CNPP a lansat o nouă aplicație care ne ajută să avem dosar electronic

Foto PS News

Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a lansat miercuri, 29.11 a.c., platforma RODPA1 care va aduce utilizatorilor posibilitatea de a-și construi un dosar electronic. Aplicația face parte din proiectul „Eficientizarea activităţii CNPP pentru determinarea legislaţiei aplicabile lucrătorilor migranţi, la nivelul sistemului public de pensii din România”. Termenul de intrare în producție a platformei digitale este decembrie 2023, urmând că în fluxul de muncă automatizat să devină efectiv operațional începând cu 01/01/2024.

Aplicația RODPA1 va contribui la simplificarea procedurilor dar și la reducerea costurilor și a timpului de reacție. De asemenea, cu ajutorul acestui program va crește gradul de transparență în prestarea serviciilor publice. Un alt avantaj ar fi că datorită acestei aplicații se elimină posibilitatea pierderii, dublării și inconsecvenței datelor și informațiilor deținute în cadrul instituției.

”Intrăm și noi în randul țărilor civilizate și din acest punct de vedere. Din 2017, Casa Națională de Pensii Publice primește aproximativ 80.000 de cereri de eliberare a acestui document portabil A1, acesta fiind un volum semnificativ de lucru raportat la numărul de angajați ”, a declarat Președintele Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), Daniel Baciu.

RODPA1 a fost un proiect desfășurat pe o perioadă lungă, de peste 3 ani de zile, finanțat în cadrul programul operațional Capacitatea Administrativă a Uniunii Europene POCA. Valoarea totală a acestui proiect este de 16 milioane de lei, din care 13,2 milioane este co-finanțare din partea Uniunii Europene.

“Acesta este doar o mică parte din tot ceea ce ne dorim să facem. Noi am accesat bani europeni prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Avem deja o parte din proiecte realizate. Pot să vă spun că digitalizarea s-a făcut inclusiv din banii europeni. Inclusiv plata salariilor celor 1000 de oameni care lucrează exclusiv pentru digitalizare a fost făcută din acest proiect de digitalizare, stăm cu el pe final, avem puțîn și finalizăm acest proces de digitalizare”, a subliniat Daniel Baciu.

Practic, am reușit să forțăm reforma sistemului public de pensii

“Dorim să emitem talonul de pensie în format electronic, (…) sunt kilometri de arhivă la nivel național, este vorba de 5 milioane de dosare de pensii pe care trebuie să reușim să le scanăm și să le transformăm în arhivă electronică. Avem foarte multe proiecte în curs de derulare, astfel încât la sfârșitul anului 2026 putem să spunem că am încheiat acest proces de digitalizare, care înseamnă până la urmă niște servicii mai bune către beneficiarii noștri, fie că vorbim de pensionari, fie că vorbim despre migranți”, mărturisește Baciu.

RODPA1 a cunoscut un drum lung și anevoios, cu mai multe etape desfășurate în cei 3 ani. Casa Națională de Pensii a demarat în august 2020 acest proiect cu finanțare europeană care a vizat o serie de măsuri prioritare, cum ar fi:

• posibilitatea constituirii dosarelor electronice pentru solicitații care au demis deja cereri de eliberare a documentului portabil A1 prin retro-digitalizare a acestora

• digitalizarea fluxurilor interne ale instituției destinate documentului portabil A1 prin intermediul platformei integrate RODPA1

• instituirea unui mecanism electronic de schimb al informațiilor între instituție și solicitanți prin intermediul portalului

“O primă etapă a fost aceea de analiză a situației existente referitoare la domeniul specific de activitate al Casei Naționale de Pensii Publice, eliberarea documentului portabil A1 în ceea ce privește legislația, procesele, instrumentele de lucru, procedurile și stabilirea măsurilor de simplificare pentru reducerea poverii administrative a cetățenilor și specială a mediului de afaceri.

A 2-a etapă a presupus redatare de către o firmă de consultanță specializată a unui caiet de sarcini pentru licitația deschisă organizată în vederea selecției de oferte optime de servicii vizând realizarea platformei integrate RODPA1 și achiziționarea echipamentelor electronice necesare. Caietul de sracini a fost avizat în august 2021 de comitetul tehnico-științific al Autorității pentru Digitalizare a României, respectiv de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice, în noiembrie 2021.

A 3-a etapa a vizat evaluarea ofertelor depuse în cadrul licitației deschise organizate de Casa Națională de Pensii Publice, care a presupus un studiu procedural urmat de evaluarea ofertelor, atât tehnică, cât și financiara. În urma acestui proces destul de complex, în noiembrie 2022 a fost aleasă oferta în care a îndeplinit toate prevederile caietului de sarcini.

A 4-a etapă, demarata în decembrie 2022, a presupus desfășurare a activități lor propriu-zise de realizare de către asocierea de societăți câștigătoare a licitației deschise a aplicației, reprezentând toate procesele, însemnând studii de analiză, proiectare, dezvoltare și testare, care a implicat și realizarea unor interconectări cu bazele de date ale altor instituții publici din România și aici mă refer la Agenția Națională de Administrare Fiscală, Oficiul Național pentru Registrul Comerțului, Inspecția Muncii. În cadrul acestei etape au fost livrate echipamente electronice de ultimă generație, prevăzute pentru a susține noua platformă integrată și s-a realizat licitarea a nu mai puțîn de 350m liniari din arhiva Casei Naționale de Pensii privind dosarele A1. De asemenea, au fost organizate cursuri de instruire a personalului Casei Naționale de Pensii în ceea ce privește utilizarea și administrare a noii platforme”.

Cum se procedează în cazul utilizării RODPA1

“În mod concret, fie care solicitant, fie că vorbim de persoană juridică sau de persoană fizică, va putea să-și creeze un utilizator să primească o parolă în cazul viitoarei aplicații RODPA1, prin intermediul căreia vor încărca documentele și informațiile necesare și va primi automat un număr de înregistrare. Odată încărcate, informațiile vor fi coroborate cu bazele de date ale Casei Naționale de Pensii Publice ANAF, ONRC și Inspecția Muncii, iar formularele A1 unu vor fi generate în mod automat, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de cadrul legal aplicabil în domeniu. În caz contrar, solicitantul va primi un răspuns privind necesitatea completării dosarului electronic sau referitor la neîndeplinirea condițiilor legate de obținerea documentului portabil A1 la momentul de referință”, a afirmat Baciu.

Începând cu anul 2017, Casa Națională de Pensii Publice primește aproximativ 80.000 de cereri de eliberare a acestui document portabil A1, reprezentând un volum semnificativ de lucru raportat la numărul de angajați implicați în procesul de stabilire a legislației aplicabile lucrătorilor migranți (aproximativ între 15 și 20 de lucrători care deservesc practictoată țara).

“După 16 ani de instrumentare manuală, reușim să ducem lucrurile pe un făgaș normal, la nivelul anului 2023(…).Trebuie să-mi exprim această satisfacție pentru că am făcut față multor provocări de-a lungul timpului în acest domeniu, care este un domeniu foarte specific, foarte complex. Documentul portabil A1 nu este o simplă adeverință care atestă plata contribuțiilor sociale la sistemul de securitate socială din România, este un document care se emite în urma unei analize complexe a situației fiecărei persoane. În cazul unui angajator, putem emite un document contabil pentru un salariat și pentru altul, nu, pentru că constatăm că în cazul acelui salariat specific nu sunt îndeplinite condițiile legale”, a spus Florescu Maria Luiza, Director al Direcţiei de Relaţii Internaţionale a CNPP .

Documentul portabil A1- valabil în: statele membre UE, Confederația Elvețiană, Regatul Unit etc.

“Documentul portabil A1se emite în aplicarea regulamentelor europene de coordonare a sistemelor de securitate socială în prezent, vorbim de regulamentul 883/2004 și 97/2009 pe 2009 și aceste regulamente se aplică și în relația cu statele Spațiului Economic European și cu Confederația Elvețiană și în continuare, în baza protocolului privind securitatea socială din cadrul acordului comercial și de cooperare încheiat între Uniunea Europeană și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, aplicăm aceste reguli și în relația cu cu acest stat. De asemenea, avem negociate și intrate în vigoare foarte multe acorduri cu state terțe și aceste acorduri sunt implementate în cadrul acestei aplicații, deci practic toate certificatele privind legislația aplicabilă vor fi emise în cadrul acestei aplicații”, a adăugat Luiza Florescu.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL