România trece la digitalizarea actelor de identitate. Ce pași importanți se fac

Sursa foto: Facebook/ Dosar cetățenie română / Birou de Traduceri

România face încă un pas spre reducerea birocrației în instituțiile publice, eliminând cozile lungi și frustrante pentru cetățenii României pentru întocmirea actelor. Începând cu 1 martie 2025, mai multe documente esențiale vor fi digitalizate. Astfel, actele de stare civilă nu vor mai fi completate manual, așa cum se proceda până acum, notează evz.ro.

Procesul de digitalizare, care a fost demarat anul trecut în câteva județe, va deveni obligatoriu la nivel național începând cu această dată.

Documentele vor fi gestionate electronic

Actele de naștere, căsătorie și deces vor fi tipărite pe formulare standardizate și vor fi înregistrate într-un sistem digital. Conform Ordonanței nr. 111/2024, noile reglementări stabilesc:

„Începând cu data de 31 martie 2025, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic de către ofițerii de stare civilă din cadrul unităților administrativ-teritoriale din România”.

Românii din diaspora vor beneficia de acces la sistemul digitalizat abia începând cu 24 septembrie 2025. Până la această dată, documentele eliberate de misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României vor continua să fie completate manual.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a început testarea formatului digital al actelor de stare civilă încă din luna mai, în municipiile Cluj-Napoca, Constanţa, Slobozia, Iaşi, Deva, Sibiu, Timişoara, precum și în județul Ilfov. În aceste zone, cetățenii au avut posibilitatea de a solicita certificate de naștere și deces și în format digital.

Obiectivele unui proiect european 

Sistemul de digitalizare implementat de MAI este realizat cu sprijin financiar european. Proiectul are o valoare totală de 184.920.864,06 lei, inclusiv TVA, din care 155.964.263,64 lei reprezintă fonduri nerambursabile. Principalul scop al inițiativei este informatizarea completă a procesului de depunere a cererilor pentru înregistrarea și eliberarea documentelor de stare civilă.

Totodată, proiectul urmărește să creeze o infrastructură digitală care să sprijine dezvoltarea și accesarea serviciilor electronice bazate pe evenimentele esențiale din viața cetățenilor: naștere, căsătorie, divorț și deces.

Aceste măsuri fac parte dintr-un efort amplu de modernizare a administrației publice, menit să reducă timpii de așteptare și să simplifice interacțiunea dintre cetățeni și instituțiile statului. Pe termen lung, autoritățile își propun să extindă digitalizarea și în alte sectoare administrative.

Citeste mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: