Conducerea USR refuză să răspundă la câteva întrebări legate de relația dintre Nicușor Dan, candidatul pe care îl susține la primăria București și omul de afaceri pro-rus Matei Păun. Acesta din urmă l-a sprijinit financiar pe Nicușor Dan, după cum a dezvăluit Newsweek România.
Conducerea USR s-a arătat iritată de controversata conexiune dintre omul de afaceri pro-rus, Matei Păun, și Nicușor Dan, candidatul independent pentru un nou mandat la primăria Capitalei susținut de Alianța Dreapta Unită (ADU). Din care fac parte USR, PMP și Forța Dreptei.
Nicușor Dan își face publicitate stradală în București exclusiv pe panourile de afișaj ale unei singure companii: Getica OOH SRL.
Firma e controlată de doi oameni de afaceri – Jean Rădulescu și Ion Arin Alexandru – care sunt parteneri vechi ai lui Matei Păun. Păun controlează, de fapt, firma prin acești doi interpuși.
Valoarea pe două luni a contractului de publicitate stradală a fost avansată chiar de Nicușor Dan și este de 180.000 euro.
O confirmare oficială, prin documente, a acestei sume nu există, deși Newsweek a cerut informația lui Nicușor Dan, USR și lui Matei Păun.
Afaceristul Matei Păun a recunoscut că făcea vizite dese la Moscova și punea la îndoială regimul dictatorial instituit de Vladimir Putin. Mai mult, punea sub semnul întrebării revoluția portocalie din Ucraina, în urma căreia Rusia a decis să anexeze ilegal Crimeea.
După publicare investigației Spasibo Matei Păun. Nicușor Dan, publicitate electorală de 200.000 Euro de la un afacerist pro rus, Newsweek România a trimis un set de 10 întrebări Dianei Stoica, șefa campaniei electorale a USR pe București dar a primit doar un răspuns scurt și lapidar în privința relației dintre Păun și Nicușor:
“Nu am văzut nicio dovadă referitoare la afirmația conform căreia Matei Păun ar fi unul dintre sponsorii candidaturii lui Nicușor Dan pentru un nou mandat la conducerea Primăriei Municipiului București, cu atât mai puțin că ar fi principalul sponsor al acesteia. Mai mult, Nicușor Dan a negat public această presupunere”, susține Stoica.
Șefa campaniei USR pe București ne-a mai precizat că formațiunea politică din care face parte îl sprijină politic și financiar pe Nicușor Dan : “Candidatura lui Nicușor Dan la Primăria Municipiului București este sprijinită politic de Alianța Dreapta Unită USR-PMP-Forța Dreptei.
Sprijinul ADU pentru candidatura lui Nicușor Dan are și o componentă financiară dar și alte componente precum strângerea de semnături sau organizarea de evenimente. În ceea ce privește publicitatea stradală, conform contractului, plata se efectuează la finalul perioadei contractuale“.
Newsweek România a cerut conducerii USR să ne pună la dispoziție o copie după contractul de publicitate stradală încheiat între stafful de campanie al lui Nicușor Dan și compania de publicitate stradală Getica OOH SRL controlată prin interpuși chiar de către afaceristul pro rus Matei Păun.
Contract negociat chiar de către Matei Păun în numele lui Nicușor Dan.
La fel și Nicușor Dan. La fel și Matei Păun, cel care a recunoscut pentru Newsweek România că l-a negociat în numele lui Nicușor Dan.
La fel și compania Getica OOH SRL.
Importanța acestui contract este crucială pentru a vedea valoarea exactă contractului, cine l-a semnat și în ce calitate, între ce entități a fost semnat, prețurile negotiate între cele două părți dacă sunt la valoarea de piața așa cum a susține Nicușor Dan sau sunt mult subevaluate etc
Getica este cel de-al doilea jucător din piața de publicitate outdoor din București. Numărul panourilor și amplasarea acestora în București nu este publică nicăieri iar oficialii companiei refuză să ne pună la dispoziție orice fel de informații relevante legate de relația cu candidatul Nicușor Dan pe care le consideră comerciale și confidențiale.
Primarul general al Capitalei și candidat pentru un nou mandat, Nicușor Dan, își face publicitate stradală în București exclusiv pe panourile de afișaj ale unei singure companii: Getica OOH SRL.
Controlată de doi oameni de afaceri – Jean Rădulescu și Ion Arin Alexandru – care sunt parteneri vechi ai lui Matei Păun.
Valoarea pe două luni a contractului a fost avansată chiar de către candidatul Nicușor Dan într-o emisiune la Antena 3 la 180.000 Euro pentru două luni.
Pe care a susținut că o va plăti USR cu 100.000 Euro, restul fiind acoperită din donații.
Surse din piața de publicitate ne-au precizat că, în realitate, valoarea totală a campaniei publicitare desfășurată de Nicușor Dan pe exclusiv pe panourile publicitare ale companiei controlate de prietenul său pro rus Matei Păun are o valoare mult mai mare:
“Având în vedere că prețurile din București sunt duble față de țară iar volumul de panouri pe care candidatul Nicușor Dan le are în București este consistent, apreciez că valoarea întregii sale campanii electorale este de circa 500 – 700.000 Euro. Are locații și dimensiuni premium, acest candidat nu numai că are cele mai multe panouri ca număr, față de toți ceilalți competitor politici, dar le are pe cele mai bine plasate și cu dimensiunile cele mai mari“, afirmă sursele citate.
Sursele citate susțin că diferența dintre valoarea campaniei sale publicitare declarată la 180.000 Euro și valoarea ei reală de circa 500-700.000 Euro reprezintă o sponsorizare mascată din partea companiei Getica OOH SRL controlată prin interpuși chiar de către Matei Păun.
De altfel, Nicușor Dan a fost sponsorizat oficial în 2019 de către compania Panotaj Expert SRL deținută de Jean Rădulescu, unul dintre asociații la vedere din compania Getica.
Newsweek România a trimis un set de întrebări atât candidatului la primăria Capitalei, Nicușor Dan, cât și bunului său prieten, omul de afaceri pro rus, Matei Păun.
Nici unul dintre cei doi nu ne-a furnizat răspunsuri la acestea.
Deși Matei Păun ne răspunsese la primele întrebări trimise la cel de-al doilea set nu a mai dorit să răspundă.
Nici Biroul de Presă al Primăriei Municipiului București nu ne-a răspuns întrebărilor trimise pentru candidatul Nicușor Dan. Deși i-am rugat să îi trimită acestuia întrebările pe care i le-am trimis inclusiv pe numărul său de mobil.
Când toți cei cărora le-am trimis aceste întrebări vor dori să ne răspundă le vom publica imediat răspunsurile.
Întrebările respective doresc să clarifice natura relației dintre Nicușor Dan și Matei Păun, cum de a negociat acesta din urmă contractul de publicitate electorală al primului chiar cu companie pe care o controlează prin interpuși, care este valoarea exactă a acestui contract, cine l-a semnat, între ce entități a fost semnat, în ce calitate a negociat Matei Păun contractul de publicitate electorală cu compania Getica etc.
După publicarea anchetei Newsweek România în privința legăturile sale cu Matei Păun, Nicușor Dan a avut o serie de apariții televizate în care a încercat să explice legăturile sale cu acest om de afaceri cu puternice conexiuni cu Federația Rusă.
A făcut-o stângaci, fără să se delimiteze direct și fără echivoc de acesta.
În data de 30 aprilie, în studioul Antena 3 a spus că Matei Păun nu l-a sponsorizat în campania electorală din acest an dar e posibil să-l fi sponsorizat în 2016.
Nicușor Dan a ocolit subiectul Matei Păun dar a ținut să precizeze că a sprijinit centrul de ajutor pentru cetățenii ucraineni de la Romexpo și că prințul Charles i-a mulțumit pentru sprijinul acordat cetățenilor ucraineni.
După care Nicușor Dan le-a întrebat pe cele două prezentatoare din studioul Antena 3: “Ce vreți mai mult”?
În același studio de televiziune, Nicușor Dan l-a avut drept cel mai înfocat apărător pe analistul politic Bogdan Chirieac care a spus că “a-l acuza acum pe primarul Capitalei că are legături cu rușii înseamnă că nu faci altceva decât să-l ajuți pe acesta în campania electorală”.
Câteva zile mai târziu, în studioul Prima News, Nicușor Dan a avut o poziție mai tranșantă susținând că nu a avut sponsorizări de la ruși dar că Matei Păun i-a fost totuși șef de campanie electorală.
“Nu există absolut nicio legătură. Şi în 2012, şi în 2016, şi în 2020, am avut finanţări de la români, că aşa spune legea, şi oameni care au donat pur şi simplu, asta e singura sursă de finanţare“
Nici la Antena 3, nici la Prima News și nici la DC News, agenția de știri a lui Bogdan Chirieac, Nicușor Dan nu s-a distanțat de omul de afaceri pro rus, Matei Păun.
Ba chiar a precizat că se întâlnește cu Păun care ba îi mai dă niște sfaturi, prin Bulgaria:
Mai dă nişte sfaturi, mai vorbim la telefon. (…) Suntem în acelaşi cerc de prieteni şi între campanii nu ştiu dacă ne vedem de trei ori în patru ani. Ne mai întâlnim la Balcic, la Krapeţ mai degrabă”, a spus el despre relația cu Matei Păun
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News