Programul „Rabla pentru sobe”. Cum aplici și câți bani primești – Ministerul Mediului

Puterea Știrilor

Invitat luni în emisiunea Puterea Știrilor, Ionuț Sorin Banciu, secretar de stat la  Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, a oferit noi detalii despre „Programul Rabla pentru sobe”, un program care va fi lansat în curând, cu un sprijin de 10.000 de lei de gospodărie.

Potrivit secretarului de stat, acest program își propune să înlocuiască sobele vechi, cu randament ineficient, cu unele noi, iar finanţarea este parțială și se acordă pentru achiziționarea unei singure sobe. Rabla pentru sobe va începe într-o primă fază numai în comunele din cele 28 de judeţe ale ţării, din zona montană.

Programul se va derula prin intermediul primăriilor

„Programul Rabla pentru sobe e un program care încearcă să rezolve două probleme. Poluarea aerului din zonele în care se folosește foarte mult lemn de foc și reducerea facturii la energie pentru o parte din cetățenii României. Avem foarte multe localități în care încălzirea se face cu lemn de foc. Ghidul este în consultare publică, asta este important, oamenii, comunitățile mai au încă timp să trimită propuneri de îmbunătățire a acestui ghid. Se va sprijini practic achiziționarea de sobe mai eficiente, care să reducă, pe de o parte, carburantul folosit, fie că vorbim de peleți, de lemn de foc sau brichete, și să reducă bineînțeles și factura, pentru că arzând mai puțin, avem trei beneficii: reducerea poluării, reducerea costului cu energia și mai puțină presiune pe pădurile României. Din păcate, încă ardem mult prea mult lemn în sobele noastre și trebuie să trecem la un sistem mai eficient de utilizare a acestei resurse regenerabile, de altfel, dar care are și ea dezavantajele ei.

Vorbim de 10.000 lei pentru fiecare beneficiar. Este o listă cu comunități din zona de munte cărora li se adresează acest ghid de finanțare și se vor face prin primărie. Primăriile care își doresc să intre în program se înscriu în program, după care persoanele fizice depun aceste cereri la primărie și prin intermediul primăriilor se va derula programul”, a declarat Ionuț Sorin Banciu, secretar de stat la  Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, la Puterea Știrilor.

Cu un buget de 500 de milioane de lei pot fi înlocuite aproximativ 50 de mii de sobe care poluează. Noile sobe vor funcționa pe lemn, peleţi sau brichete şi vor avea o putere nominală de minim 8kw și maximum 35 kw. În funcție de cât de bine este izolată casa respectivă se poate încălzi o suprafață de 200 m pătrați. Specialiştii în energie spun că putem economisi până la 1400 de lei în lunile de iarnă.

Cum se procedează. Care sunt condițiile

Cetățenii se vor înscrie într-o platformă și decontarea acestor cheltuieli se va face prin intermediul primăriei. După ce Ghidul de finanțare se va publică pe pagină de internet a AFM, va exista un anunț de deschidere a sesiunii de înscriere pentru solicitanţi UAT şi a sumelor alocate în cadrul programului cu titlu de finanțare.

Cerearea și documentele se vor depune de către primării într-o aplicație dedicată, iar după analizarea lor, se vor publica rezultatele procesului de analiză a cererilor de înscriere și se vor încheia contractele de delegare. Se va publica o listă a localităților care au încheiat contracte de delegare.

A doua etapă va fi cea de aplicare efectivă pentru sprijin din partea potențialilor beneficiari. Aceștia vor fi înscriși în aplicație, iar apoi vor primi sprijinul prin intermediul primăriilor.

AFM poate organiza una sau mai multe sesiuni de înscriere, în limita sumei alocate cu titlu de finanțare.

Condițiile pe care cetățenii trebuie să le îndeplinească pentru a fi eligibili în acest program:

  • să fie cetățeni români
  • să aibă domiciliu în locuința pentru care este solicitată finanțarea
  • să fie proprietarul respectivei locuințe
  • să nu aibă datorii la stat

-Imobilul pe care se implementează proiectul nu trebuie să fie afectat de sarcini în favoarea unei persoane juridice sau a unei entităţi care desfăşoară activităţi economice, cu excepţia cazului în care este afectat de o ipotecă imobiliară; de asemenea, destinaţia construcţiei, aşa cum reiese din extrasul de carte funciară, este doar pentru locuinţă sau anexe care o deservesc.

-Nu este eligibil imobilul cu proprietăţi comune şi proprietăţi individuale, sub formă de bloc/condominiu, cu mai mult de două apartamente.

Sobele pentru încălzirea locuințelor, alimentate cu combustibil solid sub forma lemnelor pentru foc, a peleților și a brichetelor sunt de mai multe tipuri:

  • sobe;
  • termosobe
  • șeminee
  • termoșeminee

Nu se acordă sprijin nici pentru persoanele care sunt condamnate pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă. În cazul acestui criteriu, eligibilitatea se poate verifica prin declaraţie pe propria răspundere a solicitantului de finanţare.

Un studiu realizat de mai multe organizații europene arată că o sobă pe lemne veche generează 1.329 de grame de emisii de particule/GJ (Giga Joule), iar o sobă modernă produce 375 de grame de emisii de particule/GJ.

Sobele noi trebuie să respecte standardele directive eco-design, adică randamentul, de minimum 80% și asta presupune că:

  • emisiile de particule sunt sub 40 de grame pentru fiecare metru cub de combustibil solid
  • emisiile de compuși organici volatili sunt sub 120 de grame pe aceeași unitate de măsură
  • monoxid de carbon sub 1.500 mg și emisii de oxizi de azot sub 300 mg pe metru cub.

Oricine dorește să-și înlocuiască sobă veche se poate înscrie direct în platforma informatică pusă la dispoziție de AFM, în limita bugetului alocat fiecărei primării în parte.

Primăriile se pot înscrie în program prin Administrația Fondului pentru Mediu. Fiecare dintre cei care s-au înscris vor primi un voucher cu care vor putea cumpăra noua sobă.

În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant poate transmite o singură cerere de înscriere, prin intermediul aplicaţiei informatice dedicate Programului, pusă la dispoziţia UAT-urilor pe pagină de internet a AFM.

Solicitantul UAT (primăria) depune următoarele documente:

  1. cererea de înscriere, semnată de reprezentantul legal al solicitantului UAT sau de împuternicitul acestuia, cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE;
  2. actul administrativ prin care persoană împuternicită să semneze cererea de înscriere este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
  3.  actul de identitate al reprezentantului legal sau, după caz, al împuternicitului solicitantului UAT, în termen de valabilitate la dată depunerii cererii de înscriere;
  4.  documentul doveditor al deschiderii de către solicitantul UAT la Trezoreria Statului a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu. Contul va avea cod/indicator bugetar „21.43.02.20 – alte subvenţii primite de la administraţia centrală pentru finanţarea unor activităţi“;
  5. hotărârea autorităţii deliberative a solicitantului UAT, din care rezultă acordul cu privire la participarea în cadrul programului.

AFM comunică solicitanţilor UAT admişi informări prin e-mail, cu confirmare de primire, privind aprobarea finanţării şi le transmite contractul de delegare în vederea semnării.

Înscrierea solicitanţilor de finanţare în cadrul programului se efectuează în aplicaţia informatică, la o dată ulterioară publicării listei de beneficiari eligibili care va fi precizată în anunţul de deschidere a sesiunii de înscriere. Se pot înscrie în program solicitanţii de finanţare, persoane fizice, cu domiciliul în rază teritorială a UAT-urilor incluse în listă în limita sumelor prevăzute, cu titlu de finanțare, în contractul de delegare.

Un solicitant de finanţare poate participa o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru un singur aparat pentru încălzirea locuinței.

Autor

  • Marinela Anghelus

    Redactor-șef PS News, coordonează echipa de jurnaliști ai PS News din 2017. Are o experiență de peste 8 ani în presa online. Înainte de a intra în presă, a ocupat poziția de consilier parlamentar pentru 2 ani, în perioada 2013-2015. În aceeași perioadă a făcut parte din echipa de specialiști digitali ai unei mari corporații din Statele Unite ale Americii - Lotus Interworks. Este absolventă a Facultății de Științe Politice a Universității București și a unui master de Relații Internaționale și Studii Europene la aceeași facultate. Ulterior, a urmat și cursuri de prezentator TV la Academia „Studiourile Buftea”.

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: