentru infrastructura rutieră și feroviară din țară. În timpul mandatului său, s-a concentrat pe finalizarea unor proiecte importante, precum autostrada A10 Sebeș-Turda și modernizarea căii ferate București-Constanța. De asemenea, a încercat să îmbunătățească siguranța rutieră și a introdus noi reguli pentru transportatorii rutieri.
În 2019 are loc o nouă rocadă, Răzvan Cuc revenind ca ministru al Transporturilor în guvernul condus de Viorica Dăncilă. În timpul mandatului său, s-a concentrat pe modernizarea infrastructurii rutiere și feroviare și a promis să finalizeze mai multe proiecte majore, inclusiv autostrada Transilvania. Cu toate acestea, mandatul său a fost marcat de unele controverse, inclusiv o anchetă a DNA privind suspiciuni de corupție în ceea ce privește atribuirea unor contracte de achiziție publică în domeniul transporturilor.
În 2020 funcția va reveni din nou la PNL, odată cu înlocuirea guvernului PSD – ALDE cu o guvernare minoritară liberală. Lucian Bode a preluat funcția de ministru al transporturilor în guvernul Orban II. În timpul mandatului său, acesta s-a concentrat pe modernizarea infrastructurii rutiere și feroviare, inclusiv finalizarea autostrăzilor A1 și A3 și construirea unui nou aeroport la Brașov. De asemenea, a luat măsuri pentru a îmbunătăți siguranța rutieră, inclusiv implementarea unui nou sistem de monitorizare video pentru depistarea șoferilor care depășesc limita de viteză.
După formarea cabinetului PNL – USRPLUS – UDMR, la sfârșitul alegerilor din 2020, funcția va fi cedată celor de la USR. Cătălin Drulă va conduce ministerul timp de 8 luni, până când USR se va retrage de la guvernare ca urmare a neînțelegerilor cu PNL. Funcția va fi preluată de liberalul Dan Vîlceanu la nivel de interimat și apoi cedată din nou social-democraților după formarea coaliției PSD – PNL – UDMR.
În concluzie social-democrații și liberalii s-au confruntat în ultimii 10 ani pentru a obține acest portofoliu. PSD l-a deținut de mai multe ori, având mai multe guverne. Doar de două ori (din 13 dăți) funcția a fost deținută de persoane din afara PSD sau PNL. Prin urmare, ne putem aștepta ca la rotativă, ambele partide să aibă pretenții în a ocupa această funcție.
Autor
-
Redactor-șef PS News, coordonează echipa de jurnaliști ai PS News din 2017. Are o experiență de peste 8 ani în presa online. Înainte de a intra în presă, a ocupat poziția de consilier parlamentar pentru 2 ani, în perioada 2013-2015. În aceeași perioadă a făcut parte din echipa de specialiști digitali ai unei mari corporații din Statele Unite ale Americii - Lotus Interworks. Este absolventă a Facultății de Științe Politice a Universității București și a unui master de Relații Internaționale și Studii Europene la aceeași facultate. Ulterior, a urmat și cursuri de prezentator TV la Academia „Studiourile Buftea”.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News