Discursul integral al lui Emmanuel Macron, la Sorbona

Foto legrandcontinent.eu

La șapte ani de la primul său discurs, șeful statului francez, Emmanuel Macron vorbește din nou la Sorbona, despre o Europă „mai suverană și mai puternică”. Discursul lui Macron a avut loc în fața ambasadorilor celorlalte 26 de state membre UE, a delegației Comisiei Europene în Franța, a liderilor din mediul de afaceri, a studenților și a cercetătorilor. Au fost invitați și europarlamentarii francezi, iar discursul a avut loc în același timp cu o sesiune plenară a Parlamentului European, ultima înainte de alegerile europene, unde trebuie adoptate o serie de texte importante.

„La șapte ani de la discursul de la Sorbona, mi-am dorit să vin aici, în același loc, pentru a ne reconecta la firul realizărilor noastre și a vorbi despre viitorul nostru. Viitorul nostru european, dar, prin definiție, viitorul Franței, ele fiind inseparabile.

Chiar aici, în septembrie 2017, am spus că Europa noastră, de prea multe ori, nu a mai dorit, nu a mai făcut propuneri, din oboseală sau conformism. Spiritul european a fost livrat „atacatorilor”.

Am propus apoi construirea unei Europe mai unite, mai suverane, mai democratice. Mai uniți pentru a cântări împreună împotriva altor puteri și a tranzițiilor de secol. Mai suverani pentru a nu avea destinul, valorile, modurile de viață impuse de alții. Mai democratici,  pentru că, Europa este pământul în care s-a născut democrația liberală și unde oamenii decid singuri.

Am stabilit apoi un orizont de șapte ani. Iată-ne. Deci, nu am reușit în toate. Trebuie să fii lucid, mai ales când vrei să faci Europa noastră mai democratică. Trebuie remarcat faptul că progresul a fost limitat la acest punct, uneori din cauza reticenței de a schimba tratatele, de a ne schimba regulile, sau schimba organizarea noastră colectivă. Și chiar dacă au fost unele inovații în acest domeniu, o convenție importantă și reflecții, nu am mers suficient de departe.

Dar am avut succes, mai ales în ceea ce privește unitatea și suveranitatea, ceea ce nu ne era „un dat”. Europa a trecut prin crize fără precedent în această perioadă. Brexit, desigur, ca o explozie ale cărei efecte nocive le-am văzut de atunci. Și asta înseamnă – am observat – că astăzi nimeni nu îndrăznește să propună ieșiri nici din Europa, nici din zona euro.

Pandemia globală, revenirea bruscă a morții în viețile noastre, războiul din Ucraina, revenirea tragediei în viața de zi cu zi și riscul existențial pe continentul nostru- dar, în ciuda acestui fapt, și într-un context care a fost întotdeauna, în ultimii ani, unul de accelerare a tranzițiilor ecologice și tehnologice care schimbă profund cărțile modului nostru de a trăi și de a produce, Europa noastră a decis și a mers înainte.

Acest concept, care acum șapte ani ar fi putut părea foarte francez, de suveranitate, s-a impus treptat în Europa. Și în ciuda acestei combinații fără precedent de crize, Europa, rareori a făcut atât de multe progrese, care reprezintă rodul muncii noastre colective. Și asta prin niște pași, care cred eu, că sunt  pași istorici pe care i-am realizat în ultimii ani.

În primul rând, alegerea unității financiare pentru a ieși din pandemie. Vreau să vă reamintesc aici -pentru că nu s-a spus nimic despre acest subiect, evident, înainte de venirea pandemiei- dar când am propus o capacitate comună de îndatorare, s-a spus: este o idee franțuzească grozavă, fantastică, dar în cele din urmă, asta nu se va întâmpla niciodată.

Am reușit mai întâi să construim un acord franco-german la câteva săptămâni după începerea pandemiei. Apoi, ca europeni, am strâns  800 de miliarde de euro. Acest pas de departe de îndatorarea comună în sine a fost ceea ce, la acea vreme, ministrul de Finanțe Scholz, devenit mai târziu cancelar, a numit pe bună dreptate un moment hamiltonian.

Dar este o alegere pentru o Europă unită ale cărei consecințe directe le-am văzut, peste tot în departamentele noastre, în municipalitățile noastre. Datorită a ceea ce am făcut în calitate de europeni, am putut realiza proiecte de redresare și sprijin pentru afacerile noastre. Și IMM-urile, de pretutindeni, au cules roadele.

A doua alegere decisivă a fost alegerea unității strategice pe subiecte care până atunci rămăseseră în responsabilitatea exclusivă a națiunilor. Sănătate: comisarul Breton își amintește. El a pilotat, cu președintele Comisiei și colegul său responsabil de sănătate, o politică care nu exista și care nu era prevăzută în texte. Produceți vaccinuri, asigurați proviziile și distribuiți-le în toată Europa. Am reușit. Și dacă Franța a putut să se vaccineze de la începutul lui 2021, este pentru că a existat acest reflex european și această capacitate de a construi această politică care nu exista în textele noastre. Noi, francezii, nu am produs vaccinul menționat pe solul nostru. Să avem modestia să o recunoaștem! Cu Europa și prin acest început am reușit să mergem mai departe.

La fel, pe energie cine ar fi crezut că putem scăpa de dependența noastră de hidrocarburile rusești? Cumpărăm la comun și ne reformăm atât de repede piața de energie electrică!

Și apărarea. Cine ar fi pariat pe unitatea europeană din prima zi a agresiunii ruse în Ucraina și pe sprijinul militar masiv din partea Uniunii Europene? Și am făcut-o.

Al treilea pas decisiv din ultimii ani este că am început să punem bazele unei mai mari suveranități tehnologice și industriale.

Nicio zonă a lumii, în afară de Europa, nu ar fi acceptat la fel de mult ca noi să depindă de alții pentru produse vitale, componente esențiale. În 2018, am lansat o inițiativă cu Germania pentru a sprijini sectorul nostru de baterii, extins ulterior la hidrogen, electronică și chiar sănătate. De asemenea, am lansat proiecte majore cu Germania, tancul viitorului, sistemul de luptă aerian al viitorului. Și cu prietenii noștri olandezi pe submarine, tot acolo, inițiative de structurare.

Din momentul pandemiei, și mai ales din primele săptămâni după agresiunea rusă împotriva Ucrainei, am construit, în cadrul summitului de la Versailles, o adevărată strategie de autonomie. Da, această autonomie strategică despre care am vorbit la acea vreme, asumând acest concept ca europeni, este această alegere de a pune capăt dependențelor noastre strategice în sectoare cheie: de la semiconductori la materii prime critice.

Au fost adoptate texte europene, a fost adoptată o politică de investiții, securitate și relocare. Ceea ce a fost fără precedent în istoria noastră contemporană. De șapte ani, Europa a început să iasă din această, ca să spunem așa, naivitate tehnologică și industrială. Întrucât a început și ea să-și corecteze politica comercială, chiar dacă pe acest subiect, voi reveni asupra ei, suntem, cred eu, abia la jumătatea drumului.

Al patrulea pas decisiv în ultimii ani este că am făcut alegerea fundamentală și, cred, unică, de a gândi, pregăti și planifica pentru provocările majore ale Europei. Am auzit multe critici, în special Green Deal care a fost adoptat. Îmi pare rău pentru acest anglicism, dar Europa este singurul spațiu politic din lume care și-a planificat tranzițiile. Și prin adoptarea de directive privind tehnologia digitală, care fac posibilă reglementarea atât a conținutului, cât și a pieței, și prin adoptarea unui text care să facă posibil să punem bazele tranziției noastre energetice și, într-un fel, să construim coerența politicii noastre ca Europenii, în raport cu angajamentele noastre internaționale, am construit o alegere transparentă.

Pur și simplu, acum trebuie să asigurăm flexibilitatea aplicării în fiecare țară și, în special, politica de investiții care vine cu aceasta. Dar am stabilit o planificare europeană pentru aceste tranziții, unde, în restul lumii, marile puteri și-au luat angajamente, dar nu au început să explice cum le vor respecta. Acestea sunt fundații care trebuie privite acum ca repere stabile. Și voi reveni în scurt timp la modul de articulare a acestora astfel încât să poată fi compatibile cu o politică de creștere, ocupare deplină și dezvoltare industrială.

Al cincilea pas decisiv este că Europa a început să reafirme clar existența granițelor sale. Europa este o idee generoasă, bazată pe libera circulație a persoanelor și a mărfurilor. Uneori, uitase să-și asume și să-și protejeze granițele exterioare, nu granițele ca fortărețe etanșe, ci ca limite între interior și exterior. Nu există suveranitate dacă nu există granițe. Și făcând acest lucru, în ciuda diviziunilor care ne-au blocat progresul în acest domeniu timp de aproape zece ani, am conceput, în special în timpul președinției franceze, un prim acord privind azilul și migrația care tocmai a fost adoptat. Mulțumesc tuturor celor care l-au făcut posibil. Acest acord, pentru prima dată, face posibilă îmbunătățirea controlului frontierelor noastre, prin stabilirea de proceduri sistematice obligatorii de înregistrare și verificare la frontierele noastre externe, pentru a identifica pe cei care sunt eligibili pentru protecție internațională și pe cei care vor trebui să se întoarcă în țara lor de origine și îmbunătățirea cooperării în Europa noastră. Aceasta este o realizare esențială a ultimilor ani.

Al șaselea pas  este că am început să ne regândim geografia în limitele cartierului nostru. Europa se gândește acum la sine ca un întreg coerent după agresiunea rusă, afirmând că Ucraina și Moldova fac parte din familia noastră europeană și au vocația de a adera la Uniune, atunci când va veni momentul, ca și Balcanii de Vest. Am spus-o anul trecut la Bratislava, depinde de noi să le asigurăm ancorarea europeană, să sprijinim acum reformele necesare pentru a pregăti acest drum care există doar dacă integrează acquis-ul comunitar. Dar, în același timp, să reformăm Uniunea noastră, care nu se poate extinde decât dacă se reformează în profunzime şi se simplifică.

De asemenea, ne-am gândit pentru prima dată la legăturile noastre cu toată lumea la scară continentală, cu Comunitatea Politică Europeană. Această inițiativă pe care am propus-o în mai 2022 face posibilă depășirea cadrului de 27 de membri și să ne gândim la Europa, de la prietenii noștri britanici la Norvegia la Balcanii de Vest și la scara continentului pe o grilă semnificativă din punct de vedere geografic, pentru a începe construirea unei cooperări concrete.

Din 2017, toate acestea au fost posibile datorită angajamentului și acțiunii multora care se află astăzi în această sală. Vreau să salut munca miniștrilor, administrațiilor succesive și a tuturor echipelor care au permis în special succesul acestei președinții franceze în prima jumătate a anului 2022, dar și să mulțumesc tuturor colegilor europeni care au susținut această ambiție. Parlamentarii noștri europeni care au votat pentru aceasta și munca arzătoare a Comisiei în ultimii ani. Este o lucrare colectivă pe care vin aici să o retrag într-o manieră foarte concisă, dar care a însemnat că acest concept aparent ciudat de suveranitate s-a impus treptat și da, Europa a fost la înălțime în ultimii șapte ani. Am făcut-o și cu o metodă fără îndoială diferită, care nu a fost doar o metodă de la Bruxelles, dacă pot folosi această formulă.

Am vrut să merg pe toate capitalele europene în timpul primului meu mandat, toate fără excepție. Și am construit, de asemenea, legături speciale, am întărit legăturile cu Germania prin Tratatul de la Aix-la-Chapelle, cu Italia, prin Tratatul Quirinal, cu Spania, prin Tratatul de la Barcelona și mâine cu Polonia,  printr-un nou tratat.

A implementa o politică între egali, a ne reangaja cu partenerii noștri din Europa Centrală și de Est, ne permite, de asemenea, să inițiem un nou dialog și prin formate de la: Weimar la cel al MED9, încercam să avem această geografie, dacă pot spune așa, multiplă, care creează simpatii, afinități deosebite în cadrul acestei Europe si pas cu pas îi permite să avanseze.

Da, am făcut multe în ultimii ani. Așadar, fără această acțiune, fără acest progres în suveranitatea și unitate europeană, am fi fost, fără îndoială, depășiți de Istorie. Și în plus, dacă am fi reacționat așa cum am făcut în momentul crizei financiare, situația ar fi dramatică. Am abordat criza financiară …divizați și cu puțină suveranitate. Acesta este motivul pentru care am avut nevoie, îndrăznesc să spun, de patru-cinci ani, pentru a o rezolva când a fost rezolvată în mai puțin de un an în Statele Unite ale Americii, de unde a venit. Am reacționat rapid la crizele pe care le-am trăit, într-o manieră unită, ceea ce ne permite astăzi să stăm împreună și să fim acolo.

Totuși, este suficient? Pot să apar în fața dumneavoastră cu un discurs de satisfacție spunând: „Uite, am făcut totul bine, minunat, Europa este puternică. Să mergem, să continuăm.” Luciditatea și onestitatea ne cer să recunoaștem că bătălia nu a fost încă câștigată, departe de asta, și că la orizontul următorului deceniu, pentru că in acest orizont pe care trebuie să-l proiectam, riscul este imens de a fi slăbiți, sau chiar sa ne regăsim in retrogradare. Pentru că ne aflăm într-un moment fără precedent de răsturnări de situații, în lume, de accelerare a transformărilor majore.

Mesajul meu de azi este simplu. Paul Valéry a spus, la sfârșitul Primului Război Mondial, că acum știm că civilizațiile noastre sunt muritoare. Trebuie să fim clari cu privire la faptul că Europa noastră de astăzi este muritoare. Ea poate muri. Ea poate muri și depinde doar de alegerile noastre. Dar aceste alegeri trebuie făcute acum.

Pentru că astăzi este problema păcii și războiului pe continentul nostru și a capacității noastre de a ne asigura sau nu securitatea. Pentru că transformările majore, cele ale tranziției digitale, cele ale inteligenței artificiale precum și cele ale mediului și decarbonizării, au loc acum, iar realocarea factorilor de producție are loc acum. Și întrebarea dacă Europa va fi o putere de inovare, cercetare și producție este acum sau nu decisă. Pentru că atacul împotriva democrațiilor liberale, împotriva valorilor noastre, împotriva — o spun în acest loc al cunoașterii — a ceea ce este însuși substratul civilizației europene, o anumită relație cu libertatea, dreptatea, cunoașterea, se joacă acum sau nu.

Da, ne aflăm la punctul culminant, iar Europa noastră poate muri. Pur și simplu depinde de noi. Și acest lucru se face pe observații foarte simple pentru a documenta seriozitatea observațiilor mele.

În primul rând, nu suntem echipați pentru a face față riscului care este al nostru. În ciuda a tot ceea ce am făcut și pe care tocmai le-am citat, avem în față o problemă crucială de ritm și model. Am început sa ne trezim. Franța însăși și-a dublat bugetul pentru apărare. Suntem în proces de a face acest lucru cu această a doua lege de programare militară.  La scară continentală, această trezire este încă prea lentă, prea slabă în fața reînarmării pe scară largă a lumii și a accelerării acesteia.

Tensiunea chino-americană a dus la o creșterea cheltuielilor cu armele, la inovare tehnologică și la o creștere a capacităților militare. Acum avem puteri regionale dezinhibate care își arată și capacitățile. Rusia și Iran pentru a numi doar două. Europa se află într-o situație de încercuire, împinsă de multe dintre aceste puteri la granițele sale și uneori în interiorul ei. Da, astăzi suntem încă prea lenți, nu suficient de ambițioși în fața realității acestei mișcări și, într-un context, trebuie să o privim cu atenție, indiferent de termenele viitoare.

Statele Unite ale Americii au două priorități: Statele Unite ale Americii, mai întâi, și asta este legitim, iar apoi problema chineză. Iar chestiunea europeană nu este o prioritate geopolitică pentru SUA in anii și deceniile care urmează, indiferent de puterea alianței noastre și de norocul de a avea astăzi o administrație foarte angajată în conflictul ucrainean. Și așa da, această epocă în care Europa și-a cumpărat energia și îngrășămintele din Rusia, produsele  din China, și-a delegat securitatea în Statele Unite ale Americii, s-a încheiat.

Am început schimbări profunde. Dar nu suntem la scara potrivita pentru că regulile jocului s-au schimbat. Și tocmai faptul că războiul a revenit pe pământ european, dar că este condus de o putere cu arme nucleare, schimbă totul. Pentru că tocmai faptul că Iranul este în pragul achiziției de arme nucleare schimbă totul. Prima schimbare de regula.

Al doilea lucru este că la nivel economic, modelul nostru așa cum este conceput astăzi nu mai este durabil pentru că vrem în mod legitim să avem totul, dar nu ne mai ține împreună.  Din punct de vedere social, avem cel mai generos model social și solidar din lume. Suntem o putere. Ne dorim clima, cu energie fără carbon, așa cum am spus, dar suntem singurul spațiu geografic care a adoptat regulile pentru a realiza acest lucru. Ceilalți nu merg în același ritm.

Ne dorim un comerț care să ne avantajeze, dar sunt  alte câteva state care încep să schimbe regulile jocului, care supra -subvenționează, din China până în Statele Unite ale Americii. Nu putem avea în mod durabil cele mai exigente standarde de mediu și sociale, să investim mai puțin decât concurenții noștri, să avem o politică comercială mai naivă decât ei și să ne gândim că vom continua să creăm locuri de muncă. Nu mai ține.

Deci riscul este ca Europa să experimenteze un declin. Deja începem să vedem asta, în ciuda tuturor eforturilor noastre. Produsul intern brut pe cap de locuitor a crescut în Statele Unite cu aproape 60% între 93 și 2022. Cel al Europei a crescut cu mai puțin de 30%. Asta chiar înainte ca Statele Unite ale Americii să decidă asupra Legii de reducere a inflației, prin urmare o politică masivă de atragere a industriilor noastre și de subvenționare a tuturor industriilor și tehnologiilor verzi. Prin urmare, avem astăzi o provocare, care este să ne mișcăm mult mai repede și să ne revizuim modelul de creștere. Pentru că și acolo regulile jocului s-au schimbat și s-au schimbat într-un mod simplu.

Cele două puteri internaționale de frunte au decis să nu mai respecte regulile comerciale. Spun asta în termeni foarte simpli, dar aceasta este realitatea de la Legea pentru reducerea inflației. Unde de douăzeci de ani, cu toții spunem colectiv: integrăm China în OMC și apoi, obiectivul nostru este ca, practic, a doua putere comercială și economică ca mărime să urmeze regulile noastre. Este ca și cum cea mai mare economie a lumii ar fi decis brusc că va face același lucru. Aşa s-a întâmplat. Și astfel, nu ne mai putem îndeplini obiectivele. Riscul este evident… sărăcirea noastră. Sărăcirea este dramatică pentru un continent ca al nostru care, în plus, are cel mai exigent model social și care dă cea mai mare „scurgere” asupra bogăției pe care o produce.

Apoi a treia observație care subliniază importanța momentului pe care îl trăim este bătălia culturală, cea a imaginației, a poveștilor, a valorilor, care este din ce în ce mai delicată. Am considerat de multă vreme modelul nostru irezistibil, democrația care se răspândește, drepturile omului care progresează, puterea soft europeană care este triumfătoare. Deci democrația continuă să fie atractivă pentru mulți din întreaga lume. Dar să privim lucrurile cu luciditate. Democrația noastră liberală este tot mai criticată, cu argumente false, cu o formă de inversare a valorilor, pentru că lăsăm să se întâmple, pentru că suntem vulnerabili. Dar peste tot în Europa noastră, valorile noastre, cultura noastră sunt amenințate pentru că ajungem să le provocăm fundamentele gândindu-ne că abordările autoritare ar fi într-un fel mai eficiente sau mai atractive, amenințate și pentru că visele noastre, poveștile noastre sunt mai puțin și mai puțin european. Conținutul la care sunt expuși copiii noștri, adolescenții noștri sunt din ce în ce mai americanie sau asiatice, aparținând ascensiunii digitale care ne ocupă viața și la care voi reveni mai târziu.

Așadar, da, Europa noastră este din ce în ce mai provocată în capacitatea sa de a fi atractivă pentru modelul său politic, cu multe motive proaste și argumente false. Mai presus de toate, este mult mai puțin puternica în capacitatea sa de a produce povești grozave. Există povești grozave care fac planeta să viseze și consumă din ce în ce mai mult povești produse în altă parte. Ceea ce nu ne permite să construim viitorul.

Sunt aceste trei observații, această observație geopolitică și de securitate, această observație economică, această observație culturală și intelectuală, care ne fac să spunem că, în mod fundamental, problema suveranității noastre, în însuși conținutul ei, este astăzi și mai importantă decât ieri.

Dar ce înseamnă să fii suveran în această schimbare a lumii? Este suveranitate când vă spun: Europa poate muri? Pentru că trebuie să răspundem acestor trei provocări ale timpului, acestei accelerări a istoriei, dramatizării ei.

Așadar, soluția constă în capacitatea noastră – pentru că regulile jocului s-au schimbat în fiecare dintre aceste puncte – de a lua decizii strategice masive, de a ne asuma schimbări de paradigmă și, în cele din urmă, de a le răspunde cu putere, prosperitate și umanism. Și la aceste trei puncte aș vrea să revin astăzi. Cred că prin putere, prosperitate și umanism dăm un fel de conținut acestei suveranități europene și că vom permite Europei să fie un continent care nu dispare, o politică de proiect care are loc în această lume și la aceasta. timp în care este amenințată mai mult ca niciodată.

I. Europa puternică
Europa puternică este o Europă care se face respectată și își asigură securitatea. Este o Europă care presupune că are granițe și le protejează. Este o Europă care vede riscurile la care este expusă și care se pregătește pentru ele. Pentru asta, trebuie, într-un fel, să ne îndepărtăm de o formă de stat minoritar strategic. Pentru ce ? Pentru că implicit, ne-am proiectat, într-un fel, așa. Multe țări europene conveniseră, de la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, de multe ori se impunea, să le delege altora securitatea pentru că nu doream să-i vedem reînarmați prea repede. Tot ceea ce este strategic în lumea noastră, am delegat puțin: energia noastră Rusiei, securitatea noastră pentru unii dintre partenerii noștri, Statelor Unite, și obiective la fel de importante, Chinei. Trebuie să le luăm înapoi. Aceasta este autonomie strategică.

În primul rând, schimbând scara apărării

Principalul pericol pentru securitatea europeană astăzi este, evident, războiul din Ucraina. Condiția sine qua non pentru securitatea noastră este ca Rusia să nu câștige războiul de agresiune pe care îl poartă împotriva Ucrainei. Acest lucru este esențial. Iată de ce am avut dreptate, de la început, să sancționăm Rusia, să ajutăm ucrainenii și să continuăm să facem asta, să avem șansa să avem americanii de partea noastră pentru asta și să ne ridicăm constant ajutorul.

Pur și simplu, accept pe deplin alegerea în această chestiune, pe 26 februarie la Paris, de a fi reintrodus ambiguitatea strategică. Pentru ce ? Ne aflăm în fața unei puteri dezinhibate, care a atacat o țară europeană, dar care nu se mai află într-o operațiune specială și care nu mai vrea să ne spună care sunt limitele ei. De ce ar trebui să spunem în fiecare dimineață care sunt limitele noastre strategice? Dacă spunem că Ucraina este condiția securității noastre, ce este în joc în Ucraina, mai mult decât suveranitatea și integritatea teritorială a acestei țări, dar si securitatea europenilor. Avem limite? Nu. Și așa, trebuie să fim credibili, să descurajăm, să fim prezenți și să continuăm efortul. Dar acest război, care implică o putere dotată cu arme nucleare și care le folosește în retorica sa, este, fără îndoială, e doar prima față a tensiunilor geopolitice cu care Europa trebuie să învețe să trăiască. Acesta este motivul pentru care trăim o schimbare foarte profundă în ceea ce privește securitatea. Cele mai recente evenimente au demonstrat importanța apărării antirachetă și a capacităților de lovitură profundă, care sunt esențiale pentru semnalizarea strategică și managementul escaladării în fața adversarilor dezinhibați.

Acesta este motivul pentru care trebuie să realizăm, și aceasta este noua paradigmă în materie de apărare, este o apărare credibilă a continentului european. Deci, evident, pilonul european în cadrul NATO pe care îl construim, de ale cărui merite i-am convins pe toți partenerii noștri în ultimii ani, este esențial. Dar trebuie să dăm conținut la ceea ce este această apărare credibilă a Europei, care este însăși condiția pentru reconstruirea unui cadru comun de securitate.

Europa trebuie să știe să apere ceea ce îi este drag, cu aliații săi, ori de câte ori aceștia sunt gata să facă acest lucru alături de noi dar și singuri dacă este necesar. Avem nevoie de un scut antirachetă pentru asta? Poate fi pentru creșterea capacităților noastre de apărare, dar este suficient acest lucru împotriva rachetelor rusești? Trebuie să lucrăm la asta. Dar când avem un vecin care a devenit agresiv, care nu-și mai explică limitele, dar care are capacități balistice, asupra căruia a inovat mult în ultimii ani, ale cărui game și tehnologie s-au transformat, care are arma nucleară și a și-a construit capacitățile, este clar că trebuie să construim acest concept strategic de apărare europeană pentru noi înșine.

Iată de ce, în următoarele luni, îmi voi invita toți partenerii să construiască această inițiativă europeană de apărare, care trebuie să fie mai întâi un concept strategic din care apoi să deducem capabilități relevante: antirachete, cu toate abilitățile utile. Franța își va juca pe deplin rolul. Noi, care avem un model de armată completă, al cărei obiectiv este să fim cea mai eficientă armată de pe continent și care suntem echipați și cu arme nucleare și, prin urmare, cu capacitatea de descurajare pe care o însoțește. Descurajarea nucleară se află, de fapt, în centrul strategiei franceze de apărare. Este așadar, în esență, un element esențial în apărarea continentului european. Datorită acestei apărări credibile, vom putea construi garanțiile de securitate pe care le așteaptă toți partenerii noștri, în toată Europa, și care va avea ca scop, de asemenea, construirea cadrului comun de securitate, o garanție de securitate pentru toată lumea. Și tocmai acest cadru de securitate ne va permite, a doua zi, să construim relații de vecinătate cu Rusia.

Dincolo de această schimbare profundă de paradigmă esențială pentru Europa noastră, este vorba de a crea o intimitate strategică reală între armatele europene. Aceasta presupune lansarea unei a doua etape a Inițiativei Europene de Intervenție. Am propus asta în 2017. A fost un adevărat succes. 13 state membre s-au alăturat. Am fost capabili să construim o cooperare pragmatică, operațională. Am făcut-o în Sahel cu Taskforce Takuba. Acesta a fost și cadrul care ne-a permis să construim o operațiune europeană fără precedent, la Aspides, în Marea Roșie. Această capacitate de a conduce coaliții împreună necesită o cultură comună. Aceasta presupune dezvoltarea strategiilor europene de securitate și apărare regională în Marea Mediterană, Africa, Indo-Pacific, Arctica, pentru a ne unifica viziunile și a ne distribui mai bine forțele între europeni, dar și prin crearea unei Academii Militare Europene, pentru a pregăti viitorii executivi militari și civili europeni în probleme de securitate și apărare.

De asemenea, trebuie să ne grăbim în punerea în aplicare a Busolei strategice, acord pe care l-am încheiat sub președinția franceză a Consiliului Uniunii Europene și, în special, să punem în funcțiune o forță de reacție rapidă pentru a putea disloca rapid până la 5.000 de soldați în medii ostile pentru 2025, în special, pentru a ajuta cetățenii noștri. Pentru a face acest lucru, trebuie să investim și în noi spații de conflict. Acolo unde vedem, în războiul hibrid pe care Rusia îl poartă împotriva noastră, o parte din războiul de astăzi are deja loc, unde infrastructurile noastre sunt protejate, fie că este vorba de transport, spitale, rețele electrice sau de telecomunicații. De asemenea, vreau să dezvoltăm o capacitate europeană de securitate cibernetică și apărare cibernetică. Și chiar dacă cu toții începem să construim aceste capacități pentru propriile noastre armate, aceasta este o oportunitate fără precedent de a construi imediat cooperarea europeană și de a acționa ca europeni în fața acestor riscuri. După cum vedeți, să ne asumăm responsabilitățile înseamnă să decidem singuri și să ne conducem acțiunea europeană în materie de apărare.

Construirea unei noi paradigme, mai multă intimitate și inițiative concrete împreună.

Deci, pentru aceasta, avem deja noi cadre și parteneriate. Britanicii sunt aliați naturali, iar tratatele care ne leagă, inclusiv cel de la Lancaster House, pun o bază solidă. Trebuie să le urmărim. Pentru că Brexitul nu a afectat această relație. Poate ar trebui să fie extinse și la alți parteneri? Comunitatea Politică Europeană este, fără îndoială, locul potrivit pentru a construi această nouă paradigmă de securitate, această intimitate suplimentară și pentru a construi acest cadru comun de securitate și apărare.

În sfârșit, evident, nu există apărare fără o industrie de apărare. În această chestiune, este vorba de a transforma urgența sprijinului pentru Ucraina într-un efort pe termen lung. Asta numim economia de război pe care o împingem atât de tare cu ministrul. Drumul este lung, pentru că avem, trebuie să fie clar, zeci de ani de subinvestiții în producția proprie. Practic, dividendele păcii au făcut ca europenii să producă și să investească insuficient, ceea ce a creat și o dependență foarte puternică de industria non-europeană. Deci, în fața asta, trebuie să producem mai repede, trebuie să producem mai mult și trebuie să producem mai multe state europene, este fundamental. De aceea accept faptul că avem nevoie de o preferință europeană în achiziționarea de echipamente militare.

Priviți „Facilitatea europeană pentru pace” pe care am construit-o pentru începutul războiului, trei sferturi din ea au fost folosite pentru a cumpăra echipamente non-europene. Deci, a existat un criteriu de urgență. Nu am știut să producem totul în Europa. Dar au existat și reflexe bine stabilite. Întotdeauna este mai convenabil să cumpărăm, adesea american, uneori coreean, dar cum vrem să ne construim suveranitatea, autonomia pe termen lung, dacă nu ne angajăm să dezvoltăm și o industrie europeană de apărare?

Deci, da, pentru aceasta trebuie să reușim să construim o preferință europeană, să reușim să construim programe industriale europene, să ne asumăm sprijin sporit din partea Băncii Europene de Investiții și să ne asumăm finanțări suplimentare, inclusiv cele mai inovatoare, precum ideea unui împrumut european. care a fost propus de prim-ministrul Kaja Kallas.

Obiectivul unei strategii industriale europene de apărare este de a produce mai rapid și mai mult, cu europenii. Așadar, pentru noi, cei care avem o industrie de apărare puternică, aceasta este o oportunitate extraordinară, pentru că și noi putem, dacă știm să ne organizăm, să ne depășim standardele. Ce am făcut în ultimii ani cu Rafale? Și din Croația până în Grecia, cine credea, acum șapte ani, că Rafale va deveni una dintre soluțiile pentru apărarea aeriană europeană?. Aceasta este ceea ce ne va împinge să dezvoltăm standarde comune ca europeni, pentru că una dintre problemele pe care le avem ca europeni este că rămânem prea divizați când vine vorba de industria de apărare. Fragmentarea noastră este o slăbiciune. Am trăit-o într-un mod crud și concret, în timpul acestui război, unde ne-am descoperit uneori, printre europeni, că armele noastre nu erau de același calibru, că rachetele noastre nu corespundeau de la una la alta și că de fapt am redus capacitatea noastră de a acționa împreună în același teatru de operații. Deci, da, acest efort va implica și standardizarea și deci consolidarea europeană. Este organizarea unei adevărate politici de apărare industrială. Este o necesitate, trebuie să ne asumăm.

Înțelegeți, trebuie să trecem mai departe, nu doar la o nouă etapă, ci să construim cu adevărat o nouă paradigmă în apărare, de la conceptul strategic la cea mai mare intimitate, la noul cadru comun, la noi capabilități. Dar această Europă ca putere de apărare se bazează, evident, pe o diplomație.

Diplomația, fiecare stat membru o poartă, depinde de noi. Dar o putem multiplica și o putem baza pe o mai mare coerență europeană. Iată de ce cred că trebuie să continuăm, în anii următori, pe lângă această abordare și această trezire a securității și apărării. Trebuie să continuăm să avem parteneriate cu țări terțe, adică să construim o Europă capabilă să arate că nu este niciodată vasalul Statelor Unite ale Americii și că știe, de asemenea, să vorbească tuturor regiunilor lumii, țărilor emergente, în Africa, în America Latină. Nu doar prin acorduri comerciale, ci cu strategii de parteneriat real, echilibrate și reciproce.

Acesta este ceea ce am vrut să construim în timpul Summitului Uniunea Europeană-Africa din prima jumătate a anului 2022, inclusiv strategia europeană Indo-Pacific. Arată că suntem o putere de echilibru care vorbește cu restul lumii și care refuză într-un fel confruntarea bipolară în care se instalează prea multe continente.

A avea o strategie arctică, a avea o strategie indo-pacifică, a avea o strategie latino-americană și cu continentul african înseamnă să arăți că Europa nu este pur și simplu o bucată din Occident, ci un continent mondial care își gândește drumul universalitatea și marile echilibre ale planeta, care refuză confruntarea și vrea să construiască aceste parteneriate echilibrate.

Este absolut esențial și trebuie să continuăm această cale care ne permite, pe subiectele educației, sănătății, climei, luptei împotriva sărăciei, să avem o voce singulară, așa cum am făcut cu Pactul pentru oameni și planetă. Și să arătăm că între noi nu există niciodată standarde duble și că avem și aici autonomia noastră.

B. O Europă care își controlează granițele
Europa puternică este și o Europă care își controlează granițele. Am spus asta, vorbind despre adoptarea Pactului privind azilul și migrația, care a fost un pas important înainte. Dar o spun din nou într-un moment în care, știm cu toții, această chestiune a granițelor și a imigrației zguduie toate societățile noastre, țara noastră, într-un mod legitim. Este și mai important pentru Franța pentru că Franța este o țară, îmi pare rău să folosesc acest termen care poate părea tehnic, dar are mișcări secundare, după cum se spune. Adică imigrația nu ajunge direct în Franța, ea pătrunde pe continentul european și în special în spațiul Schengen, prin alte frontiere.

Și, prin urmare, Franța, uneori mai mult decât altele, are nevoie de o politică europeană eficientă și de o bună cooperare pentru că imigrația începe la granițele europene și nu pur și simplu la granițele franceze. Suntem o țară în care sosesc femei și bărbați care fug de sărăcie care, uneori, sunt și victime ale rețelelor de trafic, care, uneori, caută azil legitim când sunt luptători pentru libertate, dar care ajung mereu, unii prin Spania, alții prin Italia. , unii prin Balcani, Grecia, pe pământ european, apoi călătoresc în țara noastră.

Și deci, da, aici, probabil mai mult decât în ​​altă parte, avem nevoie de o cooperare europeană mai puternică. Iată de ce, după acest Pact Azil-Migrație, va trebui acum să-l implementăm, pentru că ne oferă noi instrumente pe care nu le aveam. Condiții mai eficiente de înregistrare, monitorizare și returnare în țara de prima intrare. Acesta este deja un progres fără precedent. Dar trebuie să acționăm mai ferm în ceea ce privește returnările pentru toate femeile și bărbații care ajung pe pământul nostru și care nu au intenția de a rămâne, care nu sunt eligibili pentru azil. Acest lucru necesită o politică europeană reală și o coordonare reală. Acest lucru va necesita mai multă cooperare cu țările de origine și de tranzit, condiționalități mai clare și o luptă neobosită împotriva modelului economic al contrabandiștilor și al traficanților de persoane.

La 27 de ani, și în special, în cadrul Schengen, trebuie să realizăm această cooperare și să construim aceste politici. Nu vreau o politică de naivitate și nu ne putem uita la ineficacitatea politicilor noastre de returnare de astăzi, deoarece sunt prea divizate. Dar nici nu cred în modelul care ni se propune astăzi și care ar consta în găsirea unor țări terțe pe continentul african sau altundeva, unde ar fi vorba de a trimite oameni care au venit ilegal pe pământul nostru, care nu nu provin din aceleași țări. Creăm o geopolitică a cinismului care ne trădează valorile și care va construi noi dependențe și care se va dovedi total ineficientă. Cheia este pur și simplu să ne condiționăm vizele, preferințele noastre comerciale cu țările de origine și de tranzit și să facem aceste țări responsabile pentru politica de migrație. Dacă o facem împreună, va fi o abordare eficientă. Pur și simplu, astăzi suntem prea divizați. Întoarcerea migranților ilegali în țara de origine trebuie să fie unul dintre domeniile cheie ale politicii noastre în materie de vize și ale preferințelor noastre comerciale în ceea ce privește condiționalitatea. De asemenea, trebuie să stabilim noi parteneriate operaționale pentru a lupta împotriva traficului de migranți, a traficului de persoane, pentru a mobiliza și Frontex, care va ajunge în curând la 10.000 de polițiști de frontieră și de coastă, pentru a sprijini returnările și pentru a merge mai departe în intensificarea acestei structuri. Noi credem în ea. L-am apărat mereu. Eu continui să cred în asta, chiar dacă uneori cei care l-au slujit încep să se îndoiască de asta.

Pentru a-și proteja cetățenii, după cum puteți vedea clar, Europa trebuie să lupte și împotriva amenințărilor și rețelelor care ignoră granițele și statele. Și acesta este și un subiect de coerență europeană, dincolo de imigrație. Terorismul, crima organizată, traficul de droguri, ura și criminalitatea online sunt subiecte asupra cărora trebuie să consolidăm acțiunea europeană. Acesta este motivul pentru care, în primul rând, îmi doresc ca Consiliul Schengen să devină un adevărat Consiliu de Securitate Internă al Uniunii. Granițele noastre sunt un bun comun.

Pentru binele comun pe care l-am creat, am putut construi o formă politică care a fost decisă într-o manieră interguvernamentală, credibilă: Consiliul ECOFIN. Granițele noastre sunt un bun comun. Trebuie să construim o structură politică care să permită luarea deciziilor între toate țările care o împărtășesc și să luăm — pe subiectele imigrației, luptei împotriva crimei organizate, terorismului, luptei împotriva traficului de droguri sau a criminalității cibernetice — decizii împreună. Să schimbăm guvernarea pentru a o face mult mai eficientă. De asemenea, în cadrul Sistemului Informațional Schengen, trebuie să mergem mult mai departe în schimbul de informații, pentru a preveni plecarea luptătorilor teroriști, întoarcerea  din zonele de conflict, prevenirea radicalizării și, de asemenea, să avem o politică reală de înlăturare a conținutului terorist, dar mai ales eliminarea conținutului de ură, rasist și antisemit.

Și în calitate de europeni îl vom putea obține de la platforme care, astăzi, nu își respectă angajamentele pe această temă, nici în privința moderației, nici în ceea ce privește reținerea. Și ca europeni, în cadrul unui astfel de Consiliu, putem avea o politică eficientă împotriva crimei organizate și a drogurilor. Un adevărat flagel care afectează astăzi, în special, țările cele mai expuse pentru că au porturi și puncte de intrare mari și pentru că au crezut, unii, că cele mai liberale politici sunt cele care ar împiedica incriminarea, ceea ce este destul de opus. Trebuie să avem o abordare europeană, și aici, pe acest subiect.

Ați înțeles, această Europă a puterii este atât a apărării, cât și a protecției granițelor noastre și este o schimbare profundă de paradigmă în ceea ce privește faptul că, noi europenii, dacă vrem să rezistăm acestei schimbări de reguli, acestei escalade a violenței. ,acestei dezinhibări a capacităților pe continentul nostru și nu numai, trebuie să ne adaptăm în termeni de concepte strategice, mijloace, și trebuie să recâștigăm controlul asupra granițelor noastre pe deplin și să ne asumăm.

II. Europa progresului și prosperității
Al doilea element cheie al răspunsului este prosperitatea. Da, dacă vrem să fim suverani în momentul acestor transformări profunde pe care le-am menționat, trebuie să construim un nou model de creștere și producție. Acest lucru este esențial, deoarece nu există putere fără o bază economică solidă. Altfel, puterea este decretată, dar foarte repede, este finanțată de alții. De asemenea, nu există tranziție ecologică fără un model economic solid. Și nu există un model social, care este un punct forte al europenilor, dacă nu producem banii pe care apoi vrem să-i redistribuim. Și Europa a fost multă vreme principalul atu al creșterii noastre, într-un model ordo-liberal de concurență și comerț liber, și într-o perioadă în care, practic, regulile erau foarte diferite, materiile prime nu păreau limitate, nu exista geopolitica primei. materiale, schimbările climatice au fost ignorate, comerțul a fost liber și toată lumea a respectat regulile. Aceasta a fost lumea în care am trăit până de curând. În câțiva ani, totul s-a schimbat, totul.

Materiile prime sunt limitate, materiale critice și energia la fel. Și în ceea ce privește combustibilii fosili, noi nu îi producem pe solul nostru, suntem dependenți, spre deosebire de Statele Unite ale Americii sau de multe altele. Pentru materiale critice, avem nevoie de ele, iar China a început să comercializeze și să asigure o mulțime de capacități. Și pentru comerț, așa cum am spus, regulile se schimbă de fapt. Revenirea la starea de natură.

Cu toate acestea, avem obiective clare: dorim să producem mai multă bogăție pentru a ne îmbunătăți nivelul de trai și a crea locuri de muncă pentru toți; vrem să garantăm puterea de cumpărare a europenilor – aceasta este preocuparea tuturor compatrioților noștri; este foarte concret; acesta este obiectivul politicii noastre europene – vrem să ne decarbonizăm economiile și să răspundem provocărilor biodiversității și climei; dorim să ne asigurăm suveranitatea și, prin urmare, să ne controlăm lanțurile strategice de producție; și vrem să menținem o economie deschisă pentru a rămâne marea putere comercială care suntem.

Obiectivele noastre sunt clare, dar nu suntem acolo și nu le putem atinge cu regulile noastre actuale. Nu suntem acolo. Nu suntem acolo pentru că nu suntem în pas cu recompunerea lumii. Nu suntem acolo pentru că reglementăm prea mult, investim prea puțin și suntem prea deschiși și nu ne apărăm suficient interesele. Asta e realitatea.

Așa că și aici trebuie să construim o nouă paradigmă de creștere și prosperitate dacă dorim să atingem cele cinci obiective pe care tocmai le-am menționat. Pentru că dacă o facem cu regulile de politică de concurență, de politică comercială, de politică monetară și bugetară pe care le avem astăzi, nu vom reuși. Și se va face cu o simplă ajustare, și anume că vom pierde producția.

Și de ce, și aici, am un sentiment de urgență? În primul rând, pentru că văd acest decalaj în ultimii 30 de ani între Europa și Statele Unite, dar pentru că realocarea factorilor de producție are loc acum. Deoarece întrebarea unde vor fi tehnologiile verzi, întrebarea unde vor fi inteligența artificială și capacitățile de calcul, acestea se vor juca în următorii cinci, zece ani, fără îndoială, poate chiar mai mult în următorii cinci zece ani. Și așa, acum trebuie să fim la întâlnirea Istoriei. Așadar, acum este momentul să oprim reglementările excesive, să creștem investițiile, să ne schimbăm regulile și să ne protejăm mai bine interesele. Acesta este scopul. Acesta este noul model.

Și, în principiu, este acest pact de prosperitate pe care trebuie să-l construim și se bazează pe câteva elemente foarte simple.

A. A produce mai mult și mai ecologic

În primul rând, trebuie să producem mai mult și ecologic, iar producția fără carbon este o oportunitate pentru reindustrializare și menținerea industriilor noastre în Europa. Am văzut și asta în ultimii ani: de la hidrogen la semiconductori la baterii electrice, Franța a recreat capacitatea industrială prin tranziție. Și, prin urmare, trebuie să încetăm să ne opunem decarbonizării și creșterii. Dacă știm cum să o facem și implică noi sectoare de investiții, funcționează și acesta este modelul pe care îl susținem. Suntem pe cale să devenim campioni ai bateriei. Vom atinge obiectivul de a acoperi 100% din necesarul de baterii în 2030 de bateriile europene. Și vom ajunge din urmă și în semiconductori, cu obiectivul de a dubla cota de piață a Europei până în 2030. Și, așa cum am spus, rezultatele în ceea ce privește locurile de muncă, de la Dunkerque la Fos, în ceea ce privește formarea, teritorii atractive, inovatoare, reducerea dependențele sunt acolo. Și așa, reindustrializarea verde este Europa care o permite și o susține și asta ne va permite să re-avem capacități, să fim și primul continent cu zero poluare cu plastic, să fim un continent în centrul decarbonizării și electrificării.

B. Simplificare: sfârșitul Europei complicat

A doua condiție este simplificarea.

De când Jacques Delors a creat piața internă – acum 30 de ani – am aprofundat-o, o creștem printr-o integrare din ce în ce mai mare. Și este o acțiune de bun simț și piața unică este o acțiune de simplificare; este să treci de la 27 de sisteme de reguli la unul singur. Enrico Letta, în raportul său, tocmai a sugerat să continuăm această modernizare și această muncă în slujba compatrioților noștri și a afacerilor noastre. Sunt în favoarea, de fapt, a continuării pieței unice în sectoare care până acum fuseseră ignorate de aceasta: energie, telecomunicații, servicii financiare. Acest lucru este esențial deoarece este ceea ce ne permite să reducem fragmentarea regulilor noastre în aceste sectoare majore și, prin urmare, să reușim să generăm mai multă inovație, să reducem costurile de tranzacție, să avem mai multă capacitate, de fapt, inovare, investiții și o mai bună servire a intereselor noastre.

De asemenea, trebuie să ne asumăm responsabilitatea pentru evoluția politicii noastre în materie de concurență pentru a scoate campioni europeni și a asuma un sprijin masiv pentru companiile din sectoarele noastre strategice cu noi investiții în rândul celor 27 – voi reveni la asta într-un moment. Dar simplificarea înseamnă deci mai mult o piață unică, înseamnă ridicarea regulilor care sunt atât de multe granițe între cele 27 state, pentru a ne permite să avem, pentru start-up-urile noastre, imediat, o piață internă care este piața europeană, pentru că altfel, este un adevărat dezavantaj competitiv în comparație cu un start-up chinez sau american. Avem această forță, este piața noastră internă, este de 450 de milioane de consumatori. Piața unică este o alegere de simplificare.

Dar trebuie să punem capăt Europei complicate, trebuie spus. Am creat reglementări utile care au oferit repere, repere și linii directoare. Dar uneori am intrat în prea multe detalii, împiedicând jucătorii economici să planifice pe termen lung și creând dezavantaje competitive pentru jucătorii noștri în comparație cu concurenții lor internaționali.

Trebuie să avem curajul să o reducem, în primul rând prin revizuirea pragurilor și obligațiilor care cântăresc VV-urile și IMM-urile. Trebuie să ne implicăm mai bine companiile, cetățenii noștri, teritoriile noastre din amonte, ținând cont de constrângerile acestora din etapa de elaborare a standardului, dar și în implementarea lor. Va trebui să revenim la principiul proporționalității, adică mai multă ambiție pe problemele majore, mai mult sprijin, mai multă încredere și mai puțin text și la principiile subsidiarității – care ne permite să avem ambiții, reguli europene pentru ceea ce le privește. Dar, pentru a permite flexibilitate națională în implementare, în următorii câțiva ani, următorul mandat va trebui să treacă prin mai multe valuri de simplificare a reglementărilor noastre, fără a elimina nimic din ambițiile noastre și din reperele noastre privind punctele majore pe care le-am decis, ci prin simplificarea implementării și permițându-ne să ne sprijinim mai bine jucătorii economici.

C. Politica industrială: „Made in Europe” în sectoare strategice

A treia condiție a acestui pact de prosperitate este accelerarea politicii industriale. A fost un cuvânt rău, chiar și acum șapte ani, vă amintesc.

În ceea ce privește politica industrială, am spus, acesta nu este chiar obiectivul Europei. Și într-un moment în care mulți revin la un concept – care este și interesant – este politica industrială care răspunde acestuia. Este posibilitatea de a produce peste tot pe pământ european, unde într-un fel, Europa noastră care, bazându-se prea mult pe un model de competitivitate, inclusiv intra-european și un model de concurență, și-a creat propriile dezechilibre și care a creat apoi dezechilibrele demografice experimentate de mulți dintre partenerii noștri.

Cred foarte profund că politica industrială este o piatră de hotar cheie pentru prosperitatea noastră în raport cu lumea exterioară, dar și pentru o bună planificare a teritoriului european. Made in Europe este un subiect de mare convergență franco-germană.

Cancelarul Scholz a cerut acest lucru în timpul discursului său de la Praga în august 2022. A fost în centrul strategiei noastre de 7 ani și se află în centrul acestei strategii de la Versailles pe care am construit-o noi, ca europeni. Această politică industrială, așa cum am făcut-o în ultimii ani prin inovare, de la Chips Act, prin tot ce s-a făcut pe clean tech sau altele, trebuie să aibă obiective de producție pe pământ european, acțiuni de formare, investiții comune, și să consolideze ceea ce avem, deja făcut în sectoare strategice: materii prime strategice, semiconductori, digital, sănătate unde politica europeană. Si aici, este un răspuns la nevoile compatrioților noștri, pentru că tocmai această politică ne va permite să răspundem lipsurilor, a medicamentelor pe care le experimentăm sau la subiectul accesului la pacienți.

Deci, trebuie să continuăm să consolidăm această strategie industrială în aceste sectoare. Metoda funcționează, trebuie să o extindem la sectorul strategic de mâine, fără să așteptăm să se creeze dependențe. Să decidem acum să facem Europa un lider mondial, până în 2030, în 5 dintre cele mai emergente și strategice sectoare:

-inteligența artificială, prin investiții masive în talente, dar și în capacități de calcul. Avem 3% din capacitatea de calcul a lumii. Imaginați-vă, noi europenii, 3%. Deci, este un obiectiv de recuperare, dar trebuie, până în 2030-2035, să trecem la cel puțin 20% dacă vrem să fim jucători credibili;
-calcul cuantic;
-spațiul în care trebuie să consolidăm Ariane 6 și spun asta într-un moment în care auzim atât de multe lucruri. Ariane 6 este condiția accesului european în spațiu. Este o necesitate absolută. Dar avem nevoie, dincolo de NewSpace, de misiuni spațiale la bord, să avem o Europă a ambiției spațiale;
-biotehnologii;
-noi energii: hidrogen, reactor modular și fuziune nucleară.
Uniunea Europeană trebuie să adopte strategii de finanțare dedicate pentru cel puțin aceste cinci sectoare strategice. Pentru aceasta, trebuie să avem instrumentele potrivite. Deci, trebuie să definim, trebuie să investim în aceste sectoare, să acționăm împreună, dar trebuie, așa cum am spus, să avem instrumentele potrivite.

Deci, am început să avem instrumente relevante. Acestea sunt celebrele noastre proiecte importante de interes comun european, IPCEI-urile, producătorii noștri le cunosc bine. Și au fost foarte conciși când am decis, în 2018, cu Germania, să mergem mai departe. Pur și simplu, și aici, trebuie să resincronizăm. Post Inflation Reduction Act și suprainvestiția chineză, nu mai funcționează, pentru că este prea lent, prea incert. Deci, trebuie să inventăm, într-un fel, noi IPCEI-uri. Adică trebuie să dăm vizibilitate producătorilor noștri, să reducem întârzierile cel puțin prin înjumătățirea lor, dar să avem mecanisme la fel de simple precum mecanismele de credit fiscal, dând vizibilitate pe 5 până la 10 ani producătorilor, răspunzând foarte rapid, de la 3 până la 6 luni, și sa reușim în sectoarele cheie care trebuie sprijinite.

Dar putem vedea clar că în sectoare precum medicamentele critice sau chimia, pierdem capacitatea astăzi, deoarece instrumentele noastre nu sunt suficient de rapide, eficiente și vizibile. Dar trebuie să acceptăm și reguli diferite pentru politica industrială și politica de concurență. Trebuie să includem preferințele europene în sectoarele strategice, apărare și spațiu, în tratatele noastre. Pentru că, de fapt, concurenții noștri o au. Au primit-o. Dacă nu există o preferință europeană pentru spațiu, nu va mai exista spațiu. Același lucru este valabil și pentru energia nucleară. Cine a văzut Departamentul American de Apărare sau American Energy finanțând un jucător european emergent? Am văzut multe start-up-uri americane despre care se spune că sunt doar rodul geniului antreprenorial spontan, fiind subvenționate masiv de politica instituțională americană. Să facem același lucru. Suntem în competiție.

Preferința europeană în sectoarele strategice, apărare și spațiu și scutirea de la libera concurență pentru sprijinirea sectoarelor cheie în tranziție, pe inteligența artificială, pe tehnologiile verzi. Acest lucru este esențial. Acesta este singurul lucru care îmi va permite să răspund la suprasubvenția chineză și la suprasubvenția americană.

D. Energie și agricultura

Dintre sectoarele strategice, sunt două despre care vreau să spun câteva cuvinte mai precise, și anume energie și agricultură. Energia, pentru că este, fără îndoială, cea la care am făcut cele mai multe reforme. Dar aici avem nevoie de cele mai fundamentale transformări viitoare. Trebuie să ne asumăm responsabilitatea pentru construirea Europei atomului, presupunând că proiectul Euratom, în plus, este una dintre ambițiile fondatoare ale tratatelor din 1957 Iar provocările sunt majore, dar avem nevoie de ele. Europa, astăzi, în problemele sale de competitivitate a prețurilor are o problemă cu factorul muncă. Prin reformele noastre, încercăm să răspundem la aceasta. Dar având în vedere modelul nostru social, știm că avem limite în acest punct. Avem o problemă cu competitivitatea prețurilor în energie, pentru că avem dependențe și, astăzi, nu producem hidrocarburi fosile. Cu cât facem mai devreme tranziția, cu atât mai repede recâștigăm această competitivitate. Deci, da, energia fără carbon produsă în Europa este cheia reconcilierii climatului, suveranității și creării de locuri de muncă. Și, prin urmare, avem nevoie de o strategie combinată: eficiență energetică, desfășurare de surse regenerabile și desfășurare a energiei nucleare. Acesta este ceea ce va face din Europa o adevărată putere electrică. Și asta e cheia.

Am făcut greșeli în ultimii ani, începând deja să fragmentăm piața europeană de hidrogen sau electricitate. Trebuie să fim absolut pe neutralitatea tehnologică. Practic, trebuie să construim o Europă a liberei circulații a electronilor fără carbon. Îmi pare rău să spun așa, dar exact asta trebuie făcut. Nu contează dacă sunt produse cu energie regenerabilă sau nucleară. Dacă pe pământ european știm să producem electroni fără carbon, este foarte bine, pentru că evităm electronul de carbon și îl evităm pe cel pe care îl importăm. Deci avem nevoie de neutralitate tehnologică, trebuie să ne asumăm responsabilitatea pentru construirea unei capacități mult mai mari din surse regenerabile și nucleare. Trebuie să consolidăm această alianță nucleară pe care am construit-o și care reunește aproximativ cincisprezece state membre, să ne asumăm responsabilitatea pentru această Europă a atomului și să investim în interconexiunile electrice în Europa. Asta e cheia. Pentru ca în toată Europa, producătorii, ca și persoanele fizice, să poată încheia contracte care să aibă vizibilitate și care să asigure furnizarea de energie electrică care va fi la costuri reduse, care va fi produsă pe pământ european și care va fi fără carbon.

Celălalt element strategic sectorial la care am vrut să revin este agricultura. Am vorbit mult despre asta, puțin defensiv, având în vedere furia care s-a exprimat. Dar mânia fermierilor noștri nu a fost mânia împotriva Europei și ei o știu foarte bine, în special în Franța, unde Europa înseamnă aproape 10 miliarde de euro subvenții pentru agricultura noastră, unde este singura piață relevantă, noi care avem și agricultura care este o putere exportatoare. Această mânie a agricultorilor este mânie împotriva supra-reglementării, complexității, standardelor aberante și aplicării proaste a legislației europene și franceze. Deci, este un efort foarte mare depus de premier, miniștri pe această temă pentru a construi o foaie de parcurs – deja ¾ aplicată – care este una de simplificare și care este tocmai una de susținere.

Dar Europa este cheia în chestiuni agricole pentru că și acolo este un subiect al politicii industriale și al suveranității. Am spus-o în perioada Covid.  Nu avem dreptul de a permite dependențelor de alimente să se instaleze. Aveam deja câteva; am început să le reparăm, în special pe proteinele animale, care era o veche alegere geostrategică postbelică, unde am delegat-o într-un fel altor continente. Dar trebuie neapărat să continuăm să ne consolidăm suveranitatea alimentară.

Și este o nebunie – când aud de la atâția colegi – că agricultura este de fiecare dată variabila de ajustare în contractele comerciale. Nu ! Nu ! Trebuie să ne producem hrana, să continuăm să importăm și să exportăm, să o facem într-o manieră deschisă, dar nu trebuie să depindem. În ziua în care sunteți total dependent de proteinele vegetale, în ziua în care sunteți total dependent de o parte din dieta dvs. ca european, noroc bun! Deci, ne vom distra explicând că am recreat suveranitatea asupra semiconductorilor sau a restului. Vă puteți imagina, vom merge înaintea compatrioților noștri și vom spune: am făcut totul bine, pur și simplu ne-am gândit că mâncarea va circula mereu liber. Există și o geopolitică a alimentelor. Și așa, agricultura este o chestiune de suveranitate, de angajare, de producție.

Avem nevoie de o PAC puternică, simplificată, care să reducă complexitatea și sarcina administrativă. Dar avem nevoie pentru agricultura noastră ca și pentru pescuitul nostru, să sprijinim tranzițiile într-un mod durabil, să sprijinim schimbarea practicilor, ieșirea din produsele fitosanitare oriunde există soluții tehnologice, să ne reînnoim flotele de pescuit pentru decarbonizare, așa cum am făcut recent pentru teritoriile noastre de peste mări, dar trebuie foarte clar să apărăm acest sector și să adoptăm o politică de mai bună informare a consumatorilor, sprijin pentru gestionarea precisă a impactului asupra climei și asupra mediului, dar și să ne protejăm producătorii împotriva practicilor neloiale și să îi protejăm cu o implementare adevărată omogenă la nivel european.

Aceasta este ceea ce cerem prin intermediul autorităților europene de sănătate și control, care să evite practicile neloiale între europeni și o adevărată forță vamală europeană care să asigure că produsele pe care le importăm și care uneori sunt doar reetichetate într-un port și apoi se întorc pe piața europeană. Asigurați-vă că au aceleași reguli de producție ca noi.

Aceasta este cheia unei politici industriale ambițioase.

E. O nouă politică comercială

Acest lucru mă conduce la al patrulea aspect al acestui pact de prosperitate: este revizuirea politicii noastre comerciale. Și aici este, fără îndoială, una dintre cele mai fundamentale schimbări de paradigmă, în ochii mei. Deschidere, da, dar apărându-ne interesele și – așa cum am spus – asta nu poate funcționa dacă suntem singurii din lume care respectăm regulile comerciale așa cum au fost scrise acum 15 ani. Dacă chinezii și americanii nu le mai respectă prin supra-subvenționarea sectoarelor critice, nu putem fi singurii care să facă acest lucru. Nu va merge. Și în plus, nu funcționează. Și în acest sens suntem și prea naivi sau cu o cultură prea slabă.

Avem o pârghie reală. Suntem o piață de 450 de milioane de consumatori. Este o forță imensă. Și, prin urmare, trebuie să ne protejăm sănătatea prin aplicarea strictă a standardelor noastre de sănătate. Trebuie să ne protejăm modelul social, implicând și standardele noastre sociale. Și trebuie să ne protejăm ambițiile climatice apărând standardele noastre de mediu. Altfel, vom inventa un continent care supra-constrânge producătorii pe solul său și, prin politica sa comercială, ridică constrângerile asupra produselor pe care le importă. Este uimitor. Vom deveni o piață de consum în care nu vor mai exista producători care să ne îndeplinească obiectivele și care, prin dependențele astfel create, vor fi nevoiți să consume produse care nu ne respectă standardele. Asta e realitatea.

Deci, dacă vrem să fim consecvenți cu ambițiile noastre, trebuie să ne reajustăm foarte bine politica comercială.

Am început să o facem: CETA, pe care l-am încheiat cu canadienii, prin munca pe care am făcut-o, prin tocmai ceea ce am ajustat, este un acord bun. Spun asta pentru că nu trebuie să cedăm la nicio demagogie. Și sunt întristat de ceea ce am văzut, inclusiv în dezbaterea franceză din ultimele săptămâni: nu trebuie să cădem spre respingerea oricărui acord comercial pentru că acolo, succes, demagogie binevenită! Toți cei care ne explică că…comerțul este rău vor merge și vor explica tuturor fermierilor noștri că ei câștigă cu CETA împotriva Canadei. Și de ce câștigăm cu CETA? Pentru că tocmai, am pus clauze în oglindă, pentru că tocmai, este un acord comercial de nouă generație care permite producătorilor noștri de brânză și lapte să exporte în Canada, dar care, acolo unde existau standarde diferite la carne, a evitat importul tocmai a acestei cărni care nu a respectat standardele europene.

Dar nu suntem pentru închidere. Închiderea ar scădea pentru producătorii, fermierii și producătorii europeni. Suntem pentru o concurență loială și, prin urmare, o politică comercială revizuită, așa cum am făcut, din nou, cu Noua Zeelandă. Acordurile comerciale moderne și echitabile sunt acelea în care respectarea Acordului de la Paris privind Clima este o clauză esențială, care includ clauze puternice privind condițiile de producție a anumitor bunuri sensibile, în special a produselor agricole. Care este toată diferența, în special cu proiectul de acord de generație mai veche a Mercosur, așa cum a fost negociat până acum.

Trebuie să sistematizăm utilizarea instrumentelor de concurență loială. Trebuie să includem clauze oglindă în acordurile noastre comerciale. Trebuie să lansăm o strategie majoră de reciprocitate pentru a impune măsuri oglindă în noile standarde europene și a revizui standardele existente. Procedând astfel, trebuie să arătăm, de asemenea, amprenta de carbon a produselor, astfel încât acestea să fie cunoscute consumatorilor, care vor realiza apoi că Made in Europe este aproape întotdeauna mai bun pentru planetă. Și să fim clari, dacă un bun nu îndeplinește standardele cheie, atunci nu ar trebui să poată intra pe pământul UE de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat.

Reguli clare, control clar și cu forțele vamale comune. Aceasta este politica comercială care este singura credibilă și care, și aici, reprezintă într-un fel o justă protecție a granițelor noastre și a producătorilor noștri pentru a nu ceda, altfel, dezindustrializării. Taxa de frontieră pe carbon este un instrument care deschide calea și trebuie să o extindem, să o completăm, să o îmbunătățim astfel încât să nu poată fi ocolită și să afecteze produsele procesate.

În cele din urmă, trebuie să ne consolidăm instrumentele de securitate economică. Aceasta este ceea ce am discutat alături de prim-ministrul Rutte la Haga, adică securitatea locurilor de muncă, a afacerilor noastre, a creației noastre. Ne protejăm mai bine proprietatea industrială și intelectuală, filtram mai bine investițiile extraeuropene în sectoare sensibile, ne protejăm mai bine împotriva atacurilor fizice, de exemplu, împotriva cablurilor noastre submarine și a telecomunicațiilor, sau, de asemenea, a constelațiilor noastre de sateliți europeni precum Galileo, Copernicus sau IRIS de mâine. Securitatea economică se află, de asemenea, în centrul acestei strategii comerciale.

F. Investiții pentru inovare, cercetare, competitivitate

Al cincilea pilon al acestei prosperități comune este bătălia pentru inovare și cercetare. Într-adevăr, trebuie să avem înainte de toate o obsesie care este aceea a productivității. Și pentru asta, trebuie să fii o mare putere de inovare și cercetare.

Deci, pentru multe dintre țările noastre – vorbesc în acest loc al cunoașterii – suntem deja o astfel de putere, dar trebuie să pregătim și mai multe talente, trebuie mai presus de toate să le păstrăm în laboratoarele noastre, universitățile noastre, centrele noastre majore și atrage pe alții. Și trebuie văzut, în acest sens, riscurile există, concurența americană, dar și competiția asiatică este acolo.

Pentru a face acest lucru, trebuie să reafirmăm obiectivul de 3% din PIB-ul european dedicat cercetării. El are prioritate. Noi, francezii, am reinvestit, dar mai trebuie să continuăm efortul, în ceea ce privește finanțarea publică, dar mai ales finanțarea privată, cu cercetări suplimentare în parteneriat. Dar peste tot în Europa, acum trebuie să ne consolidăm și să arătăm că este un element cheie al acestui pact de prosperitate. Programul Orizont Europa, pe care cercetătorii noștri îl cunosc bine, trebuie consolidat prin concentrarea pe cele mai eficiente programe, în special pe Consiliul European pentru Cercetare.

Schimbarea paradigmei în acest domeniu înseamnă și a îndrăzni să-ți asume din nou riscuri. Consiliul European pentru Inovare a făcut posibilă atingerea unor noi etape în ultimii ani, dar trebuie să mergem mult mai departe în ceea ce privește inovațiile perturbatoare. Și trebuie să ne asumăm responsabilitatea să mergem până la această DARPA europeană cu care nu suntem încă pe deplin echipați, dar care, cu cele mai bune echipe științifice din fiecare disciplină – asumându-și riscuri, și deci, pierderi de capital atunci când proiectele nu funcționează, pentru că aceasta este însăși cheia proiectelor de cercetare perturbatoare – ei bine, să presupunem că suntem un continent care investește în inovarea perturbatoare și cea mai avansată cercetare fundamentală.

Prin aceste descoperiri, de fapt, computerele cuantice, materialele de mâine, cipurile electronice, bateriile de consum redus vor putea repoziționa Europa pe harta geopolitică a creșterii. Și fie că este vorba despre eliberarea de produse fitosanitare, fie că este vorba tocmai de răspunsul la acest obiectiv de sănătate și, prin urmare, de legătura cu mediul sănătății umane, fie că este vorba de oferirea unui răspuns real cu un plan european de cercetare și investiții pentru tratamente împotriva cancerului, Boala Alzheimer și bolile neuro-degenerative sau bolile rare și orfane, Europa este la scara potrivită pe aceste subiecte majore de cercetare, reinvestire și programe comune.

Prin urmare, avem nevoie de obiective clare și ambițioase, iar cheia este formarea și capacitatea de a ne reține și atrage talentele. Am vorbit mult despre resurse rare, materiale critice, dar, fără îndoială, mâine chiar mai mult decât astăzi, cea mai rară resursă este capitalul uman, talentele. Și de aceea această politică de formare, cercetare și învățământ superior este absolut decisivă pentru Europa noastră.

Evident, trebuie să fie însoțită și de o politică de desfășurare și dezvoltare a start-up-urilor noastre, cu ceea ce am început să lansăm, cu Scale-up Europe, talent, capital pentru a fi tocmai un continent al inovației.

G. O Uniune de Economii și Investiții

Iar ultima condiție a acestui pact de prosperitate este tocmai capacitatea de a investi – îmi pare rău să spun așa – bani. Da, astăzi în Europa avem reguli ale jocului care nu mai sunt potrivite pentru că dacă luăm apărarea și securitatea, inteligența artificială, decarbonizarea economiilor noastre și tehnologia curată, avem un zid al „investițiilor”.

Deci toate cifrele au fost articulate conform rapoartelor. În cele din urmă, am citit toate rapoartele, mă uit la ce scriu dl Letta, dl Draghi, ce a putut să scrie comisia, există un consens. Toată lumea spune: avem între 650 și 1.000 de miliarde mai mult pe an. Este mult și nu putem amâna această investiție. Pentru că nu ne putem amâna securitatea până mâine. Nu vom plânge pentru laptele vărsat. Nu putem amâna aceste investiții până mâine pentru că se fac acum și acolo se iau sau nu decizii de investiții. Deci, acum, în acest deceniu, trebuie să facem această investiție masivă – și suntem în spatele Statelor Unite și Chinei.

Deci, această investiție masivă trebuie să implice cumva și o schimbare de paradigmă în regulile noastre colective.

Există un prim lucru care mi se pare depășit: nu putem avea o politică monetară al cărui singur obiectiv este o țintă de inflație, mai mult într-un mediu economic în care decarbonizarea este un factor de creștere a prețurilor structurale. Trebuie să ridicăm dezbaterea teoretică și politică despre cum să integrăm în obiectivele Băncii Centrale Europene cel puțin un obiectiv de creștere, sau chiar un obiectiv de decarbonizare, în orice caz un obiectiv climatic pentru economiile noastre. Este absolut esențial.

Al doilea lucru este că, evident, trebuie să ne creștem capacitățile de investiții comune. Trebuie, așa cum am spus, să investim câteva sute de miliarde de euro în plus pe an. Deci, răspunsul pe care l-am avut, în rândul europenilor în ultimii ani, a fost să oferim flexibilități naționale: ajutor de stat. Acesta nu este un răspuns durabil, deoarece fragmentează piața unică. Contrazice ce v-am spus mai devreme. Avem nevoie de capacitate comună și, prin urmare, avem nevoie din nou de un șoc investițional comun, un plan major de investiții bugetare colective. Acestea sunt subvenții de care avem nevoie.

Deci, nu vreau să anticipez lucrurile aici și vreau să fie de acord cu toți partenerii noștri. Este aceasta o capacitate comună de împrumut? Se folosesc mecanisme care există astăzi, mecanisme europene de stabilitate sau altele? Dar, în cele din urmă, trebuie să reușim să dublăm capacitatea de acțiune financiară a Europei noastre, cel puțin să o dublăm în termeni bugetari.

Avem nevoie de acest șoc investițional public pentru a investi bani publici în aceste sectoare, ceea ce va necesita redeschiderea problemei foarte delicate a resurselor proprii ale Uniunii. Sunt în favoarea ei și cred că trebuie să avem resurse proprii suplimentare fără a împovăra niciodată cetățenii europeni: taxa pe carbon la frontiere, veniturile din sistemul european de comercializare a carbonului, impozitarea tranzacțiilor financiare așa cum face Franța, impozitarea profiturilor multinaționalelor acolo unde se află. realizează și utilizează resurse din ETIAS, taxa plătită de resortisanții non-UE atunci când intră pe teritoriul Uniunii. Există o mulțime de resurse proprii, care nu afectează cetățenii europeni, care urmează să fie utilizate pentru acest buget.

Și apoi, dincolo de politica monetară, dincolo de politica noastră bugetară comună, care trebuie să fie mult mai ambițioasă și mai puternică prin acest plan suplimentar de 1.000 de miliarde, trebuie să mobilizăm în continuare investițiile private și capacitățile noastre de finanțare. Europa noastră are două defecte principale. Aș spune chiar trei.

Primul este că economisește mult. Acumulăm economii. Suntem un continent foarte bogat, avem jucători foarte competitivi. Dar pentru că sistemul nostru de piață de capital nu este integrat, aceste economii nu sunt direcționate către sectoarele și locurile potrivite. Primul defect.

Al doilea defect: nu ne asumăm suficient riscurile. Pentru că avem o economie care este foarte intermediată, 75% trece prin bănci și asigurări și le-am stabilit reguli care nu le permit să se bazeze pe capital propriu și risc.

Al treilea defect: în fiecare an, economiile noastre, în jur de 300 de miliarde de euro pe an, merg la finanțarea americanilor. În orice caz, non-europenii și mai ales americanii, fie că este vorba de obligațiuni de trezorerie sau de risc de capital. Aceasta este o aberație. Și, prin urmare, trebuie să răspundem la aceste 3 aberații, prin a avea o piață reală de economii și investiții, adică să reușim să creăm elementele de solidaritate astfel încât să funcționeze, ca investițiile noastre de fonduri, ca toți jucătorii noștri de pe piața de capital să circule. economii astfel încât acestea să fie bine alocate în economia noastră.

Deci, încercăm să mergem înainte. Am început. Și cred că trebuie să ne acordăm 12 luni, nu mai mult, pentru că am promis asta de prea mulți ani. Și în 12 luni, reușim să construim un sistem cu supraveghere unică, reguli comune privind falimentul și elemente de convergență fiscală pentru a construi un sistem destul de comparabil cu ceea ce am făcut în domeniul supravegherii bancare. Fie, așa cum propun unii, poate că este necesar să proiectăm un sistem așa cum am făcut noi pentru competiție, care să ne permită să avem sisteme de evocare mai flexibile, dar care să ne permită să avem unire și în orice caz să creăm trafic. Nu vreau să anticipez soluția tehnică, dar trebuie să creăm această uniune esențială pentru a putea circula capitalul.

În al doilea rând, trebuie, și aici, să revizuim cererea, deoarece este alcătuită din Basel și Solvency. Nu putem fi singura zonă economică din lume care o aplică. Americanii, care au fost sursa crizei financiare din 2008-2010, au ales să nu o aplice actorilor lor. Nu sunt pentru înlăturarea totul, nu sunt pentru redescoperirea unei culturi a iresponsabilității financiare. Sunt doar în favoarea reintroducerii unei culturi a riscului în gestionarea economiilor noastre. Dacă nu există o cultură a riscului, nu poate fi investiție în cercetare, în inovare, în start-up-uri, în companiile noastre. Și apoi, sunt în favoarea instalării și aici de produse, soluții europene, astfel încât economiile noastre să poată merge spre finanțarea economiei noastre. O adevărată piață unică, o uniune a economiilor și a investițiilor, o relaxare a regulilor care alungă riscul și produse europene care ne permit să evităm acest zbor

Ați înțeles, ceea ce desenez aici este cu adevărat un nou model de creștere, de prosperitate care necesită simplificare: asumarea unei politici de decarbonizare industrială masivă, o schimbare profundă în politica noastră industrială, competitivă și comercială, mai presus de toate politica ambițioasă de cercetare a inovației și această schimbare a paradigmei noastre monetare, bugetare și financiare.

Deci, ca să închei, de ce să faci toate astea? Am spus la început că Europa noastră ar putea muri. Poate muri dacă nu își menține limitele. Nu știe să răspundă la riscurile externe din punct de vedere al securității. Ea poate muri dacă începe să depindă de alții. Nu poate produce pentru a-și crea bogăția și a redistribui. Dar ea se află într-un moment în care poate muri de la sine. Pentru că redescoperim un timp pe care Europa noastră l-a cunoscut. Peter Sloterdijk o descrie foarte bine în conferințele pe care le ține la Collège de France, cu acel pesimism ușor ironic pe care îl cunoaștem, spunând că găsim aceste momente când Europa se gândește la declinul ei, se îndoiește de ea însăși.

Încă o dată, Europa noastră nu se iubește pe sine. Când vedem tot ce a făcut ea și ce îi datorăm, este ciudat, dar așa stau lucrurile. Ar fi prea lung aici să spunem că există, de fapt, în Europa noastră, structural, întotdeauna această îndoială despre sine.

continentul, civilizația care, fără îndoială, a inventat îndoiala și auto-interesarea, cultura confesiunii și cred că el însuși va reveni la aceasta în conferințele sale. Și ne confruntăm și cu îndoieli, deoarece democrația noastră este perturbată, așa cum am spus mai devreme în aceste reguli, deoarece declinul nostru demografic este o sursă de îngrijorare foarte profundă. Deci riscul pentru Europa noastră ar fi, într-un fel, să ne obișnuim cu această depreciere.

3. Europa umanistă

De aceea, ceea ce vreau să vă propun astăzi, într-un fel promisiunea pe care aș dori să o sigilez, este să încercăm în continuare să apărăm acest umanism european care ne leagă. Dacă vrem să ne protejăm granițele, dacă vrem să rămânem un continent puternic, care produce și creează, tot pentru că nu suntem ca ceilalți. Nu trebuie să uităm niciodată. Nu suntem ca ceilalți.

Camus avea această frază magnifică în Scrisorile sale către un prieten german: „Europa noastră este o aventură comună pe care continuăm să o facem în ciuda ta în vântul inteligenței”. Aceasta este Europa. Este o aventură pe care continuăm să o facem, în ciuda tuturor celor care se îndoiesc, în vântul inteligenței. Ce înseamnă ? Aceasta înseamnă că a fi european nu înseamnă doar a trăi într-un ținut, de la Marea Baltică la Marea Mediterană sau de la Atlantic la Marea Neagră. Este să apărăm o anumită idee despre om care plasează individul liber, rațional și iluminat mai presus de orice. Și înseamnă că de la Paris la Varșovia și de la Lisabona la Odessa, avem o relație unică cu libertatea și dreptatea. Întotdeauna am ales să punem Omul în sens generic, mai presus de orice. Și de la Renaștere până la Iluminism până la sfârșitul totalitarismului, aceasta este ceea ce a constituit Europa.

Este alegerea repetată constant care ne diferențiază de ceilalți. Nu este o alegere naivă să ne delegăm viețile unor mari jucători industriali sub pretextul că sunt prea puternici. Acest lucru nu este în concordanță cu alegerea europeană și cu umanismul european. Este o alegere care refuză să ne delegăm viețile unor puteri de control de stat care nu respectă libertatea individului rațional. Este o încredere în individul liber, înzestrat cu rațiune. Este încrederea în cunoaștere, libertate, cultură. Este o tensiune constantă între tradiție și permanență și modernitate. Este un dezechilibru, fiind european și asta trebuie să apărăm. Acest umanism atât de fragil, dar care ne deosebește de ceilalți. Și aici vreau să pled că asta se întâmplă acum. Trebuie să o apărăm pentru că, așa cum am spus, democrația liberală nu este un dat. Spun asta în această zi foarte importantă și am un gând pentru prietenii noștri portughezi, la 50 de ani după Revoluția Garoafelor.

Libertatea este cucerită. Peste tot pe continentul nostru a fost construit prin bătălii, inclusiv până la începutul acestui secol. Să nu uităm niciodată, nu este un dat. Interzice să rămâi leneș. De aceea trebuie să apărăm în continuare ceea ce constituie statul de drept: separarea puterilor, drepturile opozițiilor și minorităților, justiția independentă, presa liberă, universitățile autonome și libertatea academică. Este refuzat în prea multe țări europene. Acesta este motivul pentru care apăr aici condiționalitatea bugetară legată de statul de drept în plata fondurilor Uniunii. Și trebuie să-l întărim în continuare cu proceduri de raportare și sancționare atunci când există încălcări grave. Europa nu este o fereastră în care suntem de acord, într-un fel, să alegem principiile.

De aceea, trebuie să ne consolidăm capacitatea de a lupta împotriva ingerințelor și a propagandei, în special în aceste perioade electorale. Prietenii noștri cehi au trăit-o, prietenii noștri belgieni au denunțat-o, dar astăzi avem o revenire pe pământul nostru prin canalele de televiziune, prin rețelele de socializare, prin folosirea unei forme de naivitate a regulilor noastre care au fost făcute pentru actori care au respectat, în unele cazuri. fel, civilitate democratică. Dar există o revenire a propagandei, a informațiilor false care zguduie democrațiile noastre liberale și pledează pentru un alt model. Pe acest subiect, trebuie să luptăm împotriva lor, să impunem transparență deplină și mai ales să interzicem acest conținut atunci când destabilizam alegerile. Cu toate acestea, există toate motivele pentru a fi optimist. Când vedem Polonia care, în urmă cu doar câteva luni, când unii ne spuneau că totul s-a hotărât, nu numai că a cunoscut cea mai mare participare din istoria sa la un vot democratic, ci și-a ales din nou un partid patriotic și care apără democrația liberală. . Așadar, trebuie să ducem această luptă pentru democrația liberală, pentru deschiderea politică peste tot pe pământ european și să încercăm pe cât posibil să o europenizăm. Nu vreau să mai fiu aici. În cadrul concluziilor Conferinței privind Viitorul Europei, am apărat participarea cetățenilor, panelurile cetățenești, inițiativa cetățenilor europeni, referendumurile europene. Cred că trebuie să dezvoltăm aceste inițiative în rândul europenilor și sunt esențiale pentru a da mai multă vigoare unui demos european. Și să permită și aceste liste transnaționale care sunt pur și simplu posibilitatea de a avea, la momentul alegerilor europene, o adevărată dezbatere democratică europeană. Uită-te la alegerile pe care le avem astăzi, toate sunt alegeri naționale. Asta e realitatea. Pentru că nu avem o listă pe teritoriul european. Această idee, deocamdată, nu a stârnit, dacă pot să spun așa, unanimitatea, să fim modești, a partenerilor noștri. Dar cheia este că nu putem avea un continent, organisme care decid din ce în ce mai mult, cu o participare democratică care rămâne la nivelul anului 1979. De asemenea, avem nevoie de îndrăzneală pentru mai multă democrație europeană și vom fi însoțiți și de reguli revizuite. Și aici există un acord franco-german foarte puternic de a trece la majoritate calificată în materie de politică externă și fiscalitate, asta face parte din reformele esențiale, chiar dacă ar trebui să mergem mult mai departe pe acest subiect, dar nu voi te împovărează astăzi.

Mai presus de toate, așa cum spuneam, a apăra acest umanism european înseamnă a considera că dincolo de instituțiile noastre, această democrație liberală pe care o prețuim, pe care trebuie să o apărăm și să o consolidăm. Miza în Europa noastră este formarea cetățenilor prin cunoaștere, cultură și știință. A fi european înseamnă a crede că nu există nimic mai important, de fapt, decât a fi un individ liber, înzestrat cu rațiune și cine știe. Și într-un moment în care vedem scepticismul, conspirația, îndoielile cu privire la știință și autoritatea discursului științific reapar, avem responsabilitatea ca europeni de a o apăra, de a o preda, de a apăra și o știință liberă și deschisă, de a împărtăși. Vom conduce această luptă la nivel internațional, dar trebuie să întărim și instrumentele. Acum 7 ani, am propus alianțe universitare, peste cincizeci au fost create datorită președinților de universități, studenților și profesorilor și vreau să vă mulțumesc pentru asta. Face posibilă structurarea circulației cunoștințelor și a schimburilor. Trebuie să trecem la o a doua etapă: să consolidăm finanțarea, dar să consolidăm integrarea acestora și să trecem către diplome europene pe deplin comune. Excelența europeană constă și în know-how. Acesta este motivul pentru care trebuie să creștem programul Erasmus pentru ucenicie și formare profesională de zece ori, cu un obiectiv de cel puțin 15% din ucenici în mobilitatea europeană până în 2030.

Transmite, de asemenea, prin crearea de alianțe ale muzeelor ​​europene și alianțe ale bibliotecilor europene pentru a facilita parteneriatele, încurajarea digitalizării, îmbunătățirea circulației și accesul la opere și cărți în Europa. Transmiterea acestui spirit european înseamnă și răspândirea unei imaginații comune. Și, ca atare, sper că vom face din ARTE, principala platformă audiovizuală europeană, platforma pentru toți europenii, care poate oferi și mai mult decât în ​​prezent conținut de calitate distribuit în toate limbile în toată Europa. Să promovăm bogăția moștenirii noastre culturale europene, să promovăm învățarea limbilor europene și să ne apărăm modelul de protecție a dreptului de autor și de finanțare a creației artistice, așa cum ne-am consolidat în ultimii ani. Transmiterea spiritului european către tinerele generații înseamnă și să le oferim oportunitatea de a experimenta continentul nostru cu sensibilitate, adică de a călători și de a face schimb. Deci, dincolo de Erasmus și de Erasmus de învățare, într-un mod foarte concret, așa cum a subliniat foarte bine Enrico Letta în raportul său, este să poți călători cu trenul peste tot în Europa. Capitalele noastre nu sunt încă conectate corespunzător. Interrail Pass este un succes. Trebuie să se bazeze acum pe o Europă a trenurilor care este atât un proiect de legătură cât și un proiect cultural, adică un proiect de circulație a studenților, tinerilor, cunoștințelor între capitale. Și din partea mea, aș vrea să se bazeze pe o europenizare a Culture Pass, care nu este o invenție franceză. Știți, totuși, cât de mult ne place să fim șovini, dar care este o invenție a Italiei lui Matteo RENZI pe care am copiat-o. Am încercat să o îmbunătățim, ne-au urmat alții și asta este Europa, este vorba de a ne inspira din exemple bune. Dar acum, trebuie să o generalizăm pentru că acest Culture Pass permite acces excelent pentru cei mai tineri și pentru multe familii.

Vedeți, ne-am asumat încă multă ambiție în această Europă a cunoașterii, a culturii, a inteligenței. Dar trebuie să o apărăm și în momentul în care trăim. Pentru că suntem astăzi aici, în această universitate, într-un loc fizic în care putem face schimb sub auspiciile unor minți mari, într-un timp și o civilizație care ne este familiară, dar nimeni nu poate ignora că viața noastră de astăzi este trecută într-un alt spațiu. , cel al copiilor noștri și al adolescenților noștri și mai mult, acest spațiu digital.

Iar noi europenii nu avem control asupra acestui lucru. Și în acest spațiu, în primul rând, nu producem suficient conținut – asta face parte din ambiția pe care o menționez acolo și pe care o apăr – dar nici măcar nu mai determinăm regulile. Și este o schimbare profundă, antropologică, civilizațională. Când astăzi copiii petrec ore întregi în fața ecranelor, când adolescenții se deschid către cultură, către viața intimă, către viața emoțională prin aceste ecrane și conținutul la care pot fi expuși; când dezbaterea democratică este structurată în acest spațiu, acest spațiu digital pe care îl locuim și care este, practic, spațiul pe care îl locuim cel mai mult în timpul vieții noastre de azi, suntem serioși, noi europenii, să-l delegam altora? Nu.

Și intenționat, vă spun că este o luptă culturală și civilizațională. Pentru că aici intervine cu adevărat democrația noastră; pentru că acolo se formează opinia noastră publică. O democrație în care votul este gratuit este grozavă. Dar, în sfârșit, dacă acest vot este influențat, dacă conștiințe sunt distorsionate, dacă alegerile sunt transformate de direcțiile făcute de unul sau altul, ce democrație avem? Și așa, vă spun foarte cu putere: acesta nu este un subiect tehnic, nu este un subiect de politică publică. Capacitatea de a crea ordine publică, democratică, digitală este o chestiune de supraviețuire pentru noi.

Este o chestiune de supraviețuire să ne apărăm, tocmai, umanismul. Pentru că astăzi, ai, practic, două modele care sunt esențiale. Aveți un model anglo-saxon care, de fapt, este cel care alege să delege acest spațiu de locuit unor alegeri private: vom evolua, dar avem încredere. Sunt aceste companii mari care au rețele sociale, platforme; au algoritmi, unde totul pare foarte complicat, dar nouă, consumatorilor, ne place, pare eficient. Dar este o alegere care pune cetățenii într-o situație de inferioritate față de consumatori. Apoi, ai o altă opțiune, cea a controlului, adică în fața acestei tulburări, a acestei anomii, suntem în control. Recuperarea statului, cea a Chinei, dar și a mai multor puteri autoritare care se îndreaptă spre acest model.

Modelul umanist, cel pe care Europa trebuie să-l dezvolte – și poate exista doar în Europa – este un model care creează o ordine democratică, adică transparentă, loială, unde dezbatem regulile și unde le alegem. De aceea vreau să apăr o Europă a majorității digitale la 15 ani. Înainte de vârsta de 15 ani, trebuie să existe controlul parental asupra accesului la acest spațiu digital, pentru că este accesul, dacă nu controlăm conținutul, care este rodul tuturor riscurilor și distorsiunilor minții, care justifică toată ura.

Trebuie, așa cum facem pentru copiii noștri, să spun asta cu mult bun simț. Își trimite cineva copilul în junglă la 5 ani, 10 ani, 12 ani? Nimeni, cred, în mintea lor bună. Îl protejăm în familie; îl însoțim la ușile școlii, apoi la facultate și îl predăm unor oameni de încredere care îl vor educa. Vom organiza apoi activități, când vom putea, pentru ca el să învețe mai multe și să se emancipeze. Și astăzi, câteva ore pe zi, deschidem ușa junglei. Și același lucru este pradă hărțuirii cibernetice; și același lucru poate fi pradă conținutului pornografic, criminalității copiilor. Gata, acest spațiu pentru că nu este reglementat și pentru că nici nu este moderat. Vrei să-ți spun câți moderatori în limba franceză are fiecare dintre aceste platforme și rețele? Nici măcar zece pentru unii. Așadar, trebuie să recâștigăm controlul asupra vieții copiilor și adolescenților noștri europeni și să impunem majoritatea digitală la 15 ani, nu înainte, și să impunem platformelor moderarea sau închiderea anumitor site-uri.

Și atunci, cu mult mai ardoare, trebuie să re-civilizăm acest spațiu digital. Acolo unde interzicem replicile rasiste, replicile antisemite, discursurile instigatoare la ură, trebuie, cu aceeași forță, să le interzicem în spațiul digital unde prezumția de anonimat duce la dezinhibarea urii. Este o luptă civilizațională și democratică. Trebuie să o conducem ca europeni. Este esențial, și am pus-o acolo, în centrul acestei bătălii pe care trebuie să o ducem.

Și apoi, umanismul nostru european este, evident, și un umanism al demnității și justiției. Iubim libertatea, cunoașterea, dar avem acest gust unic pentru dreptate și egalitate. Ceea ce ne diferențiază de alte continente.

Egalitatea între femei și bărbați se află în centrul acestui proiect. Cu Europa, am realizat multe în ceea ce privește echilibrul dintre viața profesională și viața privată pentru părinți, îngrijitorii, transparența remunerației, paritatea etc. Astăzi sper să mergem mai departe, incluzând, așa cum am făcut în Constituția noastră, dreptul la întreruperea voluntară a sarcinii în Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene. Pentru că egalitatea între femei și bărbați se află în centrul acestui proiect umanist, ea se află tocmai în centrul a ceea ce face Europa.

Această Europă este construită și pe coeziunea socială, adică pe dorința de a construi coeziunea în societatea noastră. Fidel moștenirii lui Jacques Delors, a programului său european de ajutor pentru cei mai defavorizați, îmi propun crearea unui Program European de Solidaritate care, pe baza Fondului Social European, va sprijini inițiativele statelor membre împotriva oricărei precarități și va face este posibil să sprijinim social tranzițiile pe care le implementăm.

Prin urmare, Europa trebuie să se doteze și cu noi instrumente pentru a sprijini oamenii și teritoriile în această tranziție socială; acest lucru este esențial. Să protejăm, să sprijinim europenii cu această politică a justiției și a garanției unei Europe, care să le permită să-și exercite toate drepturile: libera circulație, accesibilitate, lupta împotriva discriminării și să meargă înainte.

Și când vorbim despre justiție, nu voi pune aici dezbaterea pe care o simt vie despre impozitarea veniturilor – pentru că este o dezbatere bună când vedem acumularea de avere în globalizarea pe care o trăim – dar convingerea mea este că nu este o dezbatere pe care trebuie să o aducem la scară europeană, este o dezbatere pe care trebuie să o aducem la scară internațională, așa cum am făcut cu privire la impozitul minim și așa cum a reușit Franța să o ducă. Iată de ce, împreună cu președintele Lula, am construit, în G20, această alianță pentru impozitarea veniturilor foarte mari și tocmai în G20, la o scară care este cea a OCDE extinsă, trebuie să conducem această luptă existențială. .

Practic, acest umanism european, această „anumită idee a Europei” despre care vorbea George Steiner, este alcătuită din lucruri foarte sensibile: această idee a libertății statului de drept, această dorință de a păstra cunoștințele, cultura, această relație cu egalitatea despre care vorbeam.

Europa își spune cuvântul continuând să apere cultura noastră, transmiterea ei, așa cum am menționat, apărând singularitatea ei, a dialogului dintre universitățile sale, locurile sale de convivialitate, cafenelele, dar fiind și această bucată de pământ. care decide să-și protejeze peisajele. Și cred că ambiția pe care trebuie să o avem și pe care am început să o avem pentru pădurile noastre, mările și oceanele noastre, ar trebui gândită ca atare. Nu este o formă de moft, de modernist fără trup care ar vrea să pună ecologia peste tot, pentru că uneori, aud caricatura. Nu ! A ne proteja pădurile, a ne proteja biodiversitatea, a ne proteja mările și oceanele, înseamnă doar a măsura, noi umaniștii europeni, că știm să numărăm până la trei: generația de dinainte, cea de după și a noastră; și că Europa noastră este o comoară pe care am primit-o ca moștenire și pe care o vom transmite mai departe. Și că tot ceea ce tocmai am spus nu se poate face prin eliminarea resurselor naturale care nu sunt înlocuite și de aceea ambiția pentru biodiversitate, ambiția de a ne proteja pădurile, oceanele și tot ceea ce va trebui să dezvoltăm în politicile care urmează să fie implementată pentru Europa noastră, este o ambiție care este înainte de toate umanistă.

Spun asta și pentru că nu sunt dintre cei care cred că natura are drepturi superioare omului. Și este un umanism european care, în ochii mei, își asumă responsabilitatea de a proteja natura pentru că face parte din echilibrul nostru și din ceea ce ni s-a transmis, dar de a face acest lucru ca umaniști pentru noi și copiii noștri.

*
Doamnelor și domnilor, am trecut prea mult timp, îmi dau seama, dar mai sunt atâtea de spus. Și știu foarte bine că la finalul acestui discurs, unii mă vor critica că nu am vorbit suficient despre continentul african, cartierul nostru, reforma tratatelor, modernizarea acestora din urmă și tot ce nu am spus.

Europa este o conversație care nu se termină niciodată. Și este un proiect, în plus, care nu are limite. Din punct de vedere filozofic, civilizațional, este adevărat. Să nu uităm niciodată că răpirea Europei a avut loc pe terenuri presupuse asiatice de către un zeu grec. Există o formă de ambiguitate și de aceea nu se termină.

Chiar aici, la Sorbona, Ernest Renan s-a întrebat ce este o națiune.

Și a venit momentul ca Europa să se întrebe ce intenționează să devină.

În ochii mei, a vorbi despre Europa înseamnă mereu a vorbi despre Franța. Dar înțelegeți, trăim un moment decisiv. Europa noastră poate muri, v-am spus, și poate muri printr-o formă de șmecherie istorică. Ea a făcut o mulțime de lucruri în ultimele decenii; este că, într-un fel, ideile europene au câștigat lupta gramsciană; este că toate naționalismele din Europa nu mai îndrăznesc să spună că vor părăsi euro și Europa. Dar toți ne-au obișnuit cu un discurs care este „da-dar”, și anume: „Voi pune în buzunar tot ce a făcut Europa, dar o voi simplifica, dar o voi face fără să respect regulile, dar o voi face practic, încălcându-i-i fundamentele.” Practic, nu mai sugerează părăsirea clădirii sau dărâmarea acesteia; propun doar să nu mai aibă reguli de coproprietate, să nu mai investească, să nu mai plătească chiria. Și ei spun: va funcționa. Și riscul este ca toți ceilalți să devină timizi spunând: „naționaliștii, anti-europenii sunt foarte puternici peste tot în țările noastre”. E normal, există frică, există furie în momentele de șoc pe care le trăim, tocmai pentru că compatrioții noștri, din toată Europa, simt că am putea muri sau am putea dispărea.

Răspunsul nu este în timiditate, ci în îndrăzneală. Răspunsul nu constă în a spune: „se urcă peste tot” și a ne spune: „avem de ales”. Anul acesta, britanicii își vor alege viitorul, americanii își vor alege viitorul; pe 9 iunie, și europenii.

Dar alegerea nu este să facem așa cum am făcut întotdeauna, nu este doar să ne adaptăm. Este vorba despre asumarea unor noi paradigme. Așadar, știu bine, după Voltaire, e greu să fii optimist – poate chiar pentru unii este o chestiune de credibilitate – știu asta. Dar este o formă de optimism, de voință.

Da, cred că putem recâștiga controlul asupra vieților noastre, asupra destinului nostru, prin puterea, prosperitatea și umanismul Europei noastre. Și, practic, într-un moment în care vremurile sunt incerte, să repet, fără a o cita bine, ceea ce a spus Hannah Arendt în The Condition of Modern Man: cel mai bun mod de a cunoaște viitorul când evenimentele revin, când Neașteptat este acolo, cea mai bună cale. a cunoaște viitorul înseamnă a face promisiuni pe care le respectăm.

Ei bine, ceea ce vă propun este, cu luciditatea noastră, să facem aceste câteva mari promisiuni pentru Europa în deceniul care vine și să luptăm cu ardoare pentru a le ține. Deci poate avem șansa să cunoaștem viitorul. În orice caz, ne vom fi luptat să ne alegem pe a noastră.

Trăiască Europa! Trăiască Republica și trăiască Franța!

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL