Scumpirea călătoriei cu metroul a fost anunțată de Ministerul Transporturilor extrem de discret, printr-un proiect de act normativ postat pe site în ajunul Crăciunului, când oamenii erau preocupați de oala cu sarmale și de împodobirea bradului. Dincolo de acest mod de abordare, care amintește de adoptarea într-o duminică din februarie 2017, tot de către Sorin Grindeanu, pe atunci prim-ministru, a celebrei Ordonanțe 13, ”noaptea, ca hoții”, scumpirea de la Metrorex are și alte aspecte care sunt în neregulă.
În primul rând, în orice capitală din lumea civilizată nu operatorii de transport sut cei care stabilesc politica tarifară, ci autoritățile de reglementare. În regiunea pariziană autoritatea se numește Île-de-France Mobilités, iar în cea londoneză Transport for London. Ele stabilesc traseele, orarele și tarifele pentru autobuze, metrou sau trenuri metropolitane. Iar sistemul funcționează, chiar dacă la Londra municipalitatea nu deține autobuze, ele fiind închiriate de la alte entități, cum ar fi Arriva, iar trenurile sunt purse în circulație de operatori privați.
În regiunea Capitalei României, autoritatea de reglementare se numește Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov, pe scurt TPBI. Ea este gestionată de autoritățile locale din București și din județul Ilfov, care ”păstoresc” comunitățile, adică exact beneficiarii srerviciilor de transport. Ele ar trebui, cel puțin teoretic, să știe cel mai bine ce necesități de transport au locuitorii lor.
În București-Ilfov operatorii sunt de stat dar nu se coordonează ca la Londra, unde sunt privați
Spre deosebire de Londra, cu o singură excepție (cea a operatorului Transferoviar Călători de pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă), toți operatorii de transport din Regiunea București-Ilfov sunt de stat, fiind deținuți de primării sau de Ministerul Transporturilor. Societățile de transport de suprafață – Societatea de Transport București STB SA, Serviciul de Transport Voluntari STV, Ecotrans STCM SRL și Regio Serv Transport SRL – sunt în subordinea autorităților locale. Metrorex și SNTFC CFR Călători sunt deținute de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
La prima vedere s-ar părea că la București lucrurile sunt mult mai simple ca la Londra, din moment ce majoritatea actorilor sunt de stat. E bine, nu, dimpotrivă, iar cele care nesocotesc regulile sunt tocmai entitățile de stat. Tarifele de transport feroviar pe ruta de Aeroport sunt stabilite prin Ordin al ministrului Transporturilor, și nu de către TPBI, iar acestea au crescut de la 15 decembrie de la 5,5 lei la 6 lei. În plus, șeful CFR Călători a mai adăugat, cu de la sine putere, încă 32 de bani dacă îți cumperi titlul de transport cu cardul, de la validatoarele din trenuri, așa cum am scris recent.
Majorări de tarife pe buzunarele bucureștenilor pentru pacea sindicală Miclăuș-Artimon
În cazul drumului spre și dinspre Aeroport, scumpirea nu a fost însă mare, dacă privim procentual. Nu același lucru se poate spune însă despre scumpirea anunțată la metrou. De la 3 lei la 5 lei e un salt uriaș, făcut pentru a acoperi, din banii bucureștenilor, majorările de salarii acordate cu larghețe în prag de alegeri salariaților Metrorex, sub presiunea amenințărilor cu greva ale sindicaliștilor conduși de Marian Artimon (a se citi Gabriela Firea).
Decizia trebuie să fie luată de TPBI, nu de operatori
Indiferent de ce găuri ar fi avut Metrorex de astupat, decizia privind o eventuală majorare a tarifelor și cuantumul acesteia ar fi trebuit luată de TPBI.
Nu de operator, care ar fi trebuit doar să propună, iar decizia finală să fie luată de TPBI, autoritatea de reglementare. La fel și în cazul trenurilor de aeroport. Numai că nu s-a întâmplat așa, iar statul (a ce siti Mariana Miclăuș, Traian Preoteasa și Sorin Grindeanu) s-a dovedit a acționa discreționar și în disprețul locuitorilor din București și Ilfov.
Biletul unic în București va muri la 1 ianuarie
Prin decizia care va intra în vigoare la 1 ianuarie se mai stabilește un record nedorit. Biletul unic în București, introdus pe 1 august 2022 de către STB și Metrorex, va deveni istorie.
O călătorie de 90 de minute cu tramvaiele, troleibuzele sau autobuzele STB și ale celorlalți operatori din ilfov va costa 3 lei, iar una cu trenurile Metrorex – 5 lei. Unde mai pui că la Metrorex nu poți să-ți întrerupi călătoria pentru o ieșire la suprafață în intervalul celor 90 de minute. Dacă ai ieșit, la revenirea în subtrean mai lași 3 lei acum, iar după 1 ianuarie 5 lei.
Bucureștenii se vor reorienta către mașinile personale și STB
Mai mult, decizia de a scumpi cu 66,66% călătoria cu metroul nu e deloc menită să-i încurajeze pe bucureșteni și ilfoveni să-și lase mașinile acasă, ci dimpotrivă.
Mulți vor reveni la deplasarea cu autoturismul personal, iar alții vor folosi STB în loc de Metrorex. Străzile vor fi cuprinse de ambuteiaje și mai mari, iar presiunea pe STB va fi uriașă. Ne vom întoarce în timp în iulie 2022, când biletul STB costa 1,3 lei iar cel de metrou 2,5 lei. Nu în ultimul rând, decizia privind scumpirea călătoriei la metrou s-ar putea întoarce ca un bumerang împotriva Metrorex, care ar putea avea mai puțini călători. În atari condiții, banii suplimentari la care visează Miclăuș și Grindeanu s-ar putea să nu fie chiar atât de mulți.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News