PISA: Elevii germani au rezultate mai slabe ca niciodată

Sursă foto: Facebook / PISA test WJD

Atât la citire, cât și la matematică și științe, testul Pisa relevă cele mai scăzute valori măsurate vreodată pentru Germania. Performanța scade drastic și la nivel internațional, inclusiv în România.

Testul PISA („Programme for International Student Assessment”) este cel mai mare studiu internațional de comparare a performanțelor școlare. Testul, care se desfășoară din trei în trei ani începând din 2000, măsoară abilitățile elevilor de 15 ani la citire, matematică și științe.

Testul PISA pe anul 2022, publicat astăzi, indică rezultate deosebit de slabe pentru elevii din Germania. La matematică ei au obținut 475, față de 500 de puncte în sondajul precedent publicat în 2019. La citire, scorul a fost de 480 (față de 498 în 2019), iar la științe de 492 (față de 503 în 2019).

De altfel, chiar primul studiu PISA, desfășurat în urmă cu 22 ani, provoca numeroase controverse. „Șocul PISA“ – cum titra presa la vremea respectivă – arăta că elevii germani de 15 ani sunt slab pregătiți și indica o corelație strânsă între mediul social și oportunitățile educaționale. Rezultatul primului test Pisa a stârnit ample dezbateri publice în Germania. Rezultatele aveau să se îmbunătățească semnificativ în anii care au urmat. Cu toate acestea, în ultima vreme evoluția este negativă.

La matematică și citire, Germania se apropie de media OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, organismul care a publicat astăzi rezultatele testului Pisa, primul după pandemie). Chiar dacă la științe elevii din Germania se situează ușor peste media OCDE, situația rămâne gravă, potrivit experților.

Situația din România

Lucrurile nu stau mai bine nici în alte părți ale lumii. Scorurile medii obținute de elevii din România în 2022 au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la matematică, citire și științe. La matematică, scorurile medii din anul 2022 au fost mai scăzute față de cele din anii 2012 și 2015.

La citire și științe, rezultatele din cadrul acestui ultim ciclu PISA au fost similare cu cele obținute la evaluările PISA precedente, începând cu anul 2012. Astfel, performanța medie din ultimul deceniu, la aceste două domenii, poate fi descrisă drept stabilă.România a obținut un scor total de 428 de puncte, care înseamnă un nivel 2. România demonstrează că e una dintre cele mai slab cotate țări din punct de vedere al educației. Elevii români nu au competențe minime necesare, notează Digi24.

Probleme peste tot

Testul Pisa relevă o scădere fără precedent a performanțelor elevilor. „Comparativ cu 2018, performanța medie în țările OCDE a scăzut cu 10 puncte la citire și cu aproape 15 puncte la matematică”.

Potrivit OCDE, declinul este deosebit de pronunțat în mai multe țări, între care Germania, Polonia, Norvegia și Islanda. Ele au înregistrat un declin de 25 sau mai multe puncte la matematică între 2018 și 2022. „Observăm o scădere dramatică a scorurilor la matematică și alfabetizare în mai multe țări”, se arată în document.

Autorii studiului considerăcă pandemia este unul dintre motivele pentru performanțele slabe ale elevilor germani, închiderea școlilor având un efect negativ asupra dobândirii competențelor. În Germania, învățarea la distanță a fost predată mai puțin cu ajutorul mediilor digitale și mai mult cu materiale trimise tinerilor prin poștă.

„Comparația internațională arată că Germania, deși nu a fost bine pregătită pentru învățământul la distanță în ceea ce privește echiparea cu dispozitive digitale, a recuperat ulterior decalajul”, spune directorul studiului, Doris Lewalter, cercetător în domeniul educației. Cu toate acestea, analiza datelor internaționale arată că nu există o corelație sistematică între durata închiderii școlilor și scăderea performanțelor între 2018 și 2022.

Un alt factor posibil pentru rezultatele slabe este lipsa competențelor lingvistice. „Un motiv cheie este cu siguranță faptul că încă nu am reușit să asigurăm un sprijin lingvistic timpuriu pentru toți cei care au nevoie de el”, a declarat Lewalter. „Dacă avem elevi proveniți din familii de imigranți, nu putem pleca de la ideea că aceștia stăpânesc deja limba germană când ajung în Republica Federală”.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL