Teritoriul părăsit: doar 1 din 10 km de autostradă din România trece prin Moldova. 2030: Iașul va fi la 80 km în afara civilizației
- România va avea 2.000 km de autostradă în 2030, iar în Moldova vor fi doar 235 km. Municipiul Iași va avea zero kilometri
- Zonele Metropolitane Iași, Suceava, Botoșani și Vaslui vor fi la minim 80 km distanță de A7. Acestea se vor dezvolta mult mai încet decât restul României
- Vedem cum se repartizează resursele: se lucrează la viteză maximă în vest și în sud, iar tronsoanele A8 au fost suspendate
- Pe finanțarea UE – Transport, concurența de autostrăzi este enormă: contracte de 23 miliarde de euro pe maxim 9 miliarde disponibile
- Împingerea A8 pe programul european 2028-2034, inclusiv tronsonul Moțca-Ungheni va lăsa Iașul fără autostradă până aproape de 2040. Mulți din cititorii de azi nu vor mai trăi atunci
- Tronsonul Pașcani-Suceava, care e unul dintre cele mai aglomerate din România, va rămâne cu o singură bandă pe sens pe un termen nedefinit
- Centurile din Podu Iloaiei, Târgu Frumos, Gura Humorului, Câmpulung Moldovenesc rămân fără o finanțare clară în acest moment. Sunt noduri rutiere cu un trafic de autostradă
- Moldova rămâne o fâșie abandonată, iar Regiunea Nord-Est e cea mai puțin vizibilă în planurile guvernanților
Veste proastă, la nivel de certitudine: Iașul este și va rămâne singurul mare oraș din România fără acces direct la o autostradă. Șoferii ieșeni vor circula câte 80 – 90 de minute, în ambuteiaje și trafic greu, ca să iasă în A7, rută de mare viteză ce va trece la 80 km de oraș.
În aceeași situație se vor afla și municipiile Vaslui, Botoșani și Suceava cu zonele lor limitrofe rezidențiale. O populație de peste 1 milion de locuitori va rămâne izolată. Suceava ar putea fi cuplată în 2030, Iașul, în cel mai bun caz, în 2032.
Sinteza pe A7 și A8, fotografia de moment
* Autostrada „Moldovei” (A7) București – Ploiești – Pașcani, va fi gata în 2026. E singura veste bună. Dar finanțarea extensiei Pașcani – Suceava – Siret este în aer. O șansă reală, spun specialiștii, va fi programul de mobilitate militară ReArm Europe, redenumit Readiness 2030.
* Pe A8, ruta Ungheni – Iași – Tg. Neamț – Tg. Mureș, pronosticul este sumbru. În cel mai bun scenariu, capetele montane (54 de kilometri cumulat), cele care au fost excluse din PNRR, ar putea primi bani din Programul Transport și finalizate până în 2030. Și cam atât.
Proiecte de 23 miliarde euro pe un buget de 10
Explicația: A7 până la Pașcani va fi decontată din PNRR. În schimb, A8 va intra într-o competiție dură. Programul Transport 2021 – 2027, singurul unde mai sunt bani pentru autostrăzi, are o componentă nerambursabilă de 4,7 miliarde de euro la care se adaugă o cofinanțare națională de 4,9 miliarde euro. Dar proiectele existente, mature, sunt în valoare de 23 miliarde euro. Doar Autostrada „Unirii” A8 are un cost de 10 miliarde de euro, deci cât întreg bugetul. În toată România, sunt acum în execuție 730 de kilometri de autostradă și drum expres, alți 680 fiind în licitație.
Ploiești – Pașcani, gata în 2026
Autostrada Ploiești – Pașcani (A7) a fost inclusă în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). „A7 era inițial 50% credit PNRR, 50% contribuție internă. Din cauza scumpirii materialelor, se ajunsese la 40% credit PNRR și 60% buget național”, a explicat Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) și membru în asociația #HaiCaSePoate.
* Segmentul Buzău – Focșani a fost deja finalizat și deschis traficului rutier.
* Ploiești – Buzău a fost scoasă din PNRR. Unul dintre cele trei loturi e în circulație, mai sunt două în șantier. Deconturile până la finalizare se fac din Programul Transport 2021 – 2027, tot al UE, + buget național.
* Porțiunea Focșani – Bacău – Roman – Pașcani, ce va fi gata până la sfârșitul anului viitor, va fi realizată integral pe PNRR, 100% din credit, fără cofinanțare din partea statului român. „Focșani – Pașcani va fi împrumut PNRR 100%, rambursabil în 30 de ani. Dacă ar fi rămas 40% PNRR și 60% bugetul de stat, probabil că nu se mai făcea”, a spus un expert. Concluzia: din toamna anului viitor, se va circula doar pe autostradă între Pașcani și București.
* Pentru scoaterea secțiunilor din sud ale A7 din PNRR au fost invocate nereguli la procedura de licitație, nesincronizări între Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) și SEAP, platforma națională, rezolvate ulterior.
Pașcani – Siret, pe programul de mobilitate militară
Celelalte două porțiuni din A7, Pașcani – Suceava și Suceava – Siret, deci până la granița cu Ucraina, sunt în aer ca sursă de finanțare. „Pașcani – Suceava este în licitație, iar Suceava – Siret în documentație. O soluție pentru asigurarea banilor de proiectare și execuție ar fi programul de mobilitatea militară”, a opinat Cătălin Urtoi. Proximitatea față de Ucraina ar putea-o transforma într-un proiect eligibil.
Acum, traficul auto pe cei 130 kilometri dintre Săbăoani (județul Neamț) și Siret (județul Suceava) se desfășoară în condiții extrem de grele. Se merge pe un fir, nici măcar o bandă și acostament pe fiecare sens, cum e pe restul de DN2 până la Săbăoani. Un slalom infernal printre tiruri și mașini de mare tonaj.
Maxim 54 km pe Programul Transport
Pentru A8, Ungheni – Iași – Tg. Neamț – Tg. Mureș, situația este și mai complicată. „Din autostrăzile scoase din PNRR, cea mai expusă este Autostrada A8 cu secțiunile Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și Leghin – Moțca (30 km) fiindcă sunt cele mai întârziate birocratic, stadiul fizic fiind de 10%, cu indulgență”, a comunicat Asociația Pro Infrastructura acum aproape două săptămâni.
Atât reprezentanții acestei asociații, cât și Cătălin Urtoi au susținut că finanțarea în cazul lor trebuie mutată pe Programul Transport 2021 – 2027. „Capetele montane A8, care înseamnă 800 milioane de euro, sunt singurele cu șanse reale pe PT 2021 – 2027. Aici, politica este «primul venit, primul servit». Ideal ar fi să intre tot aici măcar proiectarea la toate segmentele montane din A8, undeva la 150 milioane de euro. Mai trebuie bani, câteva milioane de euro, și pentru exproprieri”, a afirmat Cătălin Urtoi.
Numărul de km de autostradă în cele trei regiuni istorice, perspectiva 2030
Moldova: 235 kilometri
Vânători Neamț – Moțca = 30 km
Focșani – Pașcani = 190 km
Galați – Brăila + pod = 15 km
Transilvania: 839 kilometri
Tg. Mureș – Miercurea Nirajului = 24 km
Râșnov – Cristian = 10 km
Tg. Mureș – Gilău = 103 km
Gilău – Borș = 166 km
Sebeș – Turda = 70 km
Sibiu – Deva = 114 km
Nădlac – Lugoj – Deva = 215 km
Oradea – Arad = 137 km
Muntenia: 865 kilometri
București – Ploiești = 65 km
Ploiești – Buzău = 63 km
Buzău – Focșani = 82 km
Sibiu – Pitești = 122 km
Pitești – Craiova = 121 km
Pitești – București = 110 km
Centura București = 100 km
București – Constanța = 202 km
10% din buget ar putea fi tras pe A8
Cu alte cuvinte, din cele 10 miliarde de euro pe PT 2021 – 2027 (fonduri nerambursabile + contribuție națională), A8 s-ar putea îndestula de 1 miliard de euro, adică 10%. Capetele montane (54 kilometri) sunt în șantier, tronsoanele montane, în proiectare, iar loturile din județul Iași în licitație pentru proiectare și execuție.
În țară, sunt proiecte de autostrăzi și drumuri expres aflate într-un stadiu mult mai avansat și care vor face extrageri rapide din acest buget.
Pentru A8, prin PT 2021 – 2027, s-ar putea finanța construcția capetelor (54 km) și proiectarea tronsoanelor montane.
Mobilitatea militară, varianta rapidă pentru A8
Rămân fără finanțare construcția în zona montană și proiectarea și execuția lucrărilor pe raza județului Iași, 9 miliarde euro în total, bani care acum nu există. Cătălin Urtoi a spus că A8 ar putea intra, la fel de bine, pe programul de mobilitate militară din cadrul ReArm Europe (redenumit Readiness 2030).
Planul, lansat de Comisia Europeană în primăvara anului 2025, prevede o creștere masivă a investițiilor în apărare, estimată până la 800 de miliarde de euro în următorii ani. O valoare între 5 și 10% s-ar putea direcționa tocmai spre această zonă a mobilității, a transferului rapid de trupe dintr-o parte în alta. Infrastructură cu rol dual, civil și militar.
„Trebuie presiune pe soluția ReArm Europe. Cu autostrada A8 care să ajungă până la Ungheni. Depinde foarte mult de strategia NATO”, a punctat Urtoi.
Dacă acest lucru nu se va întâmpla, atunci este necesară identificarea altor surse. Cel mai sigur ar fi următorul Program de Transport, din 2028 încolo, ceea ce însă ar întârzia extrem de mult lucrările la A8, finalizarea acesteia nemaifiind sigură nici măcar pentru 2030 – 2032.
Podurile peste Prut de la Ungheni (județul Iași), și ele parte din A8, sunt acum în șantier. Ar trebui să fie gata anul viitor, dar, în lipsa autostrăzii până la Pașcani, rolul lor va fi pur simbolic.
Stadiul celor 13 tronsoane din A8, analiza lui Cătălin Urtoi
- Lotul Tg. Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km)
În execuție, cu finalizare în 24 luni de la OIL (Ordin Începere Lucrări) Mai 2027
Antreprenor Nurol – Turcia
Valoare – aproximativ 500 milioane euro
- Lotul Miercurea Nirajului – Sărățeni (23 km)
OIL pentru Proiectare – 6 luni începând cu 15.09.2025
Execuția – 24 luni.
Antreprenor Ozaltin – Turcia
Valoare – aproximativ 600 milioane euro
Teoretic finalizare în perioada 2028 – 2029
- Lotul Sărățeni-Joseni (32,4 km)
Antreprenor desemnat UMB, se așteaptă semnarea contractului și OIL.
Proiectare – 14 luni
Execuție – 40 luni
Valoare – aproximativ 1,22 miliarde euro
Teoretic finalizare în perioada 2031 – 2032
- Lotul Joseni – Ditrău (14,4 km)
Antreprenor declarat câștigător Danlin XXL pe 1 Iulie 2025.
Este o contestație depusă de UMB. Procedura este în derulare
Proiectare – 10 luni
Execuție – 24 luni
Valoare – aproximativ 164 milioane euro
Teoretic finalizare în perioada 2028 – 2029
- Ditrău – Grințieș (37,9 km)
Contract semnat cu UMB
OIL pentru Proiectare pe 30.06.2025
Proiectare – 14 luni
Execuție – 40 luni
Valoare – aproximativ 1,22 miliarde euro
Teoretic finalizare în perioada 2031 – 2032
- Grințieș – Pipirig (31,5 km)
Declarat câștigător licitație UMB în 18 iulie 2025
În zece zile se poate semna contractul, dacă nu vor fi contestații
Proiectare – 14 luni
Execuție – 40 luni
Valoare – aproximativ 1,2 miliarde euro
Teoretic finalizare în perioada 2031 – 2032
- Pipirig – Vanatori Neamț (19,3 km)
Contract semnat în 29.04.2025
Antreprenor UMB
Se așteaptă OIL pentru Proiectare
Proiectare – 12 luni
Execuție – 36 luni
Valoare – aproximativ 500 milioane euro
Teoretic finalizare în perioada 2029 – 2030
- Vânători Neamț – Moțca (30 km)
În execuție cu OIL emis la data de 03.02.2025
Execuție – 24 luni, cu finalizare în Februarie 2027
Antreprenor UMB
Valoare – aproximativ 300 milioane euro
- Lotul Moțca – Tg. Frumos (27 km)
În licitație de proiectare și execuție
Data limită declarare câștigător – 29.09.2025
Proiectare – 10 luni
Execuție – 36 luni
Valoare – aproximativ 1,2 miliarde euro
Teoretic finalizare în perioada 2029 – 2030
- Tg. Frumos – Lețcani (28,6 km)
În licitație de proiectare și execuție
Data limită pentru declararea câștigătorului este 24.09.2025
Proiectare – 10 luni
Execuție – 36 luni
Valoare – aproximativ 1,1 miliarde euro
Teoretic finalizare în perioada 2029 – 2030
- Lotul Lețcani – DN 24 Iași (17,7 km)
În licitație de proiectare și execuție
Data limită pentru depunerea ofertelor este 25.08.2025
Proiectare – 10 luni
Execuție – 36 luni
Valoare – aproximativ 1 miliard euro
Teoretic finalizare în perioada 2031 – 2032
- DN 24 Iași – Golăiești (12,7 km)
În licitație de proiectare și execuție
Data limită pentru depunerea ofertelor este 01.09.2025
Proiectare – 10 luni
Execuție – 36 luni
Valoare – aproximativ 800 milioane euro
Teoretic finalizare în perioada 2031 – 2032
- Golăiești – Pod Ungheni (2,77 km)
În licitație de proiectare și execuție
Data limită pentru depunerea ofertelor este 28.07.2025
Proiectare – 6 luni
Execuție – 12 luni
Valoare – aproximativ 63 milioane euro.
Teoretic finalizare în perioada 2028 – 2030
Citeste mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News