Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a pus în dezbatere publică proiectul de lege privind Sistemul Naţional de Management Integrat al Situaţiilor de Criză (SNMlSC), care are ca scop, printre altele, pregătirea instituţiilor cu responsabilităţi în domeniu şi a autorităţilor naţionale de decizie pentru acţiune şi decizie în situaţii de criză.
Potrivit expunerii de motive, demersul are în vedere constituirea SNMISC, pregătirea instituţiilor cu responsabilităţi în domeniu şi a autorităţilor naţionale de decizie pentru acţiune şi decizie în situaţii de criză şi crearea bazei legale pentru emiterea acelor acte normative subsecvente referitoare la măsurile de prevenire şi răspuns la situaţiile de criză.
„Proiectul vizează crearea cadrului necesar pentru asigurarea managementului integrat al situaţiilor de criză şi stabileşte principiile şi regulile generale privind acţiunea unitară, pe plan naţional, a autorităţilor şi instituţiilor cu atribuţii în domeniu, în scopul apărării şi promovării intereselor naţionale de securitate şi participării României la managementul crizelor pe plan internaţional, în conformitate cu legislaţia naţională şi cu tratatele la care România este parte”, se menţionează în document.
Conform proiectului, SNMISC reprezintă cadrul general prin care se asigură integrarea şi coordonarea, în mod unitar, la nivel naţional, a activităţilor autorităţilor şi instituţiilor cu atribuţii în managementul diferitelor tipuri de crize.
„SNMISC nu reprezintă o structură în sine, nu modifică şi nu aduce atingere organizării şi funcţionării sistemelor naţionale responsabile pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă şi de criză, reglementate prin legislaţia în vigoare”, se mai arată în proiect.
Managementul integrat al situaţiilor de criză are drept scop coordonarea procesului de prevenire, pregătire, răspuns şi reconstrucţie, iar prin măsurile ce se instituie se asigură rezilienţa, la nivel naţional, a sistemelor ce pot fi afectate, au explicat iniţiatorii.
În esenţă, prin proiect se aduc o serie de aspecte de noutate în legislaţia naţională, precum:
– stabilirea situaţiilor de criză pentru care se asigură managementul integrat şi a autorităţilor responsabile de gestionarea acestora;
– definirea unor termeni precum: criza, criza în domeniul urgenţelor civile, criza în domeniul apărării, opţiunile de răspuns la criză, măsurile de răspuns la criză şi rezilienţa naţională;
– stabilirea principiilor privind acţiunea unitară, pe plan naţional, a autorităţilor şi instituţiilor cu atribuţii în domeniu;
– stabilirea platformelor interinstituţionale pentru managementul integrat al situaţiilor de criză;
– definirea autorităţilor/instituţiilor care sprijină prin asigurarea funcţionării sistemelor destinate identificării ameninţărilor şi factorilor de risc la adresa populaţiei, forţelor, obiectivelor şi infrastructurilor şi îndeplinirea sarcinilor şi măsurilor stabilite, potrivit responsabilităţilor stabilite prin legislaţia în vigoare;
– identificarea domeniilor pentru care se întocmesc şi se pun în aplicare planuri de continuitate încă din timp de pace, precum şi în toate etapele de gestionare a unei crize/crize potenţiale;
– definirea managementului integrat al situaţiilor criză: opţiunile şi măsurile de răspuns; stările de alertă instituite potrivit legii; stările excepţionale instituite sau declarate potrivit legii; contrasurprinderea şi contracararea agresiunii;
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News