CNA: Avertismentele de la TV se modifică. Dispar mesajele despre „sare şi grăsimi” sau „minimum 2 litri de apă”

Sursa foto: Pinterest

Mesajele despre „sare şi grăsimi” sau „minimum 2 litri de apă” dispar din pauzele publicitare ale televiziunilor. Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a adoptat noi mesaje, ca parte a unor ample modificări ale Codului de Reglementare în Audiovizual, legislaţia secundară a CNA, potrivit Pagina de Media.

Noile mesaje adoptate de CNA nu se vor mai numi de „avertizare”, ci de conştientizare. Aceste mesaje vor avea şi „termen de valabilitate” de un an de la data intrării în vigoare a Codului. După acestă perioadă, CNA poate reînnoi lista mesajelor.

În premieră de când există pe TV astfel de avertizări, vor exista şi mesaje despre vaccinare: „Vaccinarea previne apariţia unor boli grave. Vaccinarea este esenţială pentru sănătatea copilului tău”.

De asemenea vor apărea mesaje și despre suplimentele alimentare: „Suplimentele alimentare nu vindecă şi nu pot înlocui tratamentele prescrise de medic”.

Noile mesaje care vor fi prezentate de televiziuni:

– „Şansele recuperării copilului cu autism cresc în primii trei ani de viaţă. Consultă medicul de familie pentru aplicarea screeningului în autism”;

– „Creşte-ţi copilul cu dragoste, fără violenţă! Bătaia nu e o metodă de disciplinare”;

– „Vaccinarea previne apariţia unor boli grave. Vaccinarea este esenţială pentru sănătatea copilului tău”;

– „Pentru susţinerea economiei locale, cumpăraţi în mod conştient produse şi servicii autohtone”;

– „Consumul de droguri şi jocurile de noroc dau dependenţă. Alege să nu-ţi distrugi viaţa, cere ajutor”;

– „Suplimentele alimentare nu vindecă şi nu pot înlocui tratamentele prescrise de medic”;

– „Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului sunt garantate doar în democraţie şi sunt baza valorilor europene”;

– „Comercializarea către minori a alcoolului, a ţigărilor şi a băuturilor energizante este interzisă prin lege”;

– „Pentru a fi pregătiţi în situaţii de urgenţă, consultaţi site-ul fiipregătit.ro”;

– „Mai multă mişcare, mai puţin stres! Sportul îţi îmbunătăţeşte echilibrul fizic şi mental”;

– „Şi unei cărţi îi poţi da follow, like sau share. Intră în reţea: citeşte!”;

– „Fraudele online îţi ameninţă siguranţa financiară. Accesaţi site-ul dns.ro”.

Noul Cod Audiovizual va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial, cu excepţia unuia dintre articolele care vizează publicitatea la jocurile de noroc şi care va intra în vigoare la 90 de zile.

Apariția vedetelor în reclamele la jocuri de noroc va fi interzisă

Vedetele nu vor mai putea să apară în reclamele la jocurile de noroc pe TV, radio şi online, ca urmare a unei decizii votate miercuri în şedinţa publică a Consiliului Naţional al Audiovizualului, potrivit sursei citate. Această prevedere face parte dintr-o serie de modificări prin care a trecut Codul de Reglementare în Audiovizual, legislaţia secundară a CNA.

„Este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datorită notorietăţii în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri”, spune noul articol 110, alineat 7 din nou votatul Cod Audiovizual.

Noua prevedere va deveni obligatorie în câteva luni, mai precis la 90 de zile după ce Codul Audiovizual va intra în vigoare.

În cazul acestui articol au fost depuse mai multe amendamente din partea unor instituţii sau companii de jocuri de noroc, în încercarea de a opri prevederea.

Printre contestatari au fost Winbet, care a cerut CNA să permită ca vedetele să fie folosite măcar în campanii de „responsabilitate socială”. La fel şi federaţia Română de Fotbal, a propus ca personalităţile să poată apărea în campaniile de conştientizare sau de responsabilitate socială.

Kaizergaming, Federaţia Organizatorilor Jocurilor de Noroc şi Biroul Român de Audit Transmedia au cerut eliminarea acestui articol.

Toate amendatementele au fost respinse în unanimitate.

Un alt articol nou introdus în Codul Audiovizual prevede ca şi serviciile media audiovizuale la cerere trebuie să respecte legislaţia privind protecţia minorilor în ce priveşte campaniile pentru jocurile de noroc.

„În cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, furnizate prin orice mijloc, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri, trebuie să se difuzeze cu respectarea protecţiei minorilor”, spune alineatul din articolul 110.

Rubricile de horoscop, obligate să menţioneze că nu au bază ştiinţifică

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a adoptat o modificare a Codului de Reglementare în Audiovizual ce vizează emisiunile care conţin horoscop sau numerologie.

La propunerea Ministerului Educaţiei, CNA va obliga televiziunile şi radiourile ca orice program care abordează aceste subiecte să facă o menţiune la început: „Informaţiile din acest program nu au bază ştiinţifică”.

Mesajul va fi obligatoriu pentru toate programele care „recomandă comportamente inspirate de astrologie, horoscop sau numerologie”.

Textul a fost propus în această variantă de Mircea Toma, membru CNA, la recomandarea Ministerului Educaţiei.

Propunerea a trecut cu şapte voturi „pentru” şi trei „împotrivă”.

Georgică Severin, membru CNA, şi-a explicat şi votul împotrivă: „Am votat împotrivă pentru că mi se pare că este o măsură abuzivă. Intră în contradicţie cu legislaţia stabilită de Codul Munci şi ne depăşim competenţele. În acelaşi timp, intrăm într-un război personal al unor categorii profesionale contra altora”, conform Pagina de Media.

CNA a mai operat modificări majore în Codul de Reglementare în Audiovizual (legislaţia secundară a instituţiei) pentru a integra şi zona de online, care îi intră în atribuţii. Astfel apar schimbări ce vizează promovarea pentru jocurile de noroc, reclamele la IFN-uri sau suplimentele alimentare, dar şi zona de influenceri.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: