Telegondola din Mamaia, emblemă a litoralului românesc, pe punctul de a fi demolată. Care este motivul

sursa foto: Pinterest

O emblemă disputată a litoralului românesc s-ar putea să dispară pentru totdeauna. Conform recentului Plan Urbanistic Zonal al stațiunii, instalația de telegondolă din Mamaia, operativă din anul 2004, este vizată pentru demolare, motivul invocat fiind influența sa nefavorabilă asupra aspectului orașului și a siturilor istorice. Conform Ziarul Amprenta, o alternativă propusă pentru aceasta este un sistem de transport public modern, capabil să cuprindă opțiuni precum tramvaiul, o linie ferată ușoară sau chiar un tren urban.

Contrar opiniei răspândite cum că o inițiativă a primarului Radu Mazăre ar fi stat la baza telegondolei din Mamaia, originea proiectului se regăsește de fapt în epoca regimului comunist, explică și constanța.info. În anul 1984, Întreprinderea de Agrement și Producție Industrială pentru Turism (IAPIT) a avansat propunerea edificării unei telegondole deasupra lacului Siutghiol, cu scopul de a uni stațiunea cu Insula Ovidiu. Deși a primit aprobarea oficială în 1986, planul nu s-a concretizat, fiind afectat de criza economică masivă ce marca regimul Ceaușescu. Iar turismul de pe litoralul românesc oricum intrase într-un declin și o degradare suținută.

Conceptul a fost readus în atenție în 2003 de către ministrul turismului de la acea vreme, Dan Matei Agathon, și a devenit o realizare concretă în decurs de un an, grație sprijinului financiar oferit de SC Mamaia SA și de Primăria Municipiului Constanța. Festivitatea de inaugurare avut loct în iulie 2004, dar costul total al proiectului – aproximat la 3,5 milioane de euro – a generat multiple dispute legate de sursa finanțării și de presupusele legături cu structuri anterioare ale Securității.

Totuși, de ce ar trebui renunțat la telegondolă?

Conform noului Plan Urbanistic Zonal pentru stațiunea Mamaia, se propune îndepărtarea integrală a telegondolei, justificarea principală fiind efectul său vizual și practic asupra perimetrelor istorice, îndeosebi în vecinătatea Cazinoului din Mamaia. Experții sunt de părere că beneficiile economice aduse de această structură nu reușesc să contrabalanseze consecințele nefavorabile asupra spațiului urban existent și a aspectului general al zonei. De asemenea, se ia în considerare efectuarea unei analize amănunțite a costurilor și beneficiilor. Scopul este de a fundamenta decizia de demontare a pilonilor de susținere și de a reconverti traseul într-o cale mult mai eficientă de transport în comun, care să conecteze Constanța și Năvodari conform nevoilor și cerințelor actuale.

Alternativele propuse pentru un sistem de transport public eficient și modern

Conform sugestiilor prezentate, alternativa viabilă ar fi un sistem de transport public incluzând tipuri precum tramvaiul, trenul ușor sau trenul urban. Acesta ar contribui la diminuarea aglomerației din trafic și la degajarea suprafețelor verzi utilizate în prezent pentru parcare. De asemenea, se subliniază de către specialiști importanța istorică a transportului public în evoluția stațiunii Mamaia.

În prezent, incertitudinea planează asupra deciziei aleșilor locali de a valida aceste propuneri și, implicit, de a abandona permanent unul dintre simbolurile cele mai evidente ale stațiunii. Ramâne însă de văzut daca simbolul stațiunii va avea câștig de cauză în fața cererii crescânde a locuitorilor și turiștilor pentru o linie de transport publica modernă.

Citeste mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: