Proiect: Guvernul speră să recupereze 8 miliarde de lei de la datornici prin amnistia fiscală

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministerul Finanţelor a publicat marţi proiectul de OUG referitor la facilităţile fiscale la plata datoriilor către bugetul de stat şi bonificaţia de 3% pentru contribuabilii care îşi plătesc la timp taxele, creanţele bugetare neîncasate la termen find estimate la 71,8 miliarde de lei. Ministerul mizează pe faptul că va fi încasată suplimentar la bugetul general consolidat suma de aproximativ 9 miliarde de lei, din care se scade impactul bonificaţiei, evaluat la 1,1 miliarde de lei, rezultând un impact net al măsurii de acordare a facilităţilor fiscale de 7,9 miliarde de lei. Documentul propune, între altele, anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, în anumite condiţii, cererea urmând să fie depusă și implicit datoriile să fie achitate până în 25 noiembrie, transmite News.ro.

Proiectul de OUG pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost făcut public marţi de Ministerul Finanţelor.

Nota de fundamentare a actului normativ consemnează că situaţia actuală a volumului creanţelor bugetare neîncasate la bugetul general consolidat cu potenţial de valorificare indică o valoare a creanţelor bugetare care nu au fost încasate la termenele scadente în valoare de 71,8 mld lei, respectiv 4,06% din PIB din care 60,5 miliarde lei provin din debitele principale în timp ce 11,3 miliarde lei provin din determinarea accesoriilor potrivit prevederilor legale în vigoare.

„Din totalul sumei de 71,8 mld lei se apreciază că raportat la valoarea creanţelor bugetare posibil de încasat (prin acordarea de facilităţi fiscale), din care valoarea creanţelor bugetare de 60,5 mld lei şi a accesoriilor în valoare de 11,3 mld lei dar şi în funcţie de termenele scadente ale acestora, un procent rezonabil de 15% se estimează că va fi încasat suplimentar la bugetul general consolidat suma de aproximativ 9 mld lei; De asemenea prin acordarea bonificaţiei de 3% se estimează că din impozitul pe profit datorat şi plătit precum şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în valoare de 37 mld lei (37 mld lei *3% = 1,1 mld lei; Total impact net al măsurii de acordare a facilităţilor fiscale este de 7,9 mld lei”, se arată în proiectul OUG.

Facilităţile fiscale care îmbracă forma anulării obligaţiilor de plată accesorii aferente creanţelor bugetare acordate pe termen limitat de timp pot conduce la recuperarea mai rapidă a arieratelor bugetare, se arată în proiectul de OUG.

Textul integral al proiectului de OUG poate fi consultat AICI.

Anularea unor obligaţii accesorii

„În acest sens, se adoptă anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice”, propune Ministerul Finanţelor.

Se propun următoarele facilităţi fiscale:

Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiţii:

– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv;

– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

– depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

– depunerea, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, a cererii de anulare a accesoriilor, sub sancţiunea decăderii.

Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declaraţie rectificativă, cu scadenţă anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiţii:

– declaraţia rectificativă să fie depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

– obligaţia individualizată în declaraţia rectificativă să fie stinsă până la aceeaşi dată;

– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

– depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

– depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.

Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declaraţie rectificativă, cu scadenţă anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiţii:

– declaraţia rectificativă să fie depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; – obligaţia individualizată în declaraţia rectificativă să fie stinsă până la aceeaşi dată;

– stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

– depunerea tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;

– depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.

Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal, care este în curs de derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, cu următoarele condiţii:

– diferenţele de obligaţii bugetare principale să fie achitate în termenul de plată stabilit prin decizia de impunere;

– cererea de anulare a accesoriilor să fie depusă în 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, sub sancţiunea decăderii.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: