UPDATE Grevă pe calea ferată. Blocaj total în gări – sute de minute de întârziere

CFR Marfa
Foto: CFR Marfa

Trenurile de călători înregistrează sute de minute de întârzieri la sosirea şi plecarea din Gara de Nord, în urma grevei de avertisment declanşată vineri dimineaţa de ceferiştii din infrastructură, potrivit tabelei de Sosiri şi Plecări.

Cea mai mare întârziere (180 de minute) o are trenul IRN 1742 Satu Mare – Bucureşti Nord, care trebuia să ajungă în Gara de Nord la ora 7:59. Acesta este urmat de IR 1658 Bacău – Bucureşti Nord, cu o întârziere de 135 de minute, şi de R 5012, de la Buzău, şi RE 11632, de la Braşov, ambele cu o întârziere de 130 de minute, scrie Agerpres.

Tot 135 de minute de întârziere au şi trenurile 10050 Buzău – Bucureşti Nord, IR 1658 Bacău – Bucureşti Nord şi IR 1570 Galaţi – Bucureşti Nord, iar 100 de minute consemnează RE 9252 Piteşti – Bucureşti Nord şi RE11614 Craiova – Bucureşti Nord.

RE 11612 Craiova – Bucureşti Nord are 125 de minute de întârziere, iar RE 11030 Braşov – Bucureşti Nord şi IC 538 Braşov – Bucureşti Nord câte 120 de minute.

R 10262 de la Pietroşiţa va sosi în Gara de Nord cu 120 minute de întârziere, iar 70 de minute au R 13195 Bucureşti Obor – Bucureşti Nord şi R 8122 Slobozia Veche – Bucureşti Nord.

Şi călătorii care pleacă din gara Bucureşti mai au de aşteptat. Astfel, spre Constanţa, se pleacă mai târziu cu 105 minute (IC 538), cu 100 de minute (IR 11681 şi IR 1585) şi, respectiv, 80 de minute (IR 683).

Trenul RE 11631 va pleca spre Braşov cu 100 de minute de întârziere, iar spre Buzău trenurile R 5013 şi RE 10051 au întârzieri la plecare de 90 de minute.

RE 11031 Bucureşti – Braşov are la plecare o întârziere de 65 de minute, iar R10263 spre Târgovişte – 50 de minute.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi CFR Călători nu au oferit nicio informaţie despre numărul trenurilor oprite în staţii în timpul grevei de avertisment şi nici cu privire la întârzierile la sosiri sau plecări.

Conform unei informări primite de la Blocul Naţional Sindical (BNS), un număr de 266 de trenuri – de călători, private şi de marfă – au fost oprite vineri dimineaţa, în urma grevei de avertisment declanşate de sindicaliştii de la CFR SA.

„Blocul Naţional Sindical, prin afiliaţii săi – Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane şi Federaţia ELCATEL – a strâns pentru greva de astăzi 17.000 de semnături de la angajaţii CFR Infrastructură, iar în acest moment sunt oprite un număr de 266 de trenuri (de călători, private şi de marfă)”, afirmă BNS.

Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane şi Alianţa Sindicală a Federaţiilor „Drum de Fier – Elcatel” au declanşat, vineri dimineaţa, o grevă de avertisment, între orele 7:00 – 9:00, iar trenurile sunt oprite în acest interval orar.

Potrivit Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, greva de avertisment vrea să atragă atenţia asupra „unor teme care nu mai pot fi ţinute în mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului”.

Printre motivele care stau la baza deciziei de organizare a grevei de avertisment se află: lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar, dar şi lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.

CFR Călători a anunţat, joi, că salariaţii companiei nu participă vineri la greva de avertisment, însă aceasta ar putea afecta în cele două ore de protest circulaţia anumitor trenuri operate de CFR Călători, dar şi de alţi operatori feroviari.

„Referitor la greva feroviară ce a fost anunţată doar în spaţiul public pentru data de 15.09.2023, în intervalul orar 07:00 – 09:00, de către un sindicat feroviar, CFR Călători face următoarele precizări: greva feroviară a fost anunţată doar în spaţiul public de către un sindicat feroviar şi priveşte salariaţii CNCF CFR SA; salariaţii CFR Călători nu participă la această grevă; conform informaţiilor din spaţiul public, această grevă feroviară este una de avertisment şi ar putea afecta, în intervalul orar 07:00-09:00, circulaţia anumitor trenuri, operate de CFR Călători, dar şi de alţi operatori feroviari”, spune transportatorul feroviar naţional de călători, într-un comunicat postat pe site-ul companiei.

UPDATE, ORA 10.45

Secretarul general al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, Viorel Istrate, a anunţat că motivul principal al grevei CFR de vineri dimineaţă îl reprezintă faptul că nu a fost încheiat contractul colectiv de muncă.

El a mai precizat că 80% din personalul de execuţie are salariul net de 2650 de lei.

“Motivul principal al grevei de astăzi este faptul că nu s-a încheiat contractul colectiv de muncă, ocazie cu care toată lumea a sperat că vom aplica în mod uniform legea privind statutul personalului feroviar, ceea ce nu s-a întâmplat. Managementul Companiei Naţionale de Infrastructură a invocat lipsa bugetului de venituri şi cheltuieli de şase luni, nu este neapărat o obligaţie legală, însă temerile domniilor lor s-au orientat ma degrabă spre lipsa resurselor în lipsa bugetului de venituri şi cheltuieli. Neaplicarea uniformă a acestei legi a dus la egalizarea salariilor pentru aproximativ 80% din personalul de execuţie. Concret, toată lumea are salariul de 4500 de lei brut, respectiv 2650 de lei net”, a declarat Viorel Istrate, la Antena 3.

El a precizat că acest demers este îndreptat împotriva unui sistem care nu livrează mai nimic în ultima vreme pentru comunitatea feroviară.

“Referitor la călători, este evident că o parte din ei ne vor critica pentru demersul nostru, însă demersul nostru este orientat împotriva unui sistem care nu produce şi nu livrează mai nimic în ultima vreme pentru comunitatea feroviară, cu atât mai puţin pentru cetăţeni. Avem vitezele de circulaţie pe care le avem, dar şi calitatea îndoielnică a materialului rulant cu care transportăm aceşti călători. Mai degrabă, aş zice că îi chinuim decât îi transportăm”, a explicat Secretarul general al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, citat de news.ro.

Viorel Istrate a precizat că pe durata acestei greve sunt afectate 266 de trenuri.

UPDATE, ORA 09.07

Circulația trenurilor s-a reluat vineri dimineață, după o grevă de avertisment de două ore. Călătorii au fost luați prin surprindere de oprirea trenurilor, subliniind că nu știau nimic de acest lucru. În total, greva de avertisment a afectat circulația a 266 de trenuri.

UPDATE, ORA 08.44

Trenurile care urmau să sosească sau să plece din Gara de Nord înregistrează sute de minte întâîrziere de la declanşarea grevei.

Cea mai mică întârziere a unor trenuri care urmau să sosească în Capitală este de 80 de minute, fiind trenuri aşteptate de la Piteşti, Braşov şi Craiova. Cea mai mare întârziere este de 130 de minute.

În cazul trenurilor care pleacă din Gara de Nord, sunt înregistrate întârzieri între 40 şi 110 minute.

Viorel Istrate, secretar general al Federaţiei Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane, a admis că este haos în Gara de Nord ca urmare a grevei, dar a subliniat că haosul generat de lipsa de investiţii la CFR este şi mai mare.

Blocul Naţional Sindical prin afiliaţii săi- Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane şi Federaţia ELCATEL – anunţă că a strâns pentru greva de vineri 17.000 de semnături de la angajaţii CFR Infrastructură. În acest moment sunt oprite un număr de 266 de trenuri (de călători, private şi de marfă).

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

ȘTIREA INIȚIALĂ

Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane şi Alianţa Sindicală a Federaţiilor „Drum de Fier – Elcatel” vor declanşa, vineri, o grevă de avertisment, între orele 7:00 – 9:00, iar trenurile vor fi oprite în intervalul orar respectiv.

Potrivit Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, greva de avertisment vrea să atragă atenţia asupra „unor teme care nu mai pot fi ţinute în mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului”.

Printre motivele care stau la baza deciziei de organizare a grevei de avertisment se află: lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar, dar şi lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.

„Noi am parcurs toate etapele prevăzute de lege, care reglementează conflictele de muncă. Este vorba de Legea 367/2022. Ne-am aflat în procesul de negociere pentru noul Contract Colectiv de Muncă încă din luna martie. Noi suntem acum în septembrie, nu avem acest Contract Colectiv de Muncă, nu avem buget, nu avem nimic. Prin urmare, a fost declanşat conflictul de muncă, am trecut prin toate etapele prevăzute de lege – şi am ajuns la această etapă care se numeşte grevă de avertisment”, a declarat, pentru AGERPRES, Viorel Istrate, secretarul general al Federaţiei.

În opinia sa, ar trebui să fie un minim dialog după evenimentul de vineri, în care fiecare dintre părţi să vină cu soluţii.

Conform unui comunicat al organizaţiei sindicale, remis AGERPRES la finele lunii august, întreaga procedură legală de declanşare a conflictului de muncă, potrivit dispoziţiilor legale în materie, a fost parcursă.

„Din păcate, aşa cum s-a întâmplat în fiecare guvernare care s-a angajat să rezolve problematica căii ferate, aflată, aşa cum bine se ştie, de ani şi ani de zile, în moarte clinică, noi, ceferiştii, constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorităţi formulată cu claritate şi public de către lucrătorul feroviar. (…) Pentru readucerea structurii feroviare româneşti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de ţară corect coordonat cu structurile europene şi finanţat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanţat, iar deschiderea unor şantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul ţării”, atrag atenţia ceferiştii.

Aceştia reclamă totodată lipsa de investiţii în material rulant de calitate şi modern, dar şi lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti este o altă problemă ridicată de sindicalişti.

Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane aduce în discuţie şi problemele din ce în ce mai multe şi nerezolvate care au legătură cu statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.

Şi Alianţa Sindicală a Federaţiilor „Drum de Fier – Elcatel” semnalează, într-un comunicat din 7 septembrie, că motivele care au dus la decizia de a declanşa greva de avertisment sunt: neîncheierea contractului colectiv de muncă, datorită lipsei bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat pe anul 2023; aplicarea prevederilor Legii 195/2020 şi respectarea ierarhizării salariale corespunzătoare atribuţiilor, responsabilităţilor şi calificărilor specifice fiecărei funcţii; asigurarea condiţiilor de muncă şi a echipamentului individual de protecţie şi asigurarea unei finanţări corespunzătoare a sistemului feroviar.

La rândul său, CFR Călători precizează că salariaţii companiei nu participă vineri la greva de avertisment, însă aceasta ar putea afecta în cele două ore de protest circulaţia anumitor trenuri operate de CFR Călători, dar şi de alţi operatori feroviari.

„Referitor la greva feroviară ce a fost anunţată doar în spaţiul public pentru data de 15.09.2023, în intervalul orar 07:00 – 09:00, de către un sindicat feroviar, CFR Călători face următoarele precizări: greva feroviară a fost anunţată doar în spaţiul public de către un sindicat feroviar şi priveşte salariaţii CNCF CFR SA; salariaţii CFR Călători nu participă la această grevă; conform informaţiilor din spaţiul public, această grevă feroviară este una de avertisment şi ar putea afecta, în intervalul orar 07:00-09:00, circulaţia anumitor trenuri, operate de CFR Călători, dar şi de alţi operatori feroviari”, spune transportatorul feroviar naţional de călători, într-un comunicat postat pe site-ul companiei.

Vineri, 15 septembrie, în intervalul orar 07:00- 09:00, CFR Călători are programate să circule, conform Mersului Trenurilor, un număr de 266 de trenuri.

În cazul în care greva de avertisment va avea loc, călătorii de la trenurile afectate îşi pot valorifica drepturile lor privind restituirea contravalorii încasate a transportului neefectuat integral sau parţial conform Regulamentului de transport pe calea ferată din România, în vigoare. Detalii despre condiţiile de restituire a tarifelor de transport sunt disponibile pe site-ul companiei.

Autor

  • Adrian Pavel

    Adrian Pavel, redactor PS News. Cu o experienţă de peste 10 ani în presă, Adrian Pavel se descrie ca fiind un împătimit al noutăţilor, practic dependent de ştiri. Încearcă de fiecare dată să fie la curent cu tot ceea ce se întâmplă în ţară şi în străinătate şi să ofere cele mai calde informaţii cititorilor. Este adeptul zicalei „Nimeni nu e sărac cu duhul, e doar mai puţin informat”.

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: