Cum vrea Comisia Europeană să scurteze timpul de transport al animalelor

Foto: Euractiv

Comisia Europeană dorește să introducă noi măsuri atunci când este vorba despre bunăstarea animalelor. Scurtarea timpului de transport al animalelor și introducerea obligației transportului pe timp de noapte în cazul conditiilor climatice care presupun temperaturi ridicate sunt principalele puncte vizate de Comisie.

În fiecare an, miliarde de animale vii sunt transportate pe cale rutieră, maritimă, feroviară sau aeriană în interiorul UE și înspre/dinspre UE, din diverse motive, cum ar fi pentru reproducere, pentru îngrășare sau pentru sacrificare. UE a adoptat acte legislative privind protecția animalelor în timpul transportului. Deficiențele detectate de Comisia Europeană și de unele studii științifice au arătat că standardele actuale privind bunăstarea animalelor nu sunt respectate întotdeauna și că au apărut semne de întrebare cu privire la caracterul adecvat al acestora.

Foto: Europa.eu

 

Potrivit CE, transportul bovinelor, porcinelor, oilor, caprinelor și cailor la abatoare nu ar trebui să dureze mai mult de nouă ore în viitor.

“În cazul în care porcii urmează să fie transportați pe uscat în alte scopuri decât sacrificarea, CE dorește să limiteze acest timp la 21 de ore, cu o pauză după zece ore. Dacă animalelor li se permite o pauză de o zi față de vehicul după timpul maxim de transport, acestea pot fi transportate din nou pentru maximum 21 de ore”, se arată în proiectul citat de jurnaliștii publicației poloneze Farmer.pl. citata de Agrointeligența.

Ancheta Parlamentului European privind protecția animalelor în timpul transportului

În iunie 2020, Parlamentul European a înființat o comisie de anchetă privind protecția animalelor în timpul transportului (ANIT) pentru a investiga presupusele încălcări în aplicarea normelor UE privind transportul animalelor. Potrivit eca.europa.eu, această comisie și-a prezentat raportul în decembrie 2021, concluzionând că dispozițiile UE în domeniu nu luau pe deplin în considerare diferitele nevoi ale animalelor și că statele membre nu respectau întotdeauna dispozițiile UE10. În ianuarie 2022, Parlamentul European a adoptat o recomandare finală, invitând Comisia și statele membre să își intensifice eforturile pentru a asigura respectarea bunăstării animalelor în timpul transportului și să actualizeze normele UE. În special, Parlamentul a solicitat restricții privind durata călătoriei și controale la exportul de animale vii către țări terțe și și-a exprimat preferința pentru transportul cărnii în locul transportului de animale vii.

Nu există un standard comun pentru etichetarea cărnii

Indicarea țării de origine – „etichetarea de origine” – este obligatorie la nivelul UE pentru carnea de vită din 2000 și pentru carnea de porc, carnea de pasăre și carnea de oaie sau de capră din 2015. Nu există cerințe obligatorii pentru alte tipuri de carne, cum ar fi pentru carnea de cal sau pentru carnea de iepure. Ca parte a strategiei sale „De la fermă la consumator”, Comisia are în vedere extinderea cerințelor obligatorii privind originea la alte produse alimentare.

Cadrul juridic actual al UE impune furnizarea de informații specifice privind originea, în funcție de tipul de carne

Foto: Europa.eu

Alte tipuri de etichete sunt utilizate în sistemul UE de indicații geografice pentru produse a căror calitate sau reputație este legată de originea lor geografică. Produsele de origine animală pot utiliza următoarele două sisteme de etichetare: denumirea de origine protejată și indicația geografică protejată.

În prezent, la nivelul UE există un singur sistem obligatoriu de etichetare legat de bunăstarea animalelor. Acesta se aplică ouălor pentru consum. Marcajul aplicat pe ouă depinde de sistemul utilizat pentru creșterea găinilor ouătoare. Standardele de comercializare a cărnii de pasăre definesc anumite mențiuni opționale, care includ, de asemenea, trimiteri la diferitele tipuri de creștere.

Strategii recente ale UE au propus un sistem alimentar mai durabil

Transportul animalelor implică costuri importante de mediu. Studii specifice au comparat impactul transportului de carne și carcase cu cel al transportului de animale vii. Aceste studii au arătat că primul tip de transport este mai durabil din punctul de vedere al mediului și al schimbărilor climatice. Pactul verde european și Strategia „De la fermă la consumator” promovează tranziția către un sistem alimentar mai durabil. Pactul verde sugerează că prețul transportului ar trebui să reflecte impactul acestuia asupra mediului. Inițiative financiare bine gândite ar putea juca un rol direct, trimițând semnale de preț corecte și oferind stimulente adecvate pentru a încuraja un comportament durabil din partea producătorilor, a utilizatorilor și a consumatorilor. Potrivit Comisiei, o astfel de tranziție nu poate avea loc dacă nu intervin schimbări structurale atât în lanțul de aprovizionare, cât și în modelele de consum alimentar.

 

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: