APIA critică noua impozitare auto şi face apel la premierul Ilie Bolojan să reanalizeze documentul

Sursa foto: Facebook - Guvernul României

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) critică noile criterii de impozitare auto şi face un apel public la premierul Ilie Bolojan să reanalizeze actul normativ asumat de Guvern, considerând că metoda de impozitare stabilită prin această lege are „probleme de fond esenţiale”. Asociaţia enumeră criterii „incomplete şi învechite”, diferenţe „insuficiente” între vehicule vechi şi noi şi un impact bugetar limitat. Potrivit APIA, actuala propunere „nu reflectă realitatea tehnologică, nu este corelată cu obiectivele de reducere a emisiilor de CO₂ şi nu încurajează tranziţia către un transport mai curat şi mai eficient”. „România are nevoie de un sistem de impozitare auto corect, modern şi sustenabil”, precizează asociaţia.

„Considerăm că proiectul de impozitare auto, introdus prin asumarea răspunderii Guvernului, fără consultare publică şi fără dialog real cu industria sau societatea civilă, reprezintă o abordare netransparentă şi riscantă, care ridică serioase semne de întrebare privind corectitudinea şi impactul acestui act legislativ. În plus, metoda de impozitare stabilită prin această lege prezintă probleme de fond esenţiale, pe care APIA le semnalează cu fermitate”, se arată într-un comunicat al asociaţiei, remis News.ro.

Astfel, APIA enumeră criterii incomplete şi învechite, explicând că impozitul se calculează exclusiv pe baza cilindreei şi a încadrării într-o normă Euro, ignorând complet factorul relevant al emisiilor de CO₂, dar şi diferenţe insuficiente între vehicule vechi şi noi, aşa încât grila „nu descurajează menţinerea sau importul de maşini vechi şi poluante, ba chiar le favorizează”, întrucât un vehicul Euro 6 nou este impozitat identic cu unul de zece ani”.

De asemenea, asociaţia menţionează că noua impozitare auto are „un impact bugetar limitat”, întrucât în forma actuală sistemul „nu aduce venituri consistente la bugetul de stat şi, prin încurajarea pieţei autoturismelor vechi – de cele mai multe ori nefiscalizate – generează pierderi suplimentare din TVA, contribuţii sociale şi alte taxe conexe”.

„Guvernul a ignorat propunerile APIA – soluţia transmisă de noi, aliniată la bune practici europene şi bazată pe principiul «poluatorul plăteşte», nu a fost nici măcar luată în considerare pentru o discuţie preliminară”, precizează APIA.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: