Financial Times: Campania lui Călin Georgescu, susținută de o rețea din Rusia care a lucrat pentru Putin și Medvedev

Sursa foto: Captura Video/ Youtube

Financial Times a pornit de la investigațiile jurnaliștilor români, de la Snoop, și bulgari, de la BG Elves, și a găsit documente care leagă firma de publicitate AdNow, atât de campania prezidențială a lui Călin Georgescu, cât și de campaniile de dezinformare din Franța și Germania, îndreptate împotriva vaccinurilor, în timpul pandemiei. Dincolo de această firmă sunt însă aceiași oameni, majoritatea din Novosibirsk (Rusia), care au lucrat și la campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dimitri Medvedev, din 2014 și 2018, dar și pentru partidul acestora, Rusia Unită.

“O rețea de influență rusă, activă în Franța și Germania în timpul pandemiei de Covid-19, a fost desfășurată și în perioada premergătoare alegerilor recent anulate din România, potrivit documentelor văzute de Financial Times. AdNow, o firmă de publicitate online fondată în 2014 de cetățeni ruși, cu sediul central la Moscova și cu o filială la Londra, a fost folosită într-o campanie de dezinformare despre vaccinurile occidentale împotriva coronavirusului. Compania, acum relocată în Bulgaria, a fost activă în campanii publicitare în România și Bulgaria, în ultimii ani, mai arată documentele”, scrie FT.

“Documentele arată că, în ciuda mai multor schimbări de proprietate, AdNow are legături cu cercurile de extremă-dreapta, pro-ruse, din România, și a jucat un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele anti-vacciniste, mistice și ultranaționaliste ale lui Călin Georgescu”, mai arată FT.

Jurnaliștii britanici au mers înapoi în timp, căutând conexiunile rețelei AdNow, integrând dezvăluirile Snoop din România, care a arătat (încă din 5 decembrie) că această firmă a funcționat ca agent de publicitate online prin care clienții săi i-au plătit pe susținătorii lui Georgescu cu reclame care au generat venituri estimate la 2 milioane de euro în ultimii ani. Nu este clar dacă produsele respective (de exemplu la o pastilă care pretinde că elimină paraziții și toxinele din corpul uman) fac și vânzări care să justifice astfel de cheltuieli de reclamă.

“Fondatoare și director general al AdNow, între 2014 și 2018, a fost Iulia Serebrianskaia, o absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat la campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, iar ulterior a acționat ca director de comunicații pentru partidul de guvernământ, Rusia Unită. Compania a fost apoi transferată unui alt cetățean rus. (…)

Operațiunea AdNow din Rusia a fost, de asemenea, implicată într-o campanie masivă de dezinformare în Franța și Germania în timpul pandemiei de Covid pentru a discredita eficacitatea vaccinurilor Pfizer și AstraZeneca, într-un moment în care Rusia își lansa propriul vaccin – Sputnik. Principala operațiune AdNow din Rusia a fost vândută anul trecut și este acum deținută și exploatată de un georgian pe nume Giorgi Abuladze, care și-a stabilit sediul în orașul bulgar Plovdiv. Dar o analiză a datelor culese de jurnaliștii bulgari de la BG Elves arată că un număr mare de angajați AdNow sunt ruși, iar câteva zeci dintre ei trăiesc în continuare la Novosibirsk – locul de naștere al fondatoarei Iulia Serebrianskaia, precum și în alte orașe din Rusia. Georgianul Abuladze a fondat numeroase companii într-un interval scurt de timp, la începutul anului 2024, și a angajat sute de cetățeni ruși, potrivit înregistrărilor companiei analizate de FT.

Abuladze a negat acuzațiile de promovare a propagandei rusești. El a recunoscut că a cumpărat AdNow de la un cetățean rus, dar a negat că a făcut parte dintr-o campanie rusă de dezinformare”.

Ancheta integrală, în limba engleză, pe FT.com

Citeste mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: