Modernizarea avioanelor IAR 99 bate pasul pe loc

F 16 avion MAPN
Sursa foto: MApN

Semnat în urmă cu trei ani și finanțat de Ministerul Apărării Naționale (MApN), contractul pentru modernizarea a 10 avioane IAR 99 la uzina Avioane Craiova bate pasul pe loc și nici măcar o aeronavă nu a fost livrată până în prezent.

MApN se poate confrunta cu o previzibilă criză de piloți acum, pentru că vor începe livrările eșalonate ale celor 32 de F-16 Fighting Falcon achiziționate de la Guvernul Norvegiei, iar avionul IAR 99 modernizat este considerat vital pentru pregătirea piloților de aeronave de luptă americane.

Victor Peța, președintele sindicatului de la Avioane Craiova, a declarat pentru „Adevărul“ că un termen-limită de livrare a primelor două avioane către Forțele Aeriene Române ar fi la sfârșitul acestui an și a recunoscut că lucrările sunt întârziate.

„Acum avem în modernizare șapte aeronave în diverse stadii ale lucrărilor. Într-adevăr, avem o întârziere în program, dar asta vine pe două linii. În primul rând, INCAS (Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială – n.red.) nu a trimis toată documentația tehnică necesară pentru modificarea avionului, deci există zone în care nu știm ce trebuie să facem. Apoi, există unele întârzieri de livrări de componente de la compania Elbit, care la rândul ei depinde de furnizorul american Honeywell, iar acesta a prioritizat contractele legate de războiul din Ucraina. Noi suntem pregătiți ca atunci când vin componentele să le și montăm pe avioane, să surmontăm pe cât posibil întârzierea. Partea bună pentru noi este că Ministerul Apărării a fost de acord cu un act adițional prin care livrările primelor avioane să fie întârziate cu șase luni. Altfel suntem pasibili de penalități, iar scrisoarea de garanție poate fi executată“, a precizat Victor Peța despre contractul în valoare de 275 de milioane de lei pe care Avioane Craiova îl are cu MApN.

Un expert în aviația militară a explicat pentru „Adevărul“ că având în vedere că sosesc din Norvegia două escadrile de F-16 Fighting Falcon, Forțele Aeriene Române vor avea nevoie în curând de 1,5 piloți per avion, deci, în jur de 45-50 de piloți. Un pilot începător, neclasificat și fără antrenament are nevoie de un minimum de 300-500 de ore de zbor pe un avion pentru a fi gata de luptă. Cum o parte din acestea pot fi făcute pe un avion subsonic de școală și antrenament cu o avionică adecvată, similară celei de pe F-16 Fighting Falcon, se poate concluziona că IAR 99 modernizat este vital pentru formarea piloților de luptă români.

Conform unor surse militare, aeronavele IAR 99 Standard urmează să fie echipate cu sisteme avansate de avionică şi sistem de instruire „Embedded Virtual Avionics“, precum şi capacităţi de „Close Air Support“ şi capacităţi „Air to Air“.

Autor

  • Adrian Pavel

    Adrian Pavel, redactor PS News. Cu o experienţă de peste 10 ani în presă, Adrian Pavel se descrie ca fiind un împătimit al noutăţilor, practic dependent de ştiri. Încearcă de fiecare dată să fie la curent cu tot ceea ce se întâmplă în ţară şi în străinătate şi să ofere cele mai calde informaţii cititorilor. Este adeptul zicalei „Nimeni nu e sărac cu duhul, e doar mai puţin informat”.

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: