Uniunea Europeană (UE) pregătește importante schimbări cu noua Comisie Europeană condusă de Ursula von der Leyen, care a ajuns la al doilea mandat de președinte. Statele din Estul UE sunt tot mai vizibile pe scena politică și primesc mai multe responsabilități. România beneficiază și ea de mai multă vizibilitate, chiar dacă portofoliul din Comisie nu este unul important.
Așa cum a arătat Mario Draghi, UE se confruntă cu numeroase crize în acest moment și e nevoie de schimbări radicale și importante. Raportul scris de Draghi îndemna UE să se concentreze pe industrie, tehnologie, apărare și spațiu, inovație și cercetare, sănătate și competiția cu China și SUA.
CITEȘTE ȘI: DOCUMENT Raportul Draghi: ce ar trebui să facă UE pentru a se salva
Noi responsabilități pentru Ursula von der Leyen
A doua Comisie condusă de Von der Leyen respectă aceste domenii propuse de Draghi și considerate vitale pentru viitorul UE.
Este creat pentru prima dată portofoliul pentru Apărare și Spațiu, care va juca un rol esențial mai ales în conflictul NATO-Rusia. Multe state membre UE înarmează Ucraina și au nevoie de o industrie a armamentului pentru a-și reface stocurile sau pentru a menține ritmul. Acest portofoliu pentru apărare și spațiu ar trebui să aibă rolul să stimuleze industria armamentului din UE, nu să formeze o nouă armată.
Responsabilitățile pentru mediu și tranziție verde sunt împărțite între mai mulți comisari europeni. Apare portofoliul pentru economie circulară, despre care Mario Draghi a vorbit în raportul său. Economia circulară va avea un rol esențial în tranziția verde pe care o vrea UE.
Comisia Europeană a lui von der Leyen vrea să intre în competiție directă cu China și are un portofoliu special pentru asta: Parteneriate internaționale. Marele obiectiv al acestui comisar va fi competiția cu proiectul chinezesc „Belt and road”. Tot Comisia condusă de von der Leyen a introdus recent noi taxe pentru mașinile electrice produse în China, ceea ce a atras atât furia Chinei, dar și furia Spaniei.
Responsabilitățile economice sunt împărțite între mai multe state. Portofoliul economic, pe care l-ar fi vrut Marcel Ciolacu, a ajuns la un stat din zona euro, așa cum era de așteptat. Portofoliul economic a fost mereu controlat de statele cu moneda euro, iar România nu ar fi putut să-l primească. Tot la capitolul economie, Polonia primește un rol esențial, chiar dacă este statul care respectă cel mai puțin statul de drept.
A fost creat un nou portofoliu pentru Startup-uri, inovație și cercetare. Acesta ar trebui să aibă un rol esențial și să ajute noile companii să se dezvolte și să inoveze, pentru a putea fi competitive. Mario Draghi a vorbit în raportul său despre importanța inovației și cercetării.
Statele din Est, mai puternice
Statele membre din Est primesc mai multe responsabilități și unele dintre cele mai importante.
Polonia a primit portofoliul pentru Buget, care este foarte important și în următorii ani va presupune numeroase negocieri pentru finanțarea diferitelor proiecte. Guvernul Poloniei este condus de Donald Tusk, care este un partener fidel al UE și a avut funcția de președinte al Consiliului European între 2014 și 2019.
Letonia, un stat mic de la marginea UE, a primit portofoliul Economie și Productivitate. În trecut, mandatul economic era controlat de statele puternice din UE.
Estonia, un alt stat Est-European, are mandatul de politică externă, iar Kaja Kallas va fi Înaltul Reprezentant pentru Politică Externă și Securitate. Portofoliul de Înalt Reprezentant este al doilea după cel de președinte al Comisiei Europene, mult mai important decât orice mandat de vicepreședinte.
Lituania va gestiona portofoliul de Apărare și Spațiu. S-a vorbit de mai multe luni că acest mandat va ajunge la un stat din Estul Europei, aproape de conflictul ucrainean.
Slovacia, la granița cu Ucraina, primește un important portofoliu economic: Comerț și Securitate economică.
România nu are un portofoliu important, dar va avea funcția de vicepreședinte al Comisiei Europene. Portofoliul României este unul nou, însă lipsit de importanță strategică: Oameni, Competențe și Pregătire. Roxana Mînzatu ar trebui să preia atribuțiile fostului portofoliu de Muncă, care oricum era un portofoliu lipsit de influență și importanță.
Bulgaria va avea pe mână portofoliul pentru Startup-uri, inovare și cercetare. Acest portofoliu ar trebui să aibă un buget tot mai mare, pe măsură ce UE va investi tot mai mult.
Statele din Vest: industrie și economie
Dacă în urmă cu 20 de ani toate deciziile erau concentrate în Vestul Europei, acum situația s-a schimbat foarte mult. A doua Comisie von der Leyen are mai mult un centru spre Estul Europei. Desigur, deciziile importante se vor lua în Consiliu, dar Comisia poate să ia decizii și singură.
Ursula von der Leyen preferă statele mici din Est deoarece sunt mai ușor de controlat, spre deosebire de cele mari și bogate din Vest.
Franța primește o funcție de vicepreședinte și portofoliul pentru Strategie Industrială. Va fi unul dintre cele mai importante portofolii din UE, acum când industria europeană este într-o criză profundă, iar statele membre riscă să piardă constructorii auto.
Spania va avea un vicepreședinte și portofoliul pentru Tranziție verde, corectă și competitivă. Comisarul spaniol va avea mai mult roluri pentru concurență.
Italia are o altă funcție de vicepreședinte și va gestiona portofoliul de Coeziune și Reforme. Obiectivul italienilor a fost acela de a avea controlul asupra PNRR și l-au primit. Totuși, comisarul italian provine din partidul Frații Italiei, condus de Giorgia Meloni, care face parte din grupul ECR. Cu acest portofoliu, Ursula von der Leyen cumpără tăcerea Giorgiei Meloni. Dacă Italia nu ar fi avut un rol important și o funcție de vicepreședinte, atunci am fi asistat la numeroase conflicte între Meloni și von der Leyen.
Olanda, unul dintre cele mai bogate state UE, primește portofoliul pentru Climă. Portofoliul pentru Energie, unul dintre cele mai importante, va fi gestionat de comisarul trimis de Danemarca. Portofoliul pentru Migrație, de asemenea foarte important, ajunge la Austria, care s-a opus de multe ori numărului mare de migranți și a cerut mai multe controale. Acum Austria are oportunitatea să schimbe strategia UE, mai ales că Ursula von der Leyen nu s-a opus unor astfel de măsuri.
Est vs. Vest pentru Ursula von der Leyen
Statele fondatoare ale Uniunii Europene se arată mai puțin interesate de cele mai importante funcții din Comisia Europeană. Din cei 5 vicepreședinți executivi, 2 sunt din Estul Europei, la care se adaugă și Înaltul Reprezentant pentru politică externă tot din Estul Europei. Nu ar fi exclus ca din 2029 să avem un președinte al Comisiei Europene chiar dintr-un stat din Estul Europei.
Germania este puțin interesată de Comisia Europeană, deoarece a dat președintele și are numeroase probleme interne. În plus, germanii își asigură dominația cu controlul asupra Băncii Centrale Europene.
Franța încearcă să rămână la masa principala din UE, însă Emmanuel Macron a pierdut alegerile și nu are nici măcar majoritate parlamentară în Franța. Macron nu poate emite foarte multe pretenții. Apoi urmașii săi la funcția de președinte al Franței ar putea fi puțin interesați de jocurile de putere de la Bruxelles, atât timp cât și Le Pen, și Melenchon critică actuala Comisie Europeană.
Italia condusă de Giorgia Meloni rămâne cu un portofoliu important, dar nu își găsește locul de Franța și Germania. Giorgia Meloni nu a demonstrat niciodată vreo competență în politica externă, rămânând izolată și fără niciun proiect.
Ursula von der Leyen este marea câștigătoare a acestor negocieri pentru Comisia Europeană, deoarece va deține controlul asupra banilor și, în general, asupra tuturor proiectelor importante. Von der Leyen s-a înconjurat de state mici și lipsite de ambiții personale, sperând că astfel le poate controla mult mai ușor decât ar fi făcut cu statele bogate. Negocierile au avut loc și în funcție de grupurile politice din Parlamentul European, iar grupul PPE este marele câștigător. În grupul Social-Democraților, România a primit portofoliul cel mai puțin important. Spre exemplu, Danemarca va avea portofoliul de Energie, iar comisarul lor face parte tot din grupul Social-Democraților. Portofoliul pentru Energie este unul fundamental pentru viitorul UE.
Totuși, influența statelor din Estul Europei ar putea să fie doar o oportunitate de moment, deoarece în UE sunt tot mai multe voci care cer să se schimbe actualul sistem de vot din Consiliul UE. Unanimitatea ajută statele mici să aibă ceva de spus, însă un sistem de vot bazat pe majoritate va exclude multe state mici de la masa negocierilor.
Dacă statele din Estul Europei se concentrează pe apărare, politică externă și conflicte cu Rusia, statele din Vestul Europei sunt interesate să-și refacă economiile și industriile, așa cum arată și împărțirea portofoliilor.
Autor
-
Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News