Încă două măsuri câștigate de transportatorii protestatari

Sursă foto: Inquam Photos / Casian Mitu

Unul dintre punctele “ fierbinți” reclamate de transportatorii protestatari se refară la aspectele legate de reintroducerea toleranţelor la mase şi dimensiuni pentru depăşirile peste limitele maxime admise. Tot printre cererile acestora pentru care s-au luat măsuri legislative este și „Eliminarea obligativităţii deţinerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic”.

În urmă dialogului cu confederaţiile şi federaţiile din domeniul rutier, Guvernul a venit cu o soluție prin adoptarea Ordonanţei pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, act normativ promovat de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

Anul trecut, în luna aprilie, Legea 86 care modifică și completează OG 43/1997 privind regimul drumurilor, elimină toate toleranțele admise la depășirile de mase și dimensiuni și instituie amenzi mai mari pentru încălcarea acestora.

Practic, Legislativul a luat măsuri mai stricte chiar decât practică europeană și a dispus emiterea de autorizații speciale de transport (AST) inclusiv pentru abateri minime de la masele și dimensiunile maxim admise.

Vehiculul pentru care s-a eliberat AST trebuia să fie autorizat pentru depășiri de gabarit

Toți operatorii, obligați să își cumpere AST, intrau automat în sfera de aplicare a legislației transportului agabaritic. Ceea ce complică lucrurile este faptul că șoferul care efectuează un transport considerat agabaritic trebuie să dețină atestat corespunzător, iar vehiculul pentru care s-a eliberat AST trebuie să fie autorizat pentru depășiri de gabarit. Nerespectarea acestor prevederi se sancționează cu amendă și cu suspendarea licenței de transport de la două la șase luni.

Atestatul pentru transporturile speciale agabaritice nu va mai fi obligatoriu

Tot în aceeaşi şedinţă de guvern au fost adoptate o serie de actele normative, promovate de către MTI, prin care s-au soluţionat şi celelalte cereri ale transportatorii protestatari, printre care “Eliminarea obligativităţii deţinerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. Solicitarea partenerilor sociali a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulăţia pe drumurile publice”.

Această obligație a deţinerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic era trecută în OUG 195 din 2002, înainte de aderarea României la UE și specifică:

”Atestatul profesional este obligatoriu pentru conducătorul autovehiculului care efectuează transport de mărfuri periculoase, transport public de persoane, transport în cont propriu de persoane cu microbuze şi autobuze, transporturi agabaritice, precum şi pentru autovehiculele de transport marfă cu masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă în trafic intern şi internaţional.”

Atestatul pentru transporturile speciale agabaritice-unic în Uniunea Europeană

Astfel, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii renunță la acest atestat, după ani de zile în care UNTRR a solicitat eliminarea atestatului lui întrucât “este unic în Uniunea Europeană și discriminatoriu pentru operatorii de transport și șoferi”, potrivit Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

„Doar prin dialog constant putem să ajungem la rezolvările aşteptate de industrie. În mai puţin de o săptămână, am făcut paşii necesari pentru implementarea măsurilor pentru acest domeniu”, a precizat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), Sorin Grindeanu, după întâlnirea cu confederaţiile şi federaţiile reprezentative din domeniul rutier, de săptămâna trecută.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: