PS News continuă seria dezvăluirilor din Dosarul Nordis e baza stenogramelor obținue în exclusivitate. Acestea aduc în prim-plan o serie de practici contractuale abuzive și strategii juridice menite să blocheze clienții în demersurile lor de recuperare a investițiilor. Mecanismele prin care dezvoltatorul a reușit să-și protejeze interesele în detrimentul cumpărătorilor includ clauze contractuale dezechilibrate, prelungirea unilaterală a termenelor de livrare, intimidarea prin penalități financiare și manipularea juridică a proprietăților.
Una dintre principalele probleme semnalate de clienți este existența unor clauze care le limitează drastic drepturile. Spre exemplu, Capitolul 3, punctul 3.3, permite dezvoltatorului să prelungească unilateral termenul de livrare sub pretextul unor factori externi precum „condiții meteorologice defavorabile” sau „lipsa materialelor de construcții”. Acest tip de formulare creează o portiță largă pentru amânarea execuției, fără a oferi cumpărătorilor vreo protecție legală.
De asemenea, punctul 3.5 stipulează că prin simpla notificare a cumpărătorului, dezvoltatorul poate prelungi termenul maxim de vânzare cu 90 de zile, fără obligația de a oferi despăgubiri sau un alt beneficiu părților afectate. O astfel de prevedere creează o incertitudine contractuală, permițând tergiversarea predării apartamentelor.
O altă clauză problematică este punctul 6.13, care interzice cumpărătorului să înscrie promisiunea de vânzare în Cartea Funciară, până la momentul preluării apartamentului. Această prevedere contravine art. 19 alin. 3 din Codul Civil, care stipulează că orice restricționare a dreptului de publicitate imobiliară este considerată nescrisă. Prin urmare, clienții sunt privați de un mecanism legal prin care ar putea garanta existența drepturilor lor asupra imobilelor.
Mulți dintre clienții Nordis au fost puși în situația de a semna acte adiționale care extindeau termenul de livrare, din teama că, în caz contrar, ar pierde avansurile plătite. Conform stenogramelor, acest mecanism a fost utilizat sistematic pentru a forța cumpărătorii să accepte noi termene fără garanții suplimentare. O conversație dintre jurista Camelia Bândiu și un client arată clar strategia grupării: cumpărătorul este sfătuit să accepte orice termen, chiar dacă livrarea nu se va face în acel an, pentru a evita pierderea avansului. Această tehnică ar putea fi interpretată ca un viciu de consimțământ, deoarece cumpărătorii au fost forțați să accepte prelungiri ale termenelor sub presiunea unor pierderi financiare considerabile.
Mutarea imobilelor pentru evitarea executării silite
O altă strategie utilizată de Nordis pentru a evita obligațiile contractuale a fost transferul imobilelor deja construite către alte societăți din grup, blocând astfel orice executare silită din partea clienților prejudiciați. Discuția dintre Mihai Alexandru și Bogdan evidențiază clar că dezvoltatorul a folosit lipsa identificării cadastrale ca un scut juridic pentru a evita revendicările imobiliare. Practic, clienții erau lipsiți de orice mijloc de protecție juridică, fiind împiedicați să-și revendice bunurile.
Mai mult, prin simularea unor relații comerciale fictive în cadrul propriului grup de firme, Nordis a creat creanțe artificiale pentru a garanta ipoteci asupra unităților locative, blocând astfel posibilitatea clienților de a executa silit apartamentele contractate.
Evitarea proceselor prin promisiuni de despăgubire și presiuni
Un alt aspect important este tactica dezvoltatorului de a determina clienții să renunțe la procesele civile prin oferte aparent avantajoase, dar greu de realizat în realitate. Conform stenogramelor, clienții care au inițiat acțiuni judiciare au fost abordați cu propuneri de returnare a avansurilor, dar cu termene lungi (230 de zile lucrătoare, într-un caz concret). Acest mecanism le-a permis dezvoltatorilor să amâne rambursările fără a-și asuma sancțiuni în cazul nerespectării angajamentelor.
Poate cel mai cinic aspect al acestui dosar este lipsa de empatie față de clienții aflați în situații critice. Mesajul primit de Mihai Alexandru de la un client care solicita returnarea banilor pentru a putea urma un tratament oncologic arată indiferența totală a dezvoltatorului față de problemele reale ale cumpărătorilor. Aceasta este o dovadă clară a strategiei Nordis de a prelungi la nesfârșit procesele de recuperare a banilor, indiferent de consecințele umane.
Stenograme
În data de 12.03.2024, la ora 20:16:23, Bîndiu Camelia a luat legătura cu DOMN și au purtat următoarea discuție:
DOMN: Alo
BÎNDIU CAMELIA: Bună seara
DOMN: Bună seara
BÎNDIU CAMELIA: Mă scuzați că vă deranjez la ora asta
DOMN: Nu-i deranj niciodată, că sunt activ mereu
BÎNDIU CAMELIA: Da, mulțumesc, uitați, nu v-am uitat, adică am uitat doar să vă sun, dar acuma mi-am amintit și am zis să vă sun nu de la serviciu că na, acolo nu prea pot să vorbesc, să zic
DOMN: Îhî, m-am gândit eu
BÎNDIU CAMELIA: Da, deci uitați ce vă recomand, am văzut, eu m-am uitat pe actele dumneavoastră, promisiunea, termenul de vânzare este puțin cam expirat, adică…ați avut termen de vânzare nici nu mai știu în două mii douăzeci și…
DOMN: Da, rămăsese că atunci când preiau studioul să plătesc diferența așa a fost înțelegerea
BÎNDIU CAMELIA: Da, știu, știu, știu, dar haideți să vă spun cum să procedăm
DOMN: Da, da, da
BÎNDIU CAMELIA: Mâine vorbiți cu Robert
DOMN: Da
BÎNDIU CAMELIA: Și spuneți că vreți să faceți un act adițional de prelungire cu termenul ăla care l-a spus el, când se predă, când zice el că se predă
DOMN: Da
BÎNDIU CAMELIA: Da? Acceptați în principiu orice termen pentru că oricum să știți că n-o să se predea anul ăsta, eu m-am uitat și am văzut că se fac promisiuni cu termen de predare în blocul 4 unde aveți dumneavoastră…prin 2025 deja
În data de 14.02.2024, la ora 20:15:39, MIHAI ALEXANDRU a fost contactat de către BOGDAN și au purtat următoarea discuție:
MIHAI ALEXANDRU: Salut Bogdan
BOGDAN: Salut, salut Alex. Am văzut că m-ai sunat, te-am sunat înapoi dar nu știu ce s-a întâmplat, n-am…
MIHAI ALEXANDRU: Îhî
BOGDAN: Da, am văzut, știu că e …însă nu știu ce …nu știu ce aș putea să spun sincer, din punctul meu de vedere…
MIHAI ALEXANDRU: Adică să fim foarte prietenoși cu ei să nu…
BOGDAN: Nu, nu…prietenos înseamnă că trebuie să-i…trebuie să-i indici numerele cadastrale și să indici de fapt…
MIHAI ALEXANDRU: Așa
BOGDAN: Și numerele cadastrale și să indici și…ăăă…cum se spune….și…bunurile imobile fizic, ca să spun așa…
MIHAI ALEXANDRU: Da
BOGDAN: Ăăă….ceea ce înseamnă că el va putea să se ducă la cartea funciară să-și înscrie pe aceste bunuri și la cartea funciară probabil va observa faptul că ele fac obiectul unora alte…da, asta e problema mea, nu-i că e ca și cum este că te opui faptului că are să le identifice. El are o problemă foarte mare acuma să le identifice, el nu poate să identifice acuma decât așa…poate maxim vizual așa…la ghici ca să spun, înțelegi?
MIHAI ALEXANDRU: Îhî
BOGDAN: Deci tu de fapt îl ajuți să…adică practic ei au venit, s-au dus în instanță, noi ne-am apărat tocmai susținând lucrul ăsta că nu sunt identificate și că nefiind identificate cadastral nu ai cum să institui măsura asupra lor, ei au zis, da, nu, nu, nu, ce…vom merge mai departe, acuma tot cu zâmbetul pe buze, să-i spui, băi nu vă supărați, noi ne-am apărat și am spus lucrul ăsta, dacă dumneavoastră puteți…
MIHAI ALEXANDRU: Deci îi trimit acolo să le dau o cafea, dar nimic altceva
BOGDAN: Da, adică să spui…
MIHAI ALEXANDRU: Să scot…să scot toate hârtiile din blocul 1 cu tot, tot ce avem acolo
BOGDAN: Da, da, da, da, să-i spui, bă, dacă …
MIHAI ALEXANDRU: Bine, gata, gata, gata, am înțeles, Bogdan
BOGDAN: Da, ca să nu…
MIHAI ALEXANDRU: E totul minunat
BOGDAN: Da, da, da le spui și asta e…
MIHAI ALEXANDRU: Ai absolută dreptate, înțeleg perfect, așa fac
BOGDAN: Bine, ok, în regulă
MIHAI ALEXANDRU: Ne auzim mâine după ce o să aibă…
BOGDAN: Bine, bine, bine, bine, succes,
MIHAI ALEXANDRU: Mersi
BOGDAN: Pa-pa-pa
MIHAI ALEXANDRU: Pa-pa
În data de 14.03.2024, la ora 17:07:18, Mihai Alexandru a luat legătura cu doamnă și au purtat următoarea discuție:
DOAMNĂ: Alo, alo
MIHAI ALEXANDRU: Bună ziua
DOAMNĂ: Da, bună ziua
MIHAI ALEXANDRU: Alexandru Mihai e numele meu sunt unul dintre asociații de la Nordis și voiam să știu dacă puteți vorbi, 2 minute
DOAMNĂ: Așa, spuneți, da
MIHAI ALEXANDRU: Bun, aveți cu noi un proces în instanță pentru reziliere și trebuie să vă plătim banii aceia înapoi și mă rog a existat o situație conflictuală, noi în momentul de față, luni, da, luni avem un termen la o cerere de insolvență, unde mă rog sunteți și dumneavoastră acolo și voiam să știu dacă vă interesează să semnăm un act de desființare prin care avem să vă plătim toată suma înapoi plus cheltuielile de judecată care le aveți acum, dar este cu un termen de 230 de zile lucrătoare, deci practic agreăm suma pe care o avem de plată și să ne dați un termen în care, termen maxim în care să facem plata ca să încheiem procesele
Autor
-
Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News