Trotinetele electrice, un pericol în trafic. Mari orașe din Europa le-au interzis

trotinetă electrică
Sursa foto: Creative Christians on Unsplash

Pe măsură ce trotinetele electrice devin din ce în ce mai populare în Europa, administrațiile locale se străduiesc să reglementeze utilizarea lor în urma unui val de accidente care s-au accentuat în marile aglomerări urbane, soldându-se deseori și cu decese, atât în străinătate, cât și în România.

La nivel guvernamental, mai multe țări europene, printre care Germania, Franța, Italia și Marea Britanie doresc să impună legi mai clare care să stabilească dacă trotinetele sunt destinate trotuarelor, pistelor de biciclete sau drumurilor. Parisul a devenit primul oraș european care a interzis oficial trotinetele electrice, mai multe primării europene pregătind terenul pentru inițiative similare, printre care și Bucureștiul, notează ziare.com.

Cât de sigure sunt trotinetele electrice?

Trotinetele electrice, disponibile în peste 100 de orașe din întreaga lume, au inundat străzile odată cu introducerea în ultimii ani a sistemelor de ride-hailing, precum Bolt și Uber, precum și a programelor de închiriere a bicicletelor. Vehiculele au devenit tot mai populare și datorită impactului lor redus asupra mediului în comparație cu alte mijloace de transport.

Creșterea rapidă a popularității trotinetelor electrice publice în regim self-service pare să fi luat guvernele pe nepregătite, iar companiile care produc și furnizează trotinete nu sunt în prezent obligate să ofere anumite caracteristici de siguranță – unele dintre acestea vin cu o singură frână și pot fi dificil de oprit atunci când se deplasează cu viteză.

Potrivit unei evaluări a riscurilor realizate de Organizația pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), nu există diferențe în privința riscului de deces între trotinete electrice și biciclete. Mai mult de 80% dintre decesele atât ale cicliștilor, cât și ale conducătorilor de trotinete electrice rezultă din coliziuni cu vehicule mai grele.

În acest context, diferența fundamentală în mai multe orașe europene constă în infrastructura disponibilă bicicliștilor, comparativ cu conducătorii de trotinete care se află preponderent pe carosabil.

Mai mult, doar 4% dintre toți utilizatorii de trotinete implicați în accidente rutiere purtau cască când s-au produs coliziunile. Acest lucru explică proporția mare de leziuni la cap printre victimele accidentelor care conduceau o trotinetă electrică, conform unui raport al Observatorului European pentru Siguranța Rutieră (ERSO).

Deoarece seturile de date din rapoartele poliției privind accidentele nu identifică victimele trotinetelor electrice într-o categorie separată în majoritatea țărilor, seturi de date comparabile privind decesele și accidentele nu sunt disponibile în toată Europa. Cu toate acestea, datele disponibile din unele țări indică faptul că decesele și leziunile sunt în creștere, în principal din cauza creșterii popularității trotinetelor electrice, arată Euronews.

În Marea Britanie, au avut loc 1.349 de coliziuni cu trotinete anul trecut, comparativ cu 978 în anul precedent, până în iunie 2021. În același interval de timp, 12 persoane au murit în coliziunile cu trotinete electrice (11 dintre acestea fiind cei care le conduceau).

În Franța, 24 de persoane au murit în accidente cu trotinete electrice, inclusiv un deces în Paris, în 2021. În Germania, cinci utilizatori de trotinete electrice au murit în 2020. În august 2022, o femeie de 92 de ani a fost ucisă când a fost lovită de un utilizator de trotinetă electrică în timp ce mergea pe străzile orașului spaniol Barcelona, a relatat site-ul Euronews.

Situația accidentelor în România

În 2022 au avut loc peste 1250 de accidente ușoare și grave de trotinete electrice, trendul fiind crescător, arată datele prezentate de UNSAR și furnizate de către Inspectoratul General al Poliției Române, potrivit Digi24.

Circa 9 din 10 accidente se produc din vina conducătorilor trotinetelor, printre principalele cauze numărându-se: abaterile de la respectarea regulilor de circulație, viteza neadaptată la condițiile de drum, neacordarea de prioritate, neasigurarea la schimbarea direcției de mers sau circulația pe sens opus.

Potrivit UNSAR, în 2022 au fost înregistrate în total 155 de accidente grave cu trotinete electrice, dublu față de 2021, rezultând decesul a 8 persoane, rănirea gravă a 131 persoane şi rănirea uşoară a altor 5 pe teritoriul țării noastre.

Ce măsuri au luat autoritățile locale și guvernele europene

Toate trotinetele electrice în regim self-service au dispărut de pe străzile Parisului începând cu 1 septembrie. Vehiculele electrice au fost eliminate în urma unui referendum la nivel de oraș. Conform Eurocities.eu, doar 8% dintre parizieni și-au exprimat votul pe 2 aprilie, dar 89% dintre ei au fost de acord că a venit momentul să interzică „les trottinettes”.

Indiferent de motivele care i-au determinat pe parizieni să spună un „nu” hotărât, mai multe orașe se confruntă cu probleme similare: parcarea necorespunzătoare, conducerea iresponsabilă, lipsa de siguranță, accidente grave, mai mulți oameni care călătoresc pe același vehicul, conflicte cu alți participanți la trafic, vehicule electrice abandonate în râuri, canale și alte bazine de apă fiind doar câteva dintre problemele reclamate atât de autoritățile locale, cât și de cetățeni.

Astfel, interdicția din Paris a declanșat un dialog public fără precedent cu privire la viitorul trotinetelor electrice. În contextul în care capitala franceză a luat în serios preocupările legate de siguranță și comportamentul necorespunzător, alte orașe europene au demarat discuții publice și inițiative care se îndreaptă către soluționări similare.

Grija pentru siguranța publică se extinde și la utilizatorii de trotinete electrice: participanții la trafic considerați vulnerabili, la care se adaugă și bicicliștii și pietonii, prezintă un risc ridicat de a fi răniți într-un accident rutier. Numărul accidentelor în care sunt implicate trotinetele electrice a triplat în regiunea Bruxelles în doar un an, conform datelor colectate de autoritățile locale între primăvara anului 2021 și 2022.

În Belgia, Elke Van den Brandt, Ministra Mobilității a Regiunii Capitale Bruxelles, a emis un avertisment ferm imediat după votul din Paris: dacă încercările de a îmbunătăți siguranța și de a reglementa utilizarea trotinetelor electrice partajate nu vor avea succes în regiunea Bruxelles, în decursul unui an, „vor fi luate în considerare măsuri mai stricte. Pentru asta, ne uităm cu atenție la ceea ce se întâmplă în alte orașe”, arată Eurocities.

În 2022, Bruxelles a impus noi reguli, inclusiv o limită de viteză de 20 km/h pe șosele, o limită de 8 km/h în zonele pietonale, precum și o interdicție de a circula pe trotuare. Această din urmă măsură este deosebit de crucială pentru a proteja persoanele în vârstă și persoanele cu deficiențe de vedere și mobilitate, „care își aleg itinerarul în funcție de cât de liber pot să meargă pe trotuare”, a remarcat Van den Brandt.

La fel ca în regiunea capitală Bruxelles, în orașele din întreaga Europă se iau măsuri stricte privind parcarea nereglementară, restricțiile la călătoria cu două persoane pe aceeași trotinetă și limitele de viteză.

Tot în 2022, Roma a anunțat noi măsuri pentru a interzice conducerea trotinetelor electrice de către persoanele sub 18 ani, limitând viteza maximă la 20 km pe oră și limitând numărul de operatori la trei.

Riga a prezentat recent o propunere parlamentului leton pentru a permite parcarea trotinetelor electrice doar în zonele desemnate, pentru a revoca sau suspenda licențele serviciilor de self-service, pentru a stabili limite de viteză și pentru a impune plăcuțe de înmatriculare pentru trotinetele electrice.

Suedia a interzis utilizarea oricărei trotinete electrice capabile să depășească 20 km/h în pistele de biciclete din orașe.

Pentru a face față parcărilor nereglementare, orașul Helsinki ia în considerare noi reguli care ar impune parcarea trotinetelor electrice self-service numai în locuri special amenajate, așa cum este cazul acum pentru bicicletele electrice.

Londra, pe de altă parte, și-a conceput propriul model de lucru. Orașul a interzis toate trotinetele electrice private, în timp ce desfășoară un test cu trotinete electrice self-service până în octombrie 2023.

În cadrul testului din Londra, au fost instalate caracteristici de siguranță în vehiculele electrice partajate, care limitează viteza la 20 km/h și mențin luminile aprinse pe parcursul fiecărei călătorii. Prin recompensarea operatorilor care respectă regulile, capitala britanică ar putea inspira alte municipalități, sugerează Eurocities.

„În prezent, desfășurăm un proces competitiv de achiziție pentru noua fază a testului de închiriere a trotinetelor electrice din Londra, iar operatorii vor fi selectați în funcție de abilitatea lor de a îndeplini cerințele stricte de siguranță și standardele ridicate de operare”, menționează Transport for London (TfL) – organismul responsabil cu rețeaua de transport a orașului – pe site-ul oficial.

Mai mult, în Regatul Unit și Irlanda, ele sunt interzise pe trotuare și drumuri – singurul loc în care pot fi conduse este pe teren privat, cu permisiunea proprietarului terenului. Cei prinși că le folosesc în spațiul public în Regatul Unit se confruntă cu o amendă fixă de 300 de lire sterline și 6 puncte pe permisul de conducere.

Un posibil referendum în București

Viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu, a propus în cursul zilei de joi, 7 septembrie, organizarea unui referendum, odată cu alegerile europarlamentare, în cadrul căruia bucureştenii să precizeze dacă îşi doresc sau nu trotinete electrice în regim self-service pe străzile oraşului.

Bujduveanu i-a invitat pe consilierii generali, indiferent de apartenența politică, să îi susțină demersul.

„Bucureştenii trebuie să decidă: Cu sau fără trotinete electrice pe străzile din Capitală! În calitate de Viceprimar General şi de consilier al Partidului Naţional Liberal, am elaborat în urmă cu un an Regulamentul pentru folosirea trotinetelor. Documentul a urmat toţi paşii legali, inclusiv dezbaterea publică, fiind propus şi scos de 3 ORI de pe ordinea de zi a Consiliului General. Am decis astfel că Bucureștiul nu mai poate aștepta. Ne întoarcem la cea mai bună formă de democrație şi îi întreb direct pe bucureșteni, prin referendum, dacă își doresc sau nu trotinete electrice în regim self-service pe străzile orașului”, a scris viceprimarul pe Facebook.

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: