Când se va săpa prima groapă pe Autostrada Unirii, proiect evaluat la peste 5 miliarde de euro

Sursa foto: Pixabay

Autostrada Unirii, de 5.300.000.000 €, începe, în sfârșit, să prindă contur. Pe hârtie, se lucrează de 18 ani, din 2007. Dar, autoritățile abia au anunțat, pe 20 ianuarie 2025, câștigătorul licitației pentru al 2-lea lot, Pipirig – Vânători Neamț. 

Studiul de pre-fezabilitate pentru Autostrada Unirii – A8 Târgu Mureș – Iași a fost făcut pe genunchi, în 2007, de Iptana, firma de casă a CNADNR, actuala CNAIR.

De atunci, nu s-a săpat nici măcar un metru. Primul contract de execuție aferent Autostrăzii A8 a fost semnat în septembrie 2023 (Leghin-Moțca), iar acest segment va intra în șantier în luna februarie 2025.

Iar pe 20 ianuarie 2025 autoritățile au anunțat câștigătorul licitației pentru al 2-lea lot, Pipirig – Vânători Neamț. Contractul va putea fi semnat în termen de 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații.

Autostrada A8, supranumită Autostrada Unirii, se întinde pe traseul Târgu Mureș – Ditrău – Poiana Largului – Târgu Neamț – Pașcani – Târgu Frumos – Iași – Ungheni, și are o lungime proiectată de 310 km.

Primul contract de execuție a fost semnat în septembrie 2023 (Leghin-Moțca), iar acest segment va intra în șantier în luna februarie 2025. Și, este de așteptat ca, în primăvară, să înceapă lucrările și la podul de peste Prut, de la Ungheni.

Sectorul montan al autostrăzii este în licitație pe toate segmentele, în timp ce tronsonul ieșean (Moțca-Ungheni) a intrat în ultima fază pentru lansarea procedurilor, potrivit apix.ro.

Iar, pe 20 ianuarie 2025, autoritățile au anunțat câștigarea licitației pentru un al doilea tronson al A8.

„SPEDITION UMB a câștigat contractul pentru construcția lotului Pipirig – Vânători Neamț (Leghin), parte a autostrăzii Târgu Mureș – Târgu Neamț (A8)!

Contractul este finanțatat prin Programul Transport (PT) 2021-2027 și are valoare de 2,69 miliarde lei (făraTVA).

Constructorul român are la dispoziție 48 de luni (din care 12 luni perioada de proiectare și 36 de luni perioada de execuție a lucrărilor) pentru finalizarea acestui lot în lungime de 19,3 km.

Pe traseu vor fi construite și 7 tuneluri (5 bidirecționale și 2 unidirectionale), cu o lungime însumată de 1,44 km:
– tunel bidirecțional (490 m) situat în apropierea localității Pîțîligeni,
– tunel unidirecțional pe calea 1 (90 m) situat în apropierea localității Pîțîligeni,
– tunel bidirecțional (70 m) situat în apropierea localităților Pîțîligeni-Stînca,
– tunel bidirecțional (130 m) situat în apropierea localităților Pîțîligeni-Stînca,
– tunel unidirecțional pe calea 1 (80 m) situat în apropierea localităților Pîțîligeni-Stănca,
– tunel bidirecțional (300 m) situat în apropierea localității Stânca,
– tunel bidirecțional (280 m) situat în apropierea localității Stânca.
Contractul va putea fi semnat în termen de 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații”, a anunțat directorul CNAIR, Cristian Pistol, pe pagina sa de Facebook.

Studiul de pre-fezabilitate pentru Autostrada Unirii – A8 Târgu Mureș – Iași a fost gata în 2007. Dar, a fost făcut pe genunchi de Iptana, firma de casă a CNADNR, actuala CNAIR.

„Începem în 2007 când s-a derulat licitația și realizarea studiului de pre-fezabilitate făcut pe genunchi de către defuncta Iptana, firma de proiectare de casă a CNAIR, pardon CNADNR. O cariocă groasă pe hartă.

Ajungem repede în 2009 cu licitații și apoi 2010 până la început de 2011 cu întocmire studii de fezabilitate pe 3 sectoare: Târgu Mureș-Ditrău (Search, 3,3 milioane lei), Ditrău-Târgu Neamț (Iptana, 3,8 milioane lei), Târgu Neamț-Iași-Ungheni (Inocsa, 3,14 milioane lei).
Citește mai mult AICI

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: