Deca: Vizita de lucru în SUA, prilej pentru consolidarea parteneriatului strategic în domeniul educaţiei

INQUAM PHOTOS / OCTAV GANEA/ Ligia Deca
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a efectuat, în perioada 12 – 15 februarie, o vizită de lucru în Statele Unite ale Americii, unde a avut întrevederi cu reprezentanţi ai Guvernului, ai Băncii Mondiale şi ai unor universităţi şi instituţii partenere.

Vizita a fost organizată cu sprijinul Ministerului de Externe şi al Ambasadei României la Washington, din delegaţia Ministerului Educaţiei făcând parte şi Remus Pricopie, rector al Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA).

„Cooperarea cu Statele Unite ale Americii în domeniul educaţiei este una substanţială, în primul rând prin prisma schimburilor academice. Apoi, avem un potenţial extraordinar de schimb de bune practici în domeniul politicilor publice pentru creşterea calităţii, a echităţii şi pentru inovare în educaţie. Această vizită a însemnat construirea unor oportunităţi de a consolida parteneriatul strategic cu SUA în domeniul educaţiei”, a afirmat Deca, la finalul vizitei.

Potrivit unui comunicat transmis, sâmbătă, AGERPRES, la întâlnirea cu secretarul de stat adjunct în cadrul Biroului de Afaceri Educaţionale şi Culturale al Departamentului de Stat, Scott Weihold, s-a discutat despre organizarea de schimburi de experienţă între profesorii din România şi SUA, eficientizarea mecanismului de recunoaştere a competenţelor dobândite de studenţii americani în România şi valorificarea experienţei dobândite de cei peste 3.000 de cetăţeni români, beneficiari ai burselor oferite de Guvernul american, inclusiv prin menţinerea contactelor cu profesioniştii din Statele Unite ale Americii.

În cadrul întâlnirii cu preşedintele Consiliului American pentru Educaţie Internaţională, Lisa Choate, temele abordate au vizat evoluţia Programelor Flex şi Open World, precum şi identificarea unor noi modalităţi de colaborare.

La sediul central al Băncii Mondiale, Ligia Deca şi Remus Pricopie au prezentat evoluţia politicilor educaţionale din România în ultimii 10 ani, reformele prevăzute în noile legi ale educaţiei – introducerea rutei complete de învăţământ dual, promovarea educaţiei timpurii, extinderea învăţământului obligatoriu, introducerea masteratului didactic cu 80% practică, majorarea istorică a bugetului Educaţiei.

De asemenea, ministrul Educaţiei a subliniat importanţa rezultatelor proiectelor Băncii Mondiale în ţara noastră, în special a programului ROSE care a generat exemple globale de bună practică: în rândul şcolilor beneficiare, rata medie de abandon a scăzut de la 6,5% (2014) la aproximativ 0,5% (2023), iar rata medie de promovare la Bacalaureat a crescut de la 49,6% (2015) la 69% (2023).

Vizita de lucru în SUA a inclus şi Institutul Smithsonian care valorifică, în scopul învăţării, colecţiile de artă, istorie, ştiinţe naturale şi astronomie de care complexul dispune.

Delegaţia română s-a întâlnit cu profesori şi studenţi din cadrul Universităţii Georgetown din Washington şi au discutat despre posibilitatea organizării de mobilităţi academice pentru studenţii români şi americani prin programul Erasmus+, fenomenul radicalizării, atitudinile politice ale tinerilor din România, efectele invaziei Rusiei asupra Ucrainei şi efortul statului român de a asigura acces la educaţie copiilor ucraineni.

Muzeul Memorial al Holocaustului din Washington a constituit un alt episod al vizitei. În cadrul discuţiilor prilejuite de masa rotundă „Remembrance and Memory Tools to Stem the Surge in Antisemitism and Holocaust Denial” găzduite de ambasadorul României în SUA, Andrei Moraru, a fost reconfirmat angajamentul României privind educaţia pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului.

De asemenea, Ligia Deca a prezentat echipei Institutului Biden măsurile prevăzute de noua lege a învăţământului superior ce au în vedere procesul de internaţionalizare a universităţilor româneşti: microcertificările, susţinerea universităţilor să adere la reţele internaţionale, burse pentru cercetare în afara ţării în timpul masteratului, doctoratului şi al programelor post-doctorale. Reprezentanţii Institutului Biden au prezentat programul de formare a profesorilor în domeniul cetăţeniei democratice şi sprijinul pe care îl oferă unui district dezavantajat pentru îmbunătăţirea propriilor politici educaţionale şi sociale. S-a convenit organizarea unei serii de acţiuni comune ce vizează posibilitatea oferită studenţilor din România de a participa la o conferinţă găzduită de Institutul Biden în martie 2024, iniţierea unor întâlniri de lucru între cercetători pe teme de interes comun şi organizarea unor proiecte de mobilităţi academice pentru studenţi.

Ligia Deca s-a mai întâlnit cu Miguel Cardona, secretar pentru Educaţie al Statelor Unite, şi Cindy Marten, secretar adjunct. Oficialii americani au apreciat măsurile de creştere a salariilor profesorilor promovate de România în ultimul an, subliniind rolul acestora atât pentru limitarea efectelor negative ale pandemiei manifestate pe termen lung, cât şi pentru creşterea atractivităţii profesiei didactice. În cadrul întâlnirii s-a discutat despre politicile şi programele celor două ţări privind formarea abilităţilor de literaţie şi creşterea stării de bine a elevilor. În ceea ce priveşte literaţia, partea americană a subliniat importanţa intervenţiilor timpurii, a formării profesorilor şi a mentoratului.

Alte teme abordate au vizat incluziunea copiilor ucraineni refugiaţi pe teritoriul României în şcolile româneşti, strategii de combatere a antisemitismului, educaţia media, evaluările standardizate şi integrarea tehnologiei în activitatea didactică.

Ligia Deca a mai avut o întrevedere cu Antonella Bassani, vicepreşedintele pentru Europa şi Asia Centrală în cadrul Băncii Mondiale, temele abordate vizând creşterea calităţii educaţiei în liceele tehnologice prin investiţii în strânsă colaborare cu mediul privat, reducerea inegalităţilor educaţionale prin îmbunătăţirea formării iniţiale a cadrelor didactice, creşterea accesului la educaţie timpurie şi asigurarea unui mediu şcolar sigur, prin investiţii în mediile rural şi urban aglomerat şi digitalizarea educaţiei.

Reprezentanţii Băncii Mondiale au apreciat eforturile Guvernului Român de susţinere a educaţiei pentru mediu şi au remarcat că politicile educaţionale şi rezultatele obţinute în proiectele Băncii Mondiale în România reprezintă exemple de bună practică internaţională pe care Banca doreşte să le promoveze.

La finalul vizitei în Statele Unite ale Americii, ministrul Educaţiei s-a întâlnit cu prof. Michael Feuer, decanul Facultăţii de Educaţie şi Dezvoltare Umană din cadrul Universităţii George Washington. În cadrul discuţiei au fost identificate o serie de teme de interes pentru colaborări ulterioare: testarea şi evaluarea învăţării, recuperarea pierderilor de învăţare asociate pandemiei şi predarea temelor controversate din istorie.

Ţinând cont de impactul pozitiv al programelor de colaborare cu Statele Unite şi de multitudinea de oportunităţi, dialogul cu autorităţile americane va continua inclusiv în vederea consolidării cadrului legal de colaborare în domeniul educaţiei, se mai arată în comunicatul citat.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: