Noi reglementări pe aeroporturi: sancțiuni severe pentru companiile aeriene care nu compensează pasagerii

Sursa foto: freepik

Un proiect de ordonanță propune ca administratorii aeroporturilor să poată reține la sol aeronavele companiilor care nu-și despăgubesc pasagerii, conform reglementărilor în vigoare.

Măsura, aflată în dezbatere publică la Ministerul Economiei, are drept scop protejarea drepturilor pasagerilor aerieni. Mai exact, în Codul aerian va fi introdusă o prevedere care definește o nouă situație în care administratorul unui aeroport civil poate reține la sol o aeronavă civilă. Acest lucru poate fi făcut la solicitarea furnizorului serviciilor de navigaţie aeriană sau direct.

Noua reglementare vizează situația în care operatorul aeronavei nu a plătit compensațiile și despăgubirile datorate pasagerilor în temeiul Regulamentului (CE) nr. 261/2004. Este vorba despre documentul care introduce norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în cazurile de refuz la îmbarcarem, de anulare sau întârziere prelungită a zborurilor.

Potrivit informațiilor furnizate de avocatnet.ro, care citează nota de fundamentare ce însoțește proiectul, „pentru a se asigura respectarea drepturilor pasagerilor aerieni de către operatorii de transport aerian, este esențială crearea unor instrumente legale adecvate prin care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, în calitate de organism responsabil cu supravegherea respectării drepturilor pasagerilor aerieni, poate monitoriza politicile operatorilor de transport aerian în materie de acordare de despăgubiri consumatorilor prejudiciați și îi poate obliga pe operatorii de transport aerian să își îndeplinească obligațiile de a despăgubi pasagerii în eventualitatea încălcării drepturilor acestora, în modalităţile agreate de consumatorii prejudiciați, respectiv compensații financiare sau vouchere”.

Situațiile în care pasagerii pot cere despăgubiri

Noua situație în care avioanele vor putea fi reținute la sol vine în completarea legislației în acest domeniu. Astfel, o aeronavă poate fi reținută la sol dacă operatorul aeronavei, direct sau prin reprezentant, nu a plătit, respectiv, nu a garantat plata contravalorii tarifelor de utilizare a aerodromului și a serviciilor de navigație aeriană terminală.

Potrivit reglementărilor europene, pasagerii curselor aviatice pot cere despăgubiri de la companiile aeriene în anumite situații:

  • refuzul la îmbarcare;
  • anularea zborului cu mai puțin de două săptămâni înainte de data programată;
  • întârziere prelungită a unui zbor.

Compensațiile din partea companiilor aeriene pot ajunge până la 600 de euro, iar banii trebuie solicitați de pasagerii prejudiciați, în scris.

Citeste mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: