Deficitul bugetar pentru prima jumătate a anului. Nu e unul încurajator, dar iunie devine cea mai bună lună

Sursă foto: X

Deficitul bugetar a ajuns pentru prima jumătate a anului 2024 la 3,61% din PIB, după o creștere de numai 0,21 puncte procentuale în luna iunie, potrivit informațiilor Profit.ro. Nivelul înregistrat în primele șase luni nu este unul încurajator pentru ținta de deficit asumată pentru întreg anul 2024, de numai 5% din PIB (87, miliarde lei), însă un control mai bun pe perioada verii ar putea ajuta Guvernul să evite scenariile mai pesimiste, cum este estimarea recentă a UniCredit Bank, potrivit căreia deficitul va trece de 7% din PIB în acest an. Cu un deficit de numai 0,21 pp, iunie este luna cu cea mai bună situație bugetară din 2024. 

Datele pentru primele șase luni sunt preliminare. Ministerul Finanțelor va publica date oficiale după data de 25 a lunii iulie.

În primele șase luni ale anului 2023, deficitul a fost de 2,34% din PIB, 37,21 miliarde lei.

Execuția bugetului general consolidat în primele cinci luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un deficit de 60,10 miliarde lei, respectiv 3,40% din PIB față de deficitul de 36,91 miliarde lei, respectiv 2,30% din PIB aferent celor cinci luni ale anului 2023, anunță Ministerul de Finanțe.

Iunie a fost și anul trecut o lună cu o situație bugetară bună, pasul de creștere a deficitului fiind în iunie 2023 de numai 0,02 puncte procentuale, de la 2,32% din PIB la final de mai, la 2,34% la final de iunie. În general, iunie este o lună cu venituri bugetare semnificativ peste media lunară.

De ce este important: Perioada verii este de obicei una bună pentru bugetul statului, lunile iunie și iulie fiind istoric cu venituri la ANAF peste media lunară. Iulie, de exemplu, este luna în care în conturile statulu intră cea mai mare parte a veniturilor din dividende de la companii de stat. Tot o practică bugetară este și explozia cheltuielilor bugetare în ultimele două luni din an.

De asemenea important: Trebuie menționat că deficitul exprimat în termeni cash (cel folosit de Guvern) a fost încărcat semnificativ în primele luni din acest an de cheltuieli amânate la plată de pe finalul anului trecut. Aceste amânări la plată cosmetizează deficitul cash, dar nu influențează deficitul ESA, cel raportat de către Comisia Europeană.

Guvernul a avut un deficit de 0,45% din PIB în ianuarie, de 1,22% din PIB în luna februarie, de 0,39% în martie, 1,18% în aprilie, de 0,16% în luna mai și de 0,21% în luna iunie.

Deficitul din luna mai a fost diminuat artificial de decizia Guvernului de a face în aprilie plăți în avans la pensii de 9,33 miliarde lei (0,53% din PIB), ceea ce a încărcat suplimentar deficitul din aprilie, dar a diminuat artificial deficitul din mai. Cu o plată la timp a pensiilor, deficitul din aprilie ar fi fost de 0,65%, iar cel din mai de 0,69%.

Datele de mai sus privind deficitul sunt în termeni cash, în timp ce Comisia Europeană folosește pentru estimări standardul ESA. Deficitul în termeni ESA este relevant în cadrul procedurii de deficit excesiv și include unele obligații de plată (cum ar fi facturi și cheltuieli amânate pe anul următor) în plus față de deficitul cash. De exemplu, pentru anul trecut, deficitul cash a fost anunțat la 5,7% de către Guvern, în timp ce deficitul ESA a fost anunțat de către Comisie la 6,6% din PIB.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: